Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > W Polsce wcale nie ma tak dużo fotoradarów. Jak wypadamy na tle Europy?

W Polsce wcale nie ma tak dużo fotoradarów. Jak wypadamy na tle Europy?

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Fotoradary to jeden z najpopularniejszych sposobów na dyscyplinowanie kierowców. Okazuje się, że nie wszystkie kraje równie chętnie inwestują w sieć urządzeń rejestrujących. Pod względem liczby fotoradarów Polska jest europejskim średniakiem. Daleko nam do państw, w których zamontowano kilka tysięcy urządzeń. Na europejskiej mapie fotoradarów nie brakuje jednak państw, w których porządku na drogach pilnuje ledwie kilka zestawów pomiarowych.

Fotoradar walijskiej policjiŹródło: Shutterstock / Ceri Breeze/topae
  • Polska ma obecnie więcej fotoradarów niż m.in. Grecja, Węgry, Norwegia czy Portugalia. W planach jest dalsza rozbudowa systemu m.in. o odcinkowe pomiary prędkości
  • Europejskim liderem pod względem liczby fotoradarów są Włochy. Na półwyspie zainstalowano ponad 7.4 tys. urządzeń
  • Stawki mandatów w Europie są znacznie wyższe niż w Polsce. Nawet 5,5 tys. euro zapłaci drogowy pirat w Wielkiej Brytanii, gdy przekroczy dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Fotoradarów nie brakuje w Europie. W wielu krajach władze chętnie korzystają z urządzeń do dyscyplinowania kierowców. W czołówce są Włochy (7456 szt.), Wielka Brytania (5305 zestawów) i Niemcy (4916). Na ich tle Polska jest prawdziwym średniakiem z 587 fotoradarami (w krajowym rankingu województw prowadzi mazowieckie ze 105 urządzeniami i wielkopolskie z 54 masztami).

Mapa fotoradarów w Polsce
Mapa fotoradarów w PolsceŹródło: Neptis / Yanosik

Są jednak miejsca w Europie, gdzie o fotoradar niebywale trudno. Na Islandii znajduje się 17 urządzeń a na Malcie 16. Liechtenstein zainwestował zaś w jedynie w pięć urządzeń. Rekordzistą jest natomiast Irlandia. W tym wyspiarskim kraju zamontowano zaledwie trzy urządzenia.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Mapa fotoradarów w Europie
Mapa fotoradarów w EuropieŹródło: Neptis / Yanosik
  1. Włochy – 7 456 fotoradarów
  2. Wielka Brytania – 5 305 fotoradarów
  3. Niemcy – 4 916 fotoradarów
  4. Francja – 3 625 fotoradarów
  5. Szwecja – 2 045 fotoradarów
  6. Belgia – 1 605 fotoradarów
  7. Hiszpania – 1 566 fotoradarów
  8. Austria – 1 263 fotoradarów
  9. Finlandia – 988 fotoradarów
  10. Islandia – 929 fotoradarów
  11. Szwajcaria – 786 fotoradarów
  12. Czechy – 636 fotoradarów
  13. Polska – 587 fotoradarów
  14. Grecja – 388 fotoradarów
  15. Rumunia – 380 fotoradarów
  16. Norwegia – 352 fotoradary
  17. Litwa – 337 fotoradarów
  18. Białoruś – 313 fotoradarów
  19. Chorwacja – 285 fotoradarów
  20. Ukraina – 264 fotoradarów
  21. Węgry – 257 fotoradarów
  22. Bułgaria – 162 fotoradary
  23. Portugalia – 100 fotoradarów
  24. Słowenia – 104 fotoradary
  25. Łotwa oraz Bośnia i Hercegowina – 102 fotoradary
  26. Serbia i Estonia – 77 fotoradarów
  27. Słowacja – 54 fotoradary
  28. Luksemburg – 31 fotoradarów
  29. Dania – 18 fotoradarów
  30. Islandia – 17 fotoradarów
  31. Malta – 16 fotoradarów
  32. Liechtenstein – 5 fotoradarów
  33. Irlandia – 3 fotoradary

"Włosi mogą się wydawać bardzo wyluzowani, jeśli chodzi o jazdę samochodem, co widać również z poziomu turysty. W Neapolu panuje chaos na drogach, z kolei w Rzymie ten uliczny bałagan jest już bardziej opanowany. Niemniej, kary za przekroczenie prędkości w całym kraju są bardzo wysokie. Za jazdę już o 10-20 km/h więcej można otrzymać mandat w wysokości 169 euro, a za jazdę o 30-50 km/h więcej niż wskazuje limit od 532 do nawet 2 810 euro. Co ważne, kierowcy których pojazdy są zarejestrowane poza granicami Włoch, muszą opłacić mandat od razu po jego otrzymaniu, inaczej auto może zostać zabrane na najbliższy parking depozytowy" — wyjaśnia Andrzej Mejer z Yanosika.

Mandat w euro może być bardzo dotkliwy dla drogowego pirata. Najwyższe kary obowiązują w Wielkiej Brytanii, gdzie za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h nalicza się nawet 5,5 tys. euro. Stawka we Francji wynosi zaś 1,5 tys. Euro. Bardziej wyrozumiali są Austriacy (500 euro) i Niemcy (560 euro).

Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków