Skoda Citigo oferowana jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Pierwsza z nich to dobra propozycja dla osób, które głównie podróżują w pojedynkę lub co najwyżej z jednym pasażerem. Ci, którzy chcą również wozić dodatkowe osoby z tyłu powinni zainteresować się 5-drzwiową odmianą – dzięki temu znacznie wygodniej wsiada się na kanapę.

Niezależnie od wybranej wersji nadwoziowej podróż odbywa się na komfortowych fotelach, pozycja za kierownicą okazuje się wygodna, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia najmniejszych problemów.

Powody do zadowolenia daje również dopracowane zawieszenie. Z jednej strony dobrze radzi sobie z pochłanianiem większości nierówności jezdni, a z drugiej przyczynia się do stabilnego zachowania pojazdu – zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na zakrętach.

Foto: Skoda
Skoda Citigo – nie tylko miejskie wozidełko

Skoda Citigo tańsza o 2 000 zł - sprawdź, modele dostępne od ręki!

Kierowcy, którzy myślą o zakupie Citigo do wyboru mają dwie wersje silnikowe – 1.0/60 KM lub 1.0/75 KM. Już pierwsza z nich zapewnia dobrą dynamikę w miejskich warunkach. Na trasie jest z tym trochę gorzej, bo setkę uzyskuje się po 14,4 s. Z kolei mocniejsza odmiana to propozycja dla tych, którzy pomimo niewielkich wymiarów pojazdu czasami podróżują po trasie, np. po coraz liczniejszych obwodnicach miast. Tą odmianą do 100 km/h można rozpędzić się po 13,2 s. Atutem obu wersji jest umiarkowane zużycie paliwa – słabsze Citigo pali średnio 4,5 l/100 km, a mocniejsze 4,7 l/100 km.

W przypadku 75-konnego Citigo istnieje możliwość wyboru skrzyni biegów. O ile słabszy model występuje wyłącznie z 5-biegową, manualną przekładnię, to mocniejszy może mieć także zautomatyzowaną.

Skoda Citigo oferowana jest w dwóch wersjach wyposażeniowych – Ambition oraz Style. Dzięki promocji ceny pierwszej z nich w przypadku 60-konnej wersji zaczynają się od 35 200 zł, a za mocniejszą trzeba zapłacić 36 650 zł. Odmiana Style startuje od 39 850 zł (wersja 60-konna). Za mocniejszy model z manualną skrzynią zapłacimy 41 350 zł, a ze zautomatyzowaną – 44 000 zł. Powyższe ceny obowiązują na auto 3-drzwiowe, a za 5-drzwiowe wydamy o 1600 zł więcej.

Skoda Citigo tańsza o 2 000 zł - sprawdź, modele dostępne od ręki!

Foto: Skoda

Skoda Fabia tańsza o 4 000 zł - sprawdź, modele dostępne od ręki!

Przesiądźmy się teraz do większej Fabii. Tutaj również mamy do wyboru dwie wersje nadwoziowe – 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Jednak w porównaniu z Citigo większa jest gama silników oraz specyfikacji wyposażeniowych.

Bardziej miejski charakter to domena hatchbacka. Z kolei odmiana kombi całkiem dobrze spisuje się jako rodzinny pojazd. Wprawdzie w części pasażerskiej w obu rzędach siedzeń jest tyle samo miejsca co w 5-drzwiowej odmianie, ale za to bagażnik jest znacznie większy – 530-1395 l wobec 330-1150 l.

Podobnie jak Citigo także i Fabia ma dopracowane zawieszenie, które nie tylko dobrze tłumi nierówności nawierzchni, lecz także zapewnia pewne prowadzenie pojazdu. Dodatkowym atutem jest precyzyjny układ kierowniczy, który pomaga w opanowaniu pojazdu na krętych odcinkach dróg.

Skoda Fabia oferowana jest wyłącznie z benzynowymi silnikami. Dwa najsłabsze to takie same jednostki, jak w Citigo. O ile jednak w mniejszym modelu są one wystarczające, to tutaj okazują się za słabe. Z 60-konnym silnikiem auto osiąga setkę po 15,7 s, a z 75-konnym po 14,7 s. W ofercie są jeszcze dwie odmiany – o mocy 95 KM (0-100 km/h po 10,6 s) oraz o mocy 110 KM (0-100 km/h po 9,5 s). Dynamika obu jednostek jest zadowalająca, ale z racji niewielkiej różnicy w cenie warto zainteresować się mocniejszą z nich. Za Fabię z benzyniakiem o mocy 95 KM zapłacimy minimum 48 400 zł, a z jednostką generującą 110 KM – 50 600 zł. W przypadku tej drugiej wersji silnikowej do wyboru jest skrzynia manualna bądź dwusprzęgłowa (ceny od 55 500 zł).

Foto: Skoda / Auto Świat

Skoda Fabia tańsza o 4 000 zł - sprawdź, modele dostępne od ręki!

Jeżeli komuś nie przeszkadza jednak kiepskie przyspieszenie, a pierwszoplanowe stają się koszty zakupu to bazową, 60-konną odmianę nabędzie już za 40 300 zł. Fabia z silnikiem mocniejszym o 15 koni mechanicznych jest droższa o 2000 zł.

Wersja kombi ma uboższą gamę silnikową, bowiem nie występuje w niej bazowa, 60-konna wersja. Pozostałe odmiany są droższe od hatchbacka o 3500 zł.

Skoda Fabia dostępna jest z pięcioma specyfikacjami – Active, Ambition, Style, Style Color oraz Monte Carlo. Wśród nich wyróżnia się ta ostatnia. W tym przypadku w standardzie otrzymuje się czarne obudowy lusterek oraz utrzymane w tekim samym kolorze, 16-calowe alufelgi, a także oznaczenie wersji. We wnętrzu znajdziemy aluminiowe nakładki na pedałach oraz sportowe fotele, które pewniej utrzymują jadących podczas pokonywania zakrętów. Ceny wersji Monte Carlo zaczynają się od 52 900 zł.

Skoda Citigo i Skoda Fabia – nasza opinia

Oba modele są konstrukcjami, które nie tylko sprawdzą się w mieście, lecz także zapewniają kierowcy dużą dawkę przyjemności z prowadzenia. Dodatkowym atutem Fabii jest możliwość podróżowania z rodziną i z dużym bagażem – dotyczy to głównie odmiany kombi.

Foto: Auto Świat