Auto Świat Wiadomości Aktualności Elektryczne ochłodzenie

Elektryczne ochłodzenie

Autor Tomasz Sadowski
Tomasz Sadowski

W odróżnieniu od większości aut z systemem start-stop hybryda zapewnia działanie klimatyzacji również wtedy, kiedy silnik spalinowy nie pracuje. Klimatyzacja samochodowa to dziś żadna nowość, a zasada jej działania sprawdza się w wielu innych urządzeniach, np. domowych chłodziarkach. Parowanie pochłania ciepło. To bezcenne w upały urządzenie pompuje czynnik chłodzący do tzw.parownika, gdzie odbiera on ciepło od powietrza zasysanego do kabiny auta przez układ wentylacji. Następnie ten sam czynnik kierowany jest do skraplacza, zwykle zlokalizowanego tuż za atrapą chłodnicy, i tam oddaje ciepło do otoczenia. No dobrze, ale przecież są mniejsze i większe upały,skąd więc klimatyzator wie, kiedy i jak mocno powinien chłodzić kabinę samochodu? W starszych układach jest to realizowane w zaskakująco prosty sposób: czujnik temperatury powietrza wpadającego do wnętrz aauta sprawdza, czy nie ma ono mniej niż kilka stopni powyżej zera.

Elektryczne ochłodzenie
Auto Świat
Elektryczne ochłodzenie

Jeżeli będzie zimniejsze, sprzęgło elektromagnetyczne odłączy napęd kompresora klimatyzacji. Kiedy po jakimś czasie czujnik temperatury zanotuje jej wzrost, kompresor znowu zostanie mechanicznie dołączony do silnika auta i cały cykl się powtórzy.Nowsze urządzenia wykorzystują kompresor o regulowanej wydajności,który pozwala precyzyjniej i bardziej ekonomicznie dozować moc chłodzącą. Ale nawet najbardziej zaawansowany system klimatyzacji, sterowany mikroprocesorem odczytującym danez czujników nasłonecznienia i jakości powietrza, ma jedno podstawowe ograniczenie: pracuje tylko wtedy,kiedy włączony jest silnik pojazdu. Pytanie nasuwa się samo:A jeśli auto ma system start-stop?

W samochodzie z tradycyjnym układem napędowym (silnik spalinowy napędza koła poprzez skrzynię biegów)to rozwiązanie sprawdzi się tylko,gdy nie ma upału. W przeciwnym razie po zatrzymaniu auta motor owszem,wyłączy się, ale... Kiedy tylkoczujnik klimatyzacji zanotuje wzrosttemperatury w kabinie, zgłosi zapotrzebowaniena moc chłodzącą i silnik zostanie uruchomiony nawet już po kilku sekundach od zatrzymania! Czy jest jakiś złoty środek, który pozwoliłby połączyć zalety systemu start-stop z możliwością korzystania z klimatyzacji przy wyłączonym silniku? Tak – trzeba zapewnić kompresorowi napęd elektryczny, który mógłby działać nawet wtedy, kiedy silnik spalinowy nie pracuje.

Skoro to takie proste,to dlaczego takie rozwiązanie pojawiło się dopiero w 2003 roku, i to w hybrydowej Toyocie Prius? Kompresor klimatyzacji potrzebuje mocy porównywalnej z rozrusznikiem,a tradycyjna instalacja 12-woltowanie wytrzyma długotrwałego obciążenia prądem o natężeniu ponad 100amperów. Natomiast układ hybrydowy może dostarczyć prądu napędowi elektrycznemu o mocy kilkudziesięciu kilowatów i pojedyncze kilowaty,jakich wymaga klimatyzator, nie stanowiądla niego wyzwania.

Autor Tomasz Sadowski
Tomasz Sadowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków