• Pierwszym owocem współpracy ma być średniej wielkości pick-up, dostępny globalnie od 2022 roku, do którego później dołączą inne modele użytkowe przeznaczone na rynek europejski
  • Firmy Volkswagen i Ford nie wykluczają również potencjalnej współpracy w zakresie samochodów elektrycznych i autonomicznych oraz usług mobilnych

Ford Motor i Grupa Volkswagen zawarły przymierze, które ma prowadzić do wspólnego tworzenia samochodów dostawczych i pickupów. Informacja została ogłoszona podczas trwającego salonu motoryzacyjnego w Detroit. Przedstawiciele obu firm zadeklarowali, że pierwszy pickup stworzony w sojuszu zadebiutuje w 2022 roku. Następnie powstaną auta typu van, przeznaczone na rynek europejski.

Przedstawiciele obu koncernów powiedzieli, że niewykluczona jest także współpraca w zakresie pojazdów elektrycznych, pojazdów autonomicznych i usług mobilnych. Jak zapewniają obaj producenci, sojusz wymuszają tarcia w handlu między USA, Chinami i Europą, co wymusza zmianę strategii wyboru miejsca produkcji poszczególnych modeli aut.

Współpraca zapowiada się ciekawie, bowiem obie firmy mają popularne vany w ofercie. Ford znany jest przede wszystkim z produkcji rodziny Transit, a Volkswagen - z Transportera, Craftera i Caddy.

Obie firmy sprzedały w 2018 roku łącznie 1,2 miliona egzemplarzy lekkich aut dostawczych. Sojusz jednak liczy na to, że zgodnie z analizami ekspertów zapotrzebowanie na średnie i prywatne samochody dostawcze będzie rosło globalnie w ciągu najbliższych pięciu lat.

Jak zapewniają producenci, powołany alians pozwoli nie tylko zwiększyć produkcję aut dostawczych, ale umożliwi firmom dzielenie się kosztami rozwoju, zwiększanie zdolności i konkurencyjności swoich pojazdów oraz zoptymalizowanie kosztów ich produkcji.

Sojusz może się rozszerzyć

Dyrektorzy obu firm rozmawiali o potencjalnych oszczędnościach z głębszym sojuszem, a przedstawiciele Volkswagena rozmawiali otwarcie o budowaniu swoich pojazdów w zakładach Forda. Z kolei Ford zamierza korzystać z platformy pojazdów elektrycznych niemieckiego producenta. Mimo tego przedstawiciele obu firm zapewniają, że sojusz nie będzie wiązał się z fuzją ani udziałami w kapitale.