Wszyscy producenci poszukują możliwości zwiększenia sprzedaży swoich samochodów. Najtańszym rozwiązaniem jest tzw. globalny model, a więc tani z minimalnym wyposażeniem standardowym. Jego cena nie może być wyższa niż 7 tys. dolarów. Także i w tym segmencie Škoda chce konkurować z Renault i Fiatem.

Prezes Škoda Auto Detlef Wittig w wywiadzie udzielonym czeskiemu dziennikowi Hospodářské nowiny potwierdził, że już nad takim modelem pracują specjaliści w Mlada Boleslav. Czy będzie to zupełnie nowy model, czy też adaptacja któregoś z już wcześniej produkowanych. Ze względu na mniejsze koszty wdrożenia takiego projektu należy oczekiwać wykorzystanie modelu z archiwum. Obecnie najlepszy kandydatem do spełnienia takiej globalnej roli wydaje się Škoda Fabia Sedan pierwszej generacji.

Potencjalnymi odbiorcami takiego samochodu są rynki dalekowschodnie, a więc Indie i Chiny, gdzie z roku na rok znacznie wzrasta sprzedaż nowych pojazdów. Tylko w Indiach notuje się corocznie 20 proc. wzrost sprzedaży. Nie należy zapominać także o Rosji, gdzie wkrótce będzie gotowa fabryka Volkswagena o zdolnościach produkcyjnych 200 tys. samochodów rocznie.

Konkurenci już tam są. Fiat z powodzeniem produkuje i sprzedaje model Palio / Siena /Albea w Brazylii, Turcji, a po podpisaniu porozumienia z indyjskim producentem Tata zamierza wkrótce rozpocząć produkcję takich wersji przeznaczonych na rynek Indii.

Natomiast francuski koncern Renault zawarł podobne porozumienie z innym producentem w tym kraju, firmą Mahindra & Mahindra i także wkrótce rozpocznie produkcję Dacii Logan.

Schodzące modele mogą jeszcze przez wiele lat funkcjonować na mniej wymagających rynkach. Najlepszym tego przykładem było przeniesienie produkcji VW Garbusa z Wolfsburga do dalekiego Meksyku, gdzie jeszcze przez wiele lat model ten robił prawdziwa furorę.

Innym przykładem może być VW Golf pierwszej generacji, który nadal produkowany jest w RPA pod nazwą Golf City, a podczas ostatniej modyfikacji otrzymał nawet deskę rozdzielczą z…Fabii.

W Indiach nadal produkowany jest Hindustan Ambasador, który wywodzi się z Morrisa Oxford produkowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1956-1959.

Także tuż przed ukończeniem produkcji francuski Peugeot przygotował swój model 206 w wersji sedan z przeznaczeniem na rynek chiński.

Nie zaprzestają ekspansji na te rozwijające się dynamicznie rynki również producenci z Japonii. Honda, Suzuki i Toyota. Honda w 2009 roku planuje wprowadzenie w Indiach do produkcji małego samochodu z silnikiem 1,2 l, który powstanie na tzw. globalnej platformie. Podobnie Toyota, która zamierza produkować w tym kraju wyjątkowo tanie samochody (150 tys. sztuk rocznie) od 2010 roku, po zainwestowaniu w realizację projektu 300-400 mln dolarów.Drugą ważną inwestycja będzie zakład rosyjski w Pietrogrodzie, gdzie wkrótce będą powstawać modele za 6-7 tys. dolarów. Roczna produkcja planowana jest na poziomie 200 tys. egzemplarzy.

Jak widać na tych przykładach, każdy z liczących się producentów w poszukiwaniu nowych nabywców zamierza w najbliższych latach poszerzyć swoją paletę o tani, prosty model.