• Europa się bogaci, prawie wszystkie marki odnotowały wzrost sprzedaży samochodów w październiku – spadki w zestawieniu miesiąc do miesiąca mają jedynie Nissan, Opel i BMW.
  • Największy wzrost rejestracji w październiku zanotował koncern Toyoty.
  • W Polsce od stycznia do września 2017 roku najwięcej aut sprzedała Skoda, Toyota i Volkswagen.

W październiku sprzedaż nowych samochodów wzrosła w Europie o 5,9 procent, a największe wzrosty zanotowały: Toyota, Renault i Volkswagen. Miesięczna sprzedaż japońskiej marki wzrosła o 21 proc., natomiast rejestracja marki Toyota wzrosła w tym czasie o 22 procent, a Lexusa o 1 procent. Renault z kolei odnotowało 18-procentowy wzrost liczby rejestracji (Dacia wzrosła o 20 procent, a Renault o 17 procent).

Największe wzrosty odnotował koncern PSA (74 proc.), ale w tym przypadku statystyki są zniekształcone przez przejęcie Opla i Vauxhalla przez francuską firmę. Łączna sprzedaż wszystkich pięciu marek wzrosła o około 6,7 procent rok do roku. Natomiast największy wzrost osiągnął Peugeot (17 procent) – spora w tym zasługa dużej popularności modelu 5008. Sprzedaż Citroena wzrosła o 7,4 procent, a marki DS o 20 procent. Natomiast wolumen Opla spadł do 68.552 sztuk z 92 448 we wrześniu.

Volkswagen zanotował w październiku wzrost sprzedaży na poziomie 4,7 procent. Jednak najmniej zapracowała na to marka Volkswagen, która wzrosła o 2,2 procent. Wzrost jest głównie zasługą Seata (21 procent) i Skody (11 procent). Z kolei spadki zanotowały Audi (1,5 proc.) i Porsche (2,2 proc.).

Ford zanotował 5,8-procentowy wzrost, a koncern FCA zwiększył sprzedaż o 1,5 procent, głównie dzięki Jeepowi, który odnotował 20-procentowy wzrost. W tym czasie sprzedaż Alfy Romeo spadła o 1,5 proc.

Najgorszy wynik zanotował w Europie Nissan, którego sprzedaż spadła o 4,7 proc. Natomiast Hyundai i Kia zyskiwali odpowiednio o 7,7 procent i 9,8 procent. Wśród marek premium wzrost zanotował tylko Mercedes (o 7,7 procent), a BMW w tym czasie dołowało (spadek o 9,2 procent).

Europa kontra Polska

Według danych firmy Samar październik to kolejny już trzydziestym pierwszym miesiąc ciągłych wzrostów sprzedaży na rynku nowych samochodów. Licząc od początku 2017 roku, Polacy najczęściej kupowali samochody Skody (51 154), Toyoty (41 513) i Volkswagena (39 677). Kolejne marki to: Opel, Ford, Renault, Kia, Dacia, Hyundai i Mercedes, który jest jedyną marką premium w czołowej dziesiątce. Najpopularniejszy model na naszym rynku to nadal Skoda Octavia (15 803), kolejne zaś to Skoda Fabia (15 372) i Opel Astra (13 049).

Ciekawostką jest, że w Polsce rośnie, choć jeszcze dość wolno, aut z napędem hybrydowym. W samym tylko czerwcu na polskich drogach przybyły 74 auta elektryczne, w tym hybrydy plug-in. Natomiast hybryd przybyło niemal 1200 - o 37 proc. więcej niż przed rokiem.