• Ministerstwo Finansów rekomenduje kierowcom aut lekkich płacenie za przejazd autostradą poprzez kupno e-biletu na każdy przejazd
  • Aplikacja śledząca e-TOLL PL ma być głównie alternatywną metodą płatności – "dla chętnych" w przypadku pojazdów lekkich i jako rozwiązanie awaryjne dla przewoźników
  • Za przejazd bez opłaty rządowym odcinkiem autostrady A2 lub A4 kierowca otrzymuje mandat w wysokości 500 zł
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

"Jeżeli jesteś kierowcą samochodu osobowego i chcesz skorzystać z najszybszej i najwygodniejszej formy płatności za przejazd autostradą na państwowych odcinkach A2 i A4, wybierz aplikację e-TOLL PL BILET. W aplikacji kupisz e-bilet autostradowy na konkretny odcinek autostrady" – informuje Wydział Prasowy Ministerstwa Finansów.

To z jednej strony zaskakująca, a z drugiej strony… jedyna słuszna w obecnej sytuacji rekomendacja.

E-TOLL: aplikacja śledząca się nie sprawdza? Kup bilecik!

Informacja Ministerstwa Finansów i KAS jest o tyle zaskoczeniem, że w całym okresie próbnym systemu e-TOLL kierowcy pojazdów lekkich (do 3,5 t) mieli do dyspozycji jedynie aplikację e-TOLL PL, która śledzi i zapisuje całą trasę przejazdu, a po zjechaniu z płatnego odcinka autostrady wystawia rachunek i ściąga pieniądze z przedpłaconego przez kierowcę konta. Przez kilka miesięcy równolegle funkcjonowała aplikacja e-TOLL PL i manualny pobór opłat (bramki) przy wjazdach na autostradę. MF i KAS miały nadzieję, że w końcu większość kierowców ściągnie i zarejestruje aplikację e-TOLL PL, zachętą były promocje i nieubłaganie zbliżający się termin likwidacji manualnego poboru opłat. Nie udało się, bo dla większości kierowców aplikacja e-TOLL PL jest zbyt skomplikowana – zwłaszcza na etapie rejestracji.

Alternatywa, czyli e-Bilet, ruszyła na dosłownie kilka godzin przez „godziną zero” wyznaczoną na 1 grudnia 2021 r. – a i to z problemami. Dosłownie na chwilę przed otwarciem szlabanów poznaliśmy też listę stacji (raczej skromną), na których można kupić e-bilet w sposób "analogowy" – czyli w kasie.

Już po kilku dniach wiadomo: choć e-Bilet w kategorii „uciążliwość dla kierowcy” nie ma w żadnym europejskim kraju godnego konkurenta, to i tak jest faktycznie o wiele prostszy w użyciu niż aplikacja e-TOLL PL.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

E-TOLL PL i e-TOLL PL Bilet – dwie rządowe aplikacje. Czym się różnią?

Po kilku dniach obowiązkowego dla wszystkich kierowców e-TOLL MF rozesłało rekomendację związaną z płatnościami za przejazdy po płatnych drogach objętych systemem e-TOLL. Według tej rekomendacji aplikacja e-TOLL PL przeznaczona jest dla użytkowników pojazdów ciężkich: przedsiębiorców z branży transportowej, przewoźników i – jedynie alternatywnie – dla użytkownicy pojazdów lekkich, w tym kierowców osobówek.

Ale i dla przewoźników aplikacja e-TOLL PL jest jedynie alternatywą profesjonalnego narzędzia. Ministerstwo Finansów:

"Jeżeli jesteś kierowcą samochodu ciężarowego i nie chcesz korzystać z urządzeń pokładowych OBU lub ZSL, bądź urządzenie zamontowane w twoim pojeździe popsuło się, masz alternatywę w postaci aplikacji e-TOLL PL. Aplikacja ta pozwoli ci nie tylko uiścić opłatę elektroniczną, ale także przekazać dane do systemu SENT i doładować konto. Korzystanie z aplikacji e-TOLL PL wymaga zarejestrowania się w Internetowym Koncie Klienta".

Aplikacja e-TOLL Bilet PL to co innego: nie śledzi trasy przejazdu, a służy jedynie do pobrania płatności i zarejestrowania "zamówionego" przejazdu w systemie. Do e-TOLL wysyłany jest numer rejestracyjny i czas podróży auta, którego przejazd opłacono (e-bilet obowiązuje przez 48 godzin od zadeklarowanego czasu przejazdu).

E-TOLL dla kierowców osobówek: jak zapłacić za przejazd?

Jeśli nie udało się wam przebrnąć przez rejestrację aplikacji e-TOLL PL albo jeździcie autostradą więcej niż jednym samochodem i nie udało się zarejestrować w systemie drugiego pojazdu, na każdy przejazd musicie kupić e-bilet. E-bBilet można kupić za pomocą jednej z aplikacji (rządowa aplikacja e-TOLL Bilet PL wcale nie jest jedyną aplikacją do tego celu), jednak za każdym razem trzeba wpisać do systemu te same dane.

  • Aplikacja e-TOLL Bilet PL: w aplikacji podajemy datę i godzinę przejazdu (bilet ważny jest przez dwie doby od zadeklarowanej godziny przejazdu. Ponadto podajemy numer rejestracyjny, kategorię i kraj rejestracji pojazdu.
  • Aplikacja Orlen Pay: aplikacja wykorzystywana przez kierowców do płacenia za paliwo przy dystrybutorze bez konieczności wchodzenia do sklepu. Do aplikacji dodano funkcjonalność kupna e-biletu, co dzieje się na podobnej zasadzie jak w aplikacji e-TOLL Bilet PL. Bilet można kupić też w aplikacji mFlota.
  • Można też kupić bilet papierowy w kasach wybranych stacji Orlen (w przyszłości też Lotos i – być może – BP). Również trzeba podać numer rejestracyjny oraz datę i godzinę przejazdu.
  • Za przejazdy rządowymi odcinkami autostrad A2 i A4 można też płacić aplikacjami firm prywatnych, np. Autopay.

Uwaga: nieopłacony przejazd oznacza mandat w wysokości 500 zł (wystawiany nie przez policję, a przez Krajową Administrację Skarbową). W praktyce od tej kary trudno się odwołać, można jedynie uzyskać rabat (100 zł) za zapłatę kary w ciągu 7 dni.