• Fiat Tipo to jeden z najpopularniejszych modeli włoskiej marki w Polsce. Tylko w zeszłym roku sprzedano 8400 egzemplarzy w naszym kraju
  • Koszty rozwiązań i technologii, by dostosować Tipo do coraz ostrzejszych norm emisji spalin mogą być zbyt wysokie dla koncernu
  • Na nowej strategii Fiata mogą skorzystać polskie zakłady. Produkcja Pandy mogłaby zostać przywrócona w naszym kraju

Im bardziej rygorystyczne normy emisji spalin tym coraz bardziej wątpliwa przyszłość kompaktowego modelu Fiata. Losy modelu na europejskim rynku są mocno uzależnione od kosztów dostosowania jednostek napędowych do nowych wymogów. A jeśli niezbędne wyposażenie i technologia okażą się zbyt kosztowne, to wówczas Fiat może podjąć decyzję o wycofaniu Tipo z europejskiego rynku (w obrębie UE). Być może będzie to już w przyszłym roku lub nieco później.

Nieobecność w salonach na terenie Unii Europejskiej wcale nie oznacza wyroku śmierci dla kompaktowego modelu Fiata. Samochód zostanie na wybranych rynkach europejskich (poza UE) a także na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. Dla oddziałów Fiata takich jak polski może to stanowić nie lada problem.

Tipo w naszym kraju cieszy się bowiem dużą popularnością. Tylko w zeszłym roku był to najchętniej kupowany model włoskiej marki w Polsce (udział w łącznej sprzedaży przekroczył próg 50 procent). Spośród niemal 14 000 sprzedanych pojazdów Fiata, nabywcy wybrali aż 8400 egzemplarzy Tipo. Na drugim miejscu był zaś model 500, który trafił do nieco ponad 1500 klientów.

Popularność w Polsce nie powinna szczególnie dziwić. Tipo to długo oczekiwany powrót Fiata na rynek dość obszernych ale jednocześnie przystępnych cenowo i prostych technicznie samochodów. Choć pod względem zaawansowania technicznego Tipo nie jest aż tak konkurencyjne, to jednak dla klientów nie ma to większego znaczenia. Przestarzałe ale trwałe i cenione jednostki napędowe o pojemności 1.4 l stanowią w wersji gazowej (instalacja fabryczna) ciekawą alternatywę wobec diesla nie tylko dla klientów indywidualnych ale także flotowych.

Fiat Tipo Station Wagon
Fiat Tipo Station Wagon

Co zatem pozostanie w gamie Fiata w Europie? Kierownictwo koncernu zapowiada, że marka skoncentruje się w Europie na małych modelach z rodziny 500 (m.in. powrót modelu Giardiniera) oraz na Pandzie. W niedalekiej przyszłości pojawią się wersje hybrydowe i elektryczne z rodziny 500. W ofercie pozostanie także model 124 Spider m.in. ze względu na zobowiązania wobec Mazdy, która dla Fiata wytwarza ten model w Japonii.

Otwartą kwestią pozostaje gdzie będą produkowane nowe Fiaty na europejski rynek. Turecka fabryka dalej będzie wytwarzać Tipo w wersjach na inne rynki poza UE. W Tychach zapewne powstaną nowe wersje Pandy (niewykluczone, że w jej miejsce we Włoszech będzie powstawać Jeep) oraz hybrydowe i elektryczne wersje modelu 500.