W testach wzięły udział cztery samochody: najnowsze BMW serii 3, Peugeot 208, Mazda CX-5 i Hyundai i30 drugiej generacji. Luksusowy Sedan z Monachium uzyskał 78 proc. w kategorii ochrony pieszych, co jest godnym pochwały rezultatem dla auta bez aktywnej maski. Noty pozostałych pojazdów oscylowały od 61 do 67 proc. Najsłabiej pod tym względem wypadła „208-ka”, która minimalnie przekroczyła próg 60 proc. dla pięciogwiazdkowej oceny.
W zderzeniach bocznych, zarówno z barierą, jak i ze słupem, najbezpieczniejsza z całej czwórki okazał się nowy SUV Mazdy, który zgromadził maksymalną ilość punktów w tym zakresie. Dla kontrastu, Hyundai i30 cechuje się słabą ochroną klatki piersiowej podczas uderzenia bocznego, ale cechuje się za to najwyższą skutecznością ochrony dzieci w tej rundzie testów.
Mazda CX-5 oferuje system awaryjnego hamowania zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach, który w razie wykrycia ryzyka kolizji podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym, a gdy kierowca nie zareaguje sam hamuje. Taki system od dłuższego czasu ma w swojej ofercie Volvo, a teraz dołącza do także nich grupa Volkswagena. 13 czerwca br. podczas swojego 15-lecia, Euro NCAP ujawni następną fazę swojego programu bezpieczeństwa uwzględniającego przyszłe technologie, taki jak system AEB.
Nagrodę Euro NCAP Advanced po raz drugi otrzymało Audi, tym razem za technologię Pre Sense front plus, który poza funkcjami aktywowanymi w ramach pre sense front, w sytuacjach gdy kolizja jest nieunikniona, Audi pre sense plus inicjuje hamowanie z pełną siłą w celu zminimalizowania siły uderzenia.
„Jeśli wszystkie samochody byłyby wyposażone w systemy AEB (Autonomous Emergency Braking), wiele wypadków można by złagodzić lub całkowicie uniknąć na europejskich drogach. Mazda CX-5 jest więc dobrym przykładem do naśladowania dla innych producentów. Euro NCAP zamierza w przyszłości włączyć system AEB do swoich procedur testowych” - powiedział Dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP.
Szczegółowe wyniki testów: