Auto Świat Wiadomości Aktualności Efekty nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych: nie wzrosła liczba wypadków

Efekty nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych: nie wzrosła liczba wypadków

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS przygotowało dane na temat bezpieczeństwa pieszych na przejściach w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów, które poprawiają. Z tych wstępnych danych wynika, że jest nieznaczna poprawa – zwłaszcza mniej jest ofiar śmiertelnych.

Pieszy ze smartfonem na przejściu przez jezdnię - zdjęcie ilustracyjne
iStock / istock
Pieszy ze smartfonem na przejściu przez jezdnię - zdjęcie ilustracyjne
  • Liczba wypadków i ich ofiar w roku 2021 jest wyższa niż w roku 2020 i niższa niż w 2019
  • Podobne zjawisko można zaobserwować w odniesieniu do wypadków polegających na najechaniu na pieszego przez kierujących
  • Eksperci mają nadzieję, że zmniejszenie liczby wypadków z udziałem pieszych to stały trend
  • Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Od 1 czerwca 2021 r. obowiązują nowe przepisy drogowe, które dają pieszemu pierwszeństwo na przejściach dla pieszych już w chwili, gdy pieszy na nie wchodzi. Oprócz tego przepisy nakazują kierowcom zwolnić w chwili zbliżania się do przejścia dla pieszych. Oprócz tego pieszemu podczas przechodzenia przez przejście nie wolno korzystać z telefonów i innych urządzeń elektronicznych, jeśli to urządzenie rozprasza go i utrudnia obserwowanie sytuacji na drodze. Jeśli telefon nie rozprasza pieszego, to może z niego korzystać również na przejściu.

Przeczytaj też:

Gdy nowe przepisy wchodziły w życie, wielu komentatorów przestrzegało, że pierwszym ich efektem może być – paradoksalnie – zwiększona liczba ofiar wśród pieszych. Miałby się do nich przyczynić m.in. brak kampanii informacyjnej wyjaśniającej ludziom sens i zakres zmian w przepisach. „Pogromu” na przejściach dla pieszych nie zaobserwowano, jednak o rewolucyjnej poprawie bezpieczeństwa pieszych – na tle ogólnej sytuacji na drogach – też nie można mówić. Choć niektórzy uważają inaczej.

ITS: jest lepiej i będzie jeszcze lepiej

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS przeanalizowało dane pokazujące liczbę najechań na pieszego i ich skutki – chodzi o zdarzenia, do jakich doszło w czerwcu 2021 r. w porównaniu do tego samego miesiąca w poprzednich latach.

"Analiza czerwca (z czterech ostatnich lat - 2018-2021) wykazała spadek liczby najechań na pieszych na przejściach w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów. Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z 12 zabitych w 2018 roku do 5 zabitych w 2021 roku. Na uwagę zasługują dużo niższe liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych w czerwcu 2020 roku, ale należy podkreślić, że dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, dlatego trudno je uznać za reprezentatywne. Dlatego pozytywny wpływ nowych przepisów należy oceniać, porównując dane tegoroczne z danymi z lat 2018 i 2019" – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Bezpieczeństwo pieszych na drodze: rewolucyjna poprawa?

Liczba ofiar na drogach w Polsce bardzo powoli spada i dotyczy to nie tylko zabitych pieszych, ale ofiar ogółem. W tym kontekście przedstawione dane można interpretować też w inny sposób: że rewolucji... nie ma. Można zauważyć, że najechań na pieszych w czerwcu 2021 r. jest mniej niż w czerwcu roku 2019 i podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o ofiary śmiertelne oraz rannych. Takie samo zjawisko widać w odniesieniu do wszystkich wypadków ogółem. Czy jest to trend stały, czy też jeszcze ruch na drogach nie osiągnął natężenia z lat 2018 i 2019, nie wiadomo.

Warto też zauważyć, że przedstawione przez ITS dane nie dotyczą wszystkich zdarzeń z udziałem pieszych – odnoszą się jedynie do najechania na pieszego przez pojazd, nie uwzględniają wypadków spowodowanych przez pieszych.

Najechania na pieszego na przejściach dla pieszych (dane za jeden miesiąc – czerwiec)

RokWypadkiOfiary śmiertelneRanni
201820112193
201918015174
20201326133
20211405146

Najechanie na pieszego: procent wszystkich wypadków (dane za jeden miesiąc – czerwiec)

RokWypadkiOfiary śmiertelneRanni
20187%5%5%
20196%6%5%
20206%3%5%
20215%2%5%

Najechanie na pieszego: wypadki i ich skutki w kolejnych latach (dane za jeden miesiąc – czerwiec)

RokWypadkiOfiary śmiertelneRanni
201844435418
201942745392
202030227283
202132527307

Wypadki ogółem: (dane za jeden miesiąc – czerwiec)

RokWypadkiOfiary śmiertelneRanni
201829792343563
201930002673546
202022782062595
202126192273018
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków