Ekologia kosztuje i faktem jest jej nikła rentowność w krótkim czasie. Jeśli jednak w firmie mamy zielone światło dla decyzji ekologicznych w ramach parku samochodowego, przyjmijmy kilka założeń przy projektowaniu firmowej floty.

W praktyce uwzględnianie czynnika ekologicznego przy wyborze pojazdów polega na włączeniu go do listy kryteriów przy gromadzeniu ofert rynku. O ile w profesjonalnie organizowanych przetargach na zakup, leasing czy też full service leasing pojazdów, kryterium ceny ostatecznej przypisywana jest waga 40-70%, w firmie poważnie myślącej o środowisku spełnianie kryteriów ekologicznych powinno stanowić ok. 15-30% w ostatecznej ocenie oferty.

W kontekście strategicznych decyzji związanych z wyborem pojazdu, w wielu flotach wymagane jest dokonanie istotnych zmian. Należy do nich z pewnością skrócenie okresu użytkowania aut oraz natychmiastowe wycofanie z użytku starych, zanieczyszczających środowisko, wymieniając je na nowoczesne, spełniające bardziej rygorystyczne normy.

Ktoś mógłby powiedzieć, że te auta i tak będą użytkowane przez ich nabywców, często do ich śmierci technicznej. Z pewnością tak, jednak w skali całego rynku tworzymy tym samym większy popyt na samochody, a ich większa liczba skraca przeciętny czas użytkowania. Dodatkowo spełniamy cel społecznie użyteczny - tworzymy nowe normy i praktyki do naśladowania.

Choć producenci samochodów, paliw i innych produktów wychodzą powoli z ekologiczną inicjatywą, potrzebna jest presja ze strony klientów na innowacyjność oraz popularyzację tematu. Czym zatem, jak nie żądaniem warunków cenowych, można zmobilizować dostawców? Biorąc pod uwagę omawiane wyżej kryteria wyboru samochodu, warto okazać importerowi i dealerowi zainteresowanie wybranymi ekomodelami, żądając tym samym dodatkowych upustów i zaawansowanych programów zakupowych.

W ten sposób przyspieszone zostaną prace nad modelami hybrydowymi oraz wykorzystującymi ekologiczne paliwa. Za owym przyspieszeniem musi w końcu przyjść obniżka kosztów tych pojazdów, które dziś w większości noszą znamiona modnych, drogich gadżetów.

O polskich flotach często mówi się na Zachodzie, że zupełnie przypadkowo są wśród najbardziej ekologicznych w Europie. Jak to możliwe? Mamy stosunkowo mało samochodów przypadających na średnią firmę - mniej szczebli pracowników jest w nie wyposażonych - są to auta zwykle co najmniej o jedną klasę niższe - a więc przeważnie zużywające mniej paliwa. Często wykorzystujemy też napęd dieslowski - oraz zupełnie obcy flotom zachodnim - gazowy (LPG i CNG). To, oczywiście, niezamierzona ekologia, ale dobrze, że choć taka. Czas na świadome decyzje.

Czynniki wyboru pojazdu z uwzględnieniem interesu środowiska naturalnego

Emisja gazów i substancji szkodliwych (CO2, CO, NOx, HC, PM, cząstki stałe)

  • Parametry spalania paliwa, spełnianie norm Euro
  • Części podlegające recyklingowi
  • Przyjazny dla środowiska proces produkcyjny oraz transport do klienta
  • Wartość parametru CV (opór powietrza)
  • Optymalny czas użytkowania pojazdu
  • Zakładany przebieg roczny
  • Spełnianie wymogów europejskiego systemu REACH (Registration, Evaluation and Authorization of Chemicals)