Motoryzacja odpowiada za około 20 proc. całej emisji CO2 do atmosfery. Redukcja tej liczby jest więc priorytetem dla krajów członkowskich. Wiele z nich już wprowadziło własne ulgi promujące zakup samochodów ekologicznych.

Do problemu emisji spalin można podejść dwojako - z punktu widzenia użytkowników samochodów i ich producentów. W drugim przypadku Komisja Europejska już wprowadziła ograniczenia emisji CO2 do 130 g/km. Nie dotyczy to, oczywiście, wszystkich modeli, ale koncernu jako całości. Efektem jest rozwój technologii hybrydowych oraz tzw. downsizing, czyli zmniejszanie pojemności silników. Coraz częściej nawet do samochodów segmentu D montowane są turbodoładowane jednostki 1.3 czy 1.4.

Wiele krajów wprowadza ulgi dla pojazdów firmowych, jeżeli są one proekologiczne. W Wielkiej Brytanii ulgi podatkowe dla firm wykorzystujących pojazdy o mniejszej emisji CO2 są stosowane od 2002 roku. Za ich sprawa pojazdy firmowe są bardziej ekologiczne od aut prywatnych. Podobnie postąpiła Belgia, oferując duże zniżki firmom, które decydują się kupić samochody ekologiczne. W Holandii podatek dochodowy nakładany na osobę fizyczną użytkującą samochód firmowy w celach prywatnych ma być obniżony do 14 proc., jeżeli jest to pojazd przyjazny środowisku (emisja poniżej 95 g CO2 na km dla diesli oraz poniżej 110 g dla benzynowych i LPG), a zwiększony z 22 proc. do 25 proc., jeśli pojazd nie spełnia takich norm.

CZECHY:

- Pojazdy elektryczne są zwolnione z podatku drogowego. Zniżki podatku drogowego stosuje się tam również w transporcie kombinowanym, tzn. przy łączeniu transportu drogowego z kolejowym lub z wodnym - śródlądowym - (pod warunkiem, że odcinek kolejowy lub wodny to co najmniej 100 km).

BELGIA:

- Każda osoba kupująca pojazd, który emituje mniej niż 105 g CO2 na kilometr, otrzymuje upust w wysokości 15 proc. całkowitej ceny detalicznej pojazdu. Zniżka ta wynosi 3 proc. dla emisji między 105 a 115 g/km. Rabaty dotyczą jednak wyłącznie klientów indywidualnych. Przy kupnie nowego pojazdu wyposażonego w filtr cząsteczkowy, nabywca otrzymuje ponadto rabat w wysokości 200 euro.

DANIA:

- Rząd duński wprowadził ostatnio podwyżkę podatku rejestracyjnego od pojazdów z wysoką emisją CO2, a zmniejszył tę opłatę w przypadku aut o niskiej emisji. W rezultacie właściciel nowego lub używanego auta zarejestrowanego w Danii, mogącego przejechać co najmniej 16 km na litrze benzyny (lub 18 km na litrze ropy), może liczyć na obniżkę podatku rejestracyjnego.

HOLANDIA:

- Podatek za samochód i motocykl (zwany tam BPM) jest niższy, jeśli pojazd jest napędzany gazem ziemnym lub LPG. Od 2008 roku zniżka BPM obejmuje również diesle z filtrem cząsteczkowym. Podatek ten rośnie, jeżeli rejestrujemy pojazd z silnikiem Diesla bez takiego filtra.

IRLANDIA:

- Od 1 stycznia 2007 rząd irlandzki wprowadził 50-procentową ulgę w podatku VRT na pojazdy z napędem hybrydowym.

NIEMCY:

- Od 1 stycznia 2008 roku rząd niemiecki różnicuje stawkę swojego podatku rejestracyjnego. Wysokość obciążenia zależy teraz od emisji CO2. Pojazdy zarejestrowane przed tą datą są nadal obłożone podatkiem zależnym od pojemności silnika.

SŁOWENIA:

- Nowe auta wyprodukowane po 1 stycznia 2003 i sprzedane przed 31 grudnia 2009 roku są zwolnione z podatku przy pierwszej sprzedaży, jeżeli ilość emitowanego przez nie CO2 nie przekracza 110 g/km.

SZWECJA:

- Wszystkie zarejestrowane pojazdy wjeżdżające i wyjeżdżające z centrum Sztokholmu w dni robocze są obciążone miejskim podatkiem drogowym. Są jednak samochody wyłączone z tego obowiązku, np. przyjazne środowisku, częściowo lub w pełni napędzane elektrycznie, gazem (poza LPG) lub mieszanką paliwa z alkoholem (o ile w tej proporcji przeważa etanol).