O tym, że skala zjawiska jest niepokojąco duża utwierdzają nas raporty z cyklicznych akcji Inspekcji Transportu Drogowego i policji. Służby przy pomocy dymomierzy coraz częściej sprawdzają czy pojazdy nie emitują zbyt dużo szkodliwych spalin (kontrole stanu technicznego, czyli zawieszenia, hamulców i wycieków płynów eksploatacyjnych to odrębny temat)..

Wyniki ostatniej kontroli z województwa podkarpackiego przerażają. Funkcjonariusze przyjrzeli się autobusom kursującym na lokalnych liniach. Na dziewięć pojazdów cztery były niesprawne techniczne. Jeden z nich tak kopcił, że zabrakło skali w urządzeniu pomiarowym! Kierowcom zostały odebrane dowody rejestracyjne. Będą je mogli odebrać dopiero po wyeliminowaniu usterek.

I tu dochodzimy do sedna sprawy, czyli przeprowadzania badań technicznych pojazdów w Polsce. System nie działa prawidłowo, skoro takie samochody legalnie jeżdżą po drogach. To mało prawdopodobne, by w każdym z nich akurat przed chwilą doszło do poważnej usterki. Niestety, zapowiadane zmiany, mające również uszczelnić cały system, utknęły w martwym punkcie...

Dobrze chociaż, że akcji „Smog” jest coraz więcej i sito staje się coraz gęstsze. Jeśli właściciele nie chcą zadbać o stan techniczny swoich pojazdów, to należy wyeliminować je z dróg. Z tym nie powinno być dyskusji.