Zaprojektowanie toru zleciła kierowcy firma ExxonMobil, Partner Technologiczny Vodafone McLaren Mercedes.

Projekt Kovalainena jest połączeniem najtrudniejszych zakrętów oraz szykan i prostych, przeniesionych z ulubionych torów kierowcy. Na jednym torze pojawiają się odcinki, które najbardziej podwyższają poziom adrenaliny oraz są dużym wyzwaniem dla bolidu, silnika oraz używanego w sportach motorowych oleju Mobil 1.

Kierunek jazdy na torze Fina jest zgodny z ruchem wskazówek zegara. W rzeczywistości wszystkie zakręty znajdują się na takich torach, jak Monza, Silverstone i Spa-Francorchamps. Kovalainen stworzył więc tor wyjątkowy: pełen wyzwań zarówno dla kierowcy, jak i bolidu.

- Chciałem stworzyć tor, który daje dużą przyjemność z jazdy, a jednocześnie jest dużym wyzwaniemzarówno dla kierowcy, jak i bolidu. Kiedy Mobil 1 umożliwił mi jego zaprojektowanie, chciałem szczególnie pokazać te momenty z moich dwóch lat startów w Grand Prix, kiedy wszystko – ja, bolid i technologia – pracuje na granicy swoich możliwości – tłumaczy Heikki Kovalainen.

Czynniki wpływające na osiągi, takie jak olej silnikowy, pozwalają wydobyć z bolidu jego maksymalny potencjał. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, że technologia, używana podczas wyścigów Formuły 1, służy również udoskonalaniu środków smarnych stosowanych przez miliony kierowców na całym świecie. Innowacje, które powstały na torze wyścigowym, trafiają w niezmienionej formie do kupowanych przez nas olejów silnikowych.

- Podstawowym zadaniem środków smarnych, zarówno na torze Kovalainena, jak i na każdej innej drodze, jest oddzielenie od siebie i utrzymanie we właściwej temperaturze wszystkich ruchomych części silnika. Jest to szczególnie ważne na super torze Mobil 1, który jest bardzo wymagający – mówi Bruce Crawley, szef Mobil 1 Motorsport Technology. Tor Kovalainena wymaga częstych zmian biegów, dlatego zębatki skrzyni biegów pracują pod dużym obciążeniem. Oddziela je od siebie jedynie cienki film olejowy syntetycznego Mobil Racing Sythetic Gear Oil, który ma zaledwie 0,5 mikrona, czyli jest 80 razy cieńszy od ludzkiego włosa. Dzięki tego typu wyzwaniom, możemy pracować nad dalszym udoskonalaniem środków smarnych, dostępnych dla wszystkich kierowców.