Innowacyjne silniki czterocylindrowe Fiata łączą elektro-hydrauliczne sterowanie zaworów ssących Multiair z doładowaniem za pomocą turbosprężarki.

Opracowane i wyprodukowane zgodnie z koncepcją "downsizingu" przez Fiat Powertrain Technologies silniki 1.4 Multiair Turbo, o mocy od 135 KM do 170 KM, montowane są w samochodach Alfa Romeo MiTo i Giulietta, a także w modelu Fiat Punto Evo i Abarth Punto Evo. Niebawem dostępne będą również w Fiacie Bravo i Lancii Delta.

Silnik Multiair w wersji o mocy 170 KM osiąga 124 KM z 1 litra pojemności skokowej, a wartość maksymalna momentu obrotowego wynosi 250 Nm. Parametry te zapewniają sportowe osiągi przy rekordowo niskim zużyciu paliwa i emisji spalin (134 g/km CO2 w przypadku Alfa Romeo Giulietta).

Wielokrotnie nagradzana technologia Multiair, charakteryzuje się precyzyjną kontrolą ilości powietrza zasysanego do cylindrów bez wykorzystania przepustnicy, redukując dzięki temu zużycie paliwa i emisję CO2 nawet do 10 proc., pozwalając w tym samym czasie podnieść moc o 10 proc. i zwiększyć moment obrotowy o 15 proc. Ponadto poprzez dokładną kontrolę spalania, zredukowane zostały także emisje substancji zanieczyszczających do atmosfery. Multiair jest technologią wszechstronną i łatwą do zastosowania dla wszystkich silników benzynowych, a potencjalnie, po przeprowadzeniu w przyszłości stosownych badań, także dla wysokoprężnych jednostek napędowych.

"Obecne zwycięstwo potwierdza nieustającą zdolność tworzenia technologicznych innowacji przez Grupę Fiata. Już w roku 2005, mały, ale wyrafinowany silnik 1.3 Multijet, zdobył główną nagrodę w konkursie "Międzynarodowy Silnik Roku" w kategorii silników o pojemności od 1,0 do 1,4 litra. Koncern Fiata otworzył w ten sposób nowy rozdział w historii silników wysokoprężnych, dziedzinie, w której jest od lat liderem, m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek takich innowacji jak bezpośredni wtrysk paliwa oraz technologia common-rail" - oświadczył Aldo Marangoni, wiceprezes Fiat Powertrain Technologies.

"Duża moc połączona ze zredukowanym poziomem emisji czynią silnik 1.4 Multiair wyjątkowym. Jeśli wziąć pod uwagę także ograniczone zużycie paliwa, silnik Multiar Turbo staje się doprawdy doskonałym zespołem napędowym. Łatwo zatem zrozumieć dlaczego został nagrodzony i uznany za najlepszy nowy silnik roku" - powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący Konkursu i wydawca czasopisma Engine Technology International.