Jeżeli silnik twojego auta nierówno pracuje, jego obroty falują, a w momencie, kiedy zdejmiesz nogę z gazu, zdarza mu się bez żadnego widocznego powodu zgasnąć, to wszystkie te objawy mogą mieć jedną przyczynę – niesprawny zawór wolnych obrotów, nazywany zwykle silniczkiem krokowym.

Część ta występuje w większości aut z silnikami benzynowymi. Jej zadaniem jest utrzymywanie stałych obrotów biegu jałowego, niezależnie od warunków pracy jednostki.

Falujące obroty - Radzimy jak z nimi walczyć Foto: Auto Świat
Falujące obroty - Radzimy jak z nimi walczyć

W momencie zwiększenia obciążenia silnika, np. w wyniku włączeniadodatkowych świateł, prądożernego ogrzewania tylnej szyby czy kompresora klimatyzacji, żeby nie zgasł, trzeba mu dostarczyć dodatkową dawkę paliwa oraz powietrza potrzebnego do jego spalenia. Właśnie za to odpowiada zawór wolnych obrotów. Jeżeli te spadają, to mimo zamkniętej przepustnicy wpuszcza on do kolektora dolotowegododatkową dawkę powietrza. Jednocześnie sterownik silnika zwiększa ilość wtryskiwanego paliwa, dzięki czemu, bez konieczności wciskania pedału gazu, obroty powinny się ustabilizować.

strona 2

Jeżeli tak się nie dzieje i silnik gaśnie, to prawdopodobnie zawór wolnych obrotów działa nieprawidłowo. Powodów może być kilka. Czasem jest on po prostu brudny lub niedrożny, częściej jednak usterka dotyczy „elektryki”. Sterujący zaworem siłownik elektromechaniczny może być przepalony, mieć zwarcie wewnętrzne lub nie docierają do niego sygnały ze sterownika silnika. Jednak nie każda usterka oznacza, że zawór wolnych obrotów trzeba wymienić.

Czasem pomaga czyszczenie

Falujące obroty - Radzimy jak z nimi walczyć Foto: Auto Świat
Falujące obroty - Radzimy jak z nimi walczyć

Nowy zawór wolnych obrotów (lub sam sterujący nim silniczek krokowy) kosztuje zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Nawet jeżeli jesteśmy pewni, że to właśnie ta częśćjest powodem niestabilnej pracy silnika, to i tak nie wartood razu kupować nowej.Czasem wystarczy oczyścić zaśniedziałe styki przewodówlub wtyczkę. Warto też zdemontować element, żeby sprawdzić, czy zaworu nie blokuje gruba warstwa brudu lub rdzy.Jeżeli tak jest, może wystarczyć porządne czyszczeniei przesmarowanie ruchomych części olejem penetrującym. Przed ponownym montażem elementy elektryczne warto zabezpieczyć odpowiednim preparatem.

strona 3

Poszukiwanie przyczyn usterki

Falujące obroty - Radzimy jak z nimi walczyć Foto: Auto Świat
Falujące obroty - Radzimy jak z nimi walczyć

W przypadku awarii elektrycznej zaworu wolnych obrotów w sterowniku silnika powinien zostać zapisany odpowiedni kod błędu. Zwykle towarzyszy temu zapalenie się kontrolki „check engine”. Tego typu niedomagania można zdiagnozować za pomocą komputera diagnostycznego lub nawet multimetru, pod warunkiem, że znamy właściwe parametry elektryczne elementu. Można je znaleźć m.in. w instrukcjach napraw. Elektroniczny sprzęt diagnostyczny często nie wykrywa usterek wynikających z zanieczyszczenia zaworu. W takim przypadku konieczne okazują się dokładne oględziny wszystkich podejrzanych części.