Logo
WiadomościAktualnościFord Mondeo - Całkowita zmiana koncepcji

Ford Mondeo - Całkowita zmiana koncepcji

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Frankfurt, wrzesień 2005 roku. Na stoisku Forda spore zamieszanie.

Wystawiono pojazd, którego futurystyczny kształt wzbudza duże zainteresowanie wśród dziennikarzy. Zdziwienie jest tym większe, że Ford, choć nie mówi tego oficjalnie, w kuluarowych rozmowach potwierdza, że z prezentowanego Iosisa w przyszłości powstanie następca produkowanego obecnie Mondeo. Czy koncern zdecyduje się na taką rewolucyjną zmianę?Patrząc na jego postępowanie w ostatnich latach, trudno wyciągać jakieś jednoznaczne wnioski . Z jednej strony zaprezentowany w 1998 roku Focusbył olbrzymim zaskoczeniem (zwłaszcza że jego poprzednik Escort uchodził za auto bardzo ugrzecznione). Nowa linia stylistyczna New Edge zupełnie odcinała się od poprzednich wzorców i na tle konkurencji Focus wyglądał bardzo futurystycznie. Taki zabieg okazał się dużym sukcesem - Focus sprzedawał się doskonale i w pewnym okresie wyprzedził nawet swojego głównego konkurenta - Volkswagena Golfa IV (choć oczywiście na jego powodzenie wpłynął nie tylko wygląd). Z drugiej jednak strony zaprezentowany 6 lat później następca jest określany jako auto znacznie mniej chwytające za serce, choć nie można powiedzieć, że samochód został źle przyjęty przez klientów - pierwsze miesiące br. pokazały, że produkcja FocusaII znacznie przekracza wynik Golfa V. Którą drogą pójdzie więc koncern w przypadku większego Mondeo?Futurystycznie czy...? Obecne od 6 lat na rynku Mondeo zdążyło się już trochę zestarzeć. Choć auto cenione jest za funkcjonalność oraz świetne zawieszenie, na tle choćby nowego Passata wygląda jak pojazd z innej bajki. Czy więc firma zdecyduje się na podobną terapię szokową jak 8 lat temu z Focusem ?Zaprezentowany w zeszłym roku Iosis w takiej formie, w jakiej został pokazany we Frankfurcie, nie ma raczej racji bytu - jest po prostu zbyt futurystyczny i mógłby odstraszyć tradycyjnych klientów Forda, a na to firma z pewnością się nie zdecyduje - właśnie z tego powodu Focus I i II są tak do siebie podobne. Poza tym takie pomysły, jak podnoszone do góry drzwi czy brak klamek zewnętrznych w aucie wielkoseryjnym, nie mają szans na zastosowanie przede wszystkim ze względu na koszty. Pierwsze zdjęcia zamaskowanych prototypów nowego Mondeo wykonane w północnej Skandynawii pokazują, że bryła nowego auta będzie nawiązywała do koncepcyjnego Iosisa. Bardzo opływowy i długi przód pojazdu to obecnie norma i konieczność dla wszystkich producentów - tylko wtedy samochód ma szanse na spełnianie zaostrzonych w zeszłym roku norm dotyczącychkolizji z pieszym. To z kolei wymusza odpowiednie ukształtowanie reszty pojazdu - proporcje muszą się przecież zgadzać. Poza tym Ford został niejako postawiony "pod ścianą" przez Volkswagena - nowy Passat odcina się zupełnie od poprzednika, Mondeo nie może być gorsze.Technika od Focusa Premiera trzeciej generacji Mondeo odbędzie się podczas przyszłorocznego, wrześniowego salonu we Frankfurcie. Z technicznego punktu widzenia auto ma bazować na platformie S-Maxa, a samo zawieszenie ma pochodzić z Focusa. Wszystko za sprawą modułowej konstrukcji płyty podłogowej, która umożliwia niemalże dowolne kształtowanie wymiarów auta. Tak jak w poprzedniku do napędu posłużą 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe oraz 4-cylindrowe nowoczesne turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail drugiej generacji powstałe we współpracy z francuskim koncernem PSA (Citroën/Peugeot). Usportowione wersje ST przeznaczone dla fanów szybkiej jazdy zostaną zaprezentowane nieco później, prawdopodobnie na początku 2008 roku. Na razie nie wiadomo także nic o innych wersjach nadwoziowych niż bazowy, 4-drzwiowy sedan, ale przypuszczamy, że odmiana kombi oraz hatchback pojawi się rok po premierze auta.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: