Jak podaje GDDKiA, cały program obejmuje aż ponad 800 km nowych dróg. Cel jest jeden — poprawa bezpieczeństwa poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z mniejszych miejscowości. Wszystkie obwodnice z Programu Budowy 100 obwodnic będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie jednojezdniowa. Po dwie jezdnie powstaną tylko na trasach o największym natężeniu ruchu. W takim przekroju zostaną zbudowane m.in. obwodnice: Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Program budowy 100 obwodnic — realizacja

Pierwsza ukończona inwestycja w ramach PB100 to obwodnica Smolajn o długości niecałych 2 km w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie). Oddano ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r.

Drugą obwodnicę o długości 8,5 km otwarto 29 października 2022 r. Można nią ominąć Brzezie w woj. pomorskim, jadąc trasą DK25.

Do ukończenia Programu budowy 100 obwodnic pozostało zatem jeszcze 98 dróg — 16 znajduje się w realizacji (ukończenia niektórych możemy spodziewać się już w 2024 r.), a w przypadku czterech trwają postępowania przetargowe. Na znacznie mniej zaawansowanym etapie znajduje się 78 pozostałych obwodnic — GDDKiA informuje, że prowadzi dla nich intensywne prace przygotowawcze. Poniżej szczegóły.

Program budowy 100 obwodnic 2020-2030 Foto: GDDKiA
Program budowy 100 obwodnic 2020-2030

Obwodnice w budowie (o łącznej długości prawie 118 km)

- Woj. wielkopolskie:

  • Koźmin Wielkopolski w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie IV kwartał 2025 r.);
  • Gostyń w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.);
  • Grzymiszew w ciągu DK72 (ok. 1,9 km, ok. 19 mln zł, oddanie I kw. 2024 r.);
  • Strykowo w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.);
  • Żodyń w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.).

Woj. lubelskie:

  • Dzwola wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 12, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.);
  • Gorajec w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.).

Woj. mazowieckie:

  • Lipsk w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.);
  • Pułtusk w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.).

Woj. podlaskie:

  • Suchowola w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.);
  • Sztabin w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.).

Woj. zachodniopomorskie:

  • Gryfino w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 74,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.);
  • Szczecinek w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.).

Woj. lubuskie:

  • Strzelce Krajeńskie w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.).

Woj. świętokrzyskie:

  • Wąchock w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.).

Woj. warmińsko-mazurskie:

  • Gąski w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.).

Obwodnice w postępowaniu przetargowym (o łącznej długości ok. 37 km)

  • Krosno Odrzańskie w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie;
  • Szwecja w ciągu DK22 o długości, ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie;
  • II etap obwodnicy Sanoka w ciągu, DK28 o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie;
  • Głogów w ciągu DK12, o długości ok. 18 km, woj. dolnośląskie.

Obwodnice w przygotowaniu (o łącznej długości ponad 700 km)

Takich dróg jest najwięcej, bo aż 78 z zaplanowanej setki. GDDKiA tłumaczy, że proces przygotowania inwestycji drogowej jest złożony i długotrwały. Biorą w nim udział urzędy, jak i podmioty zewnętrzne. To na tym etapie ustalany jest korytarz nowej drogi.

W 2022 r. rząd zwiększyła limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł, a Programu budowy 100 obwodnic — o 115 mln zł. Ponadto do 10 proc. podniesiono limit waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.