Jest to mapa Europy pokazująca poziom ryzyka na drogach w poszczególnych państwach Europy, opatrzona komentarzem dotyczącym zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Europejski Atlas BRD realizowany jest przez 10 państw Europy: Niemcy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Słowacja, Czechy oraz Polska.

Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2008 – 2010.

W grudniu 2009 roku po raz pierwszy, polska mapa ryzyka włączona będzie do roboczej europejskiej mapy ryzyka na drogach, która będzie prezentowana na spotkaniu z posłami do Parlamentu UE w Brukseli.

Ostatecznie w 2010 roku polskie mapy zostaną włączone do atlasu zawierającego mapy ryzyka na drogach państw europejskich.Polska edycja Projektu Europejski Atlas BRD realizowana jest przez: Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej (generalny wykonawca), Polski Związek Motorowy oraz Politechnikę Gdańską.

Celami ogólnymi Programu EuroRAP są: wdrożenie systematycznej oceny poziomu ryzyka na podstawowej sieci dróg w Europie oraz inicjowanie partnerstwa między instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Głównymi przyczynami niskiego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych są:

1. infrastruktura drogowa niedostosowana do standardów bezpieczeństwa, w tym niewielki udział autostrad i dróg ekspresowych, liczne mankamenty istniejącej infrastruktury drogowej, brak urządzeń dla ochrony pieszych i rowerzystów.

2. słaby system zarządzania brd, w tym brak lub zbyt długi okres wprowadzania uregulowań prawnych dotyczących: struktur i metod zarządzania brd, automatyzacji nadzoru nad ruchem drogowym, słaba komunikacja ze społeczeństwem, brak wystarczającego wsparcia finansowego działań na rzecz brd;

3. niska kultura bezpieczeństwa, w tym niebezpieczne zachowania uczestników ruchu drogowego (jazda z nadmierną prędkością, niezapinanie pasów bezpieczeństwa, uczestniczenie w ruchu pod wpływem alkoholu lub narkotyków).

4. brak silnego wsparcia politycznego.

Na konferencji w Warszawie zostały odsłonięte kolejne wyniki prac nad mapą ryzyka, obejmujące wszystkie drogi krajowe w Polsce ok. 17 000 km., w tym autostrady i drogi ekspresowe, stanowiące ok. 1 tys. km, czyli 5 % długości dróg twardych w Polsce. Drogi te przenoszą ok. 35 % ruchu mierzonego liczbą przejechanych kilometrów przez pojazdy.

Dochodzi na nich do 21% wszystkich wypadków drogowych, w których ginie aż 37% ofiar śmiertelnych tj. ok. 2 tys. osób każdegoroku. Wskaźnik ciężkości wypadków na drogach krajowych wynosi 20 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Jest on znacznie wyższy niż średni dla kraju i kilkakrotnie wyższy niż w innych krajach.

Fot.: KMP w Gorzowie Wielkopolskim oraz eurorap.pl