Auto Świat Wiadomości Aktualności Funter 4x4 - polski kolos z PIM-otu, który kulom się nie kłania

Funter 4x4 - polski kolos z PIM-otu, który kulom się nie kłania

Polski „Hummer” może zrobić karierę. Ten wielozadaniowy pojazd powstał w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji przy współpracy z firmą DRABPOL. Ma opancerzone nadwozie, doskonale radzi sobie w trudnym terenie i jest wyjątkowo zwrotny.

Funter 4x4 - polskie auto wielozadanioweŻródło: Materiały prasowe

Obecnie testowana jest wersja dwuosobowa, ale w planie jest budowa większego wariantu z kabiną dla czterech osób. Funter 4x4 jest innowacyjną konstrukcją polskich inżynierów, przystosowaną do przewozu dwóch osób i ładunków w ekstremalnie trudnych warunkach - tereny wyżynne, nizinne, piaszczyste, bagienne czy utwardzone. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym łączy on w sobie z jednej strony siłę pojazdów ciężarowych, a drugiej lekkość oraz zwrotność samochodów sportowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pojazd wyposażony został w sprawdzoną już w wielu autobusach, pojazdach specjalnych i wojskowych sieć multipleksową KIBES 32- elastycznie rozwiązania w zakresie oprogramowania i sprzętu, które w pełni integrują się z sieciami CAN. Składowymi całego systemu, które zastosowano w tej konstrukcji, są komputer centralny ZR32A - inteligentny i wszechstronny sterownik, którego można użyć z różną ilością węzłów multipleksowych (max. 16), multiplekser ogólnego zastosowania MUX 2B, stworzony dla decentralizacji systemu, a także deska wskaźników MOKI 3, opracowana zgodnie z życzeniami klienta.

Oprócz elektroniki pokładowej w pojeździe zamontowano dodatkowo 7-calowy wyświetlacz MFV do sterowania nawiewami, oświetleniem oraz system pełnego podglądu wokół pojazdu ProViu.

Specjalnie do tego pojazdu zaprojektowany układ zawieszenia przedniego i tylnego pozwala na swobodne poruszanie pojazdem w skrajnie ciężkich warunkach terenowych. Niezależne zawieszenie umożliwia poruszanie każdym kołem oddzielnie, a zmienna sztywność kątowa ułatwia dostosowanie pojazdu do zmieniającego się podłoża. Konstruktorzy zastosowali nowoczesny system skrętu 4WS, który umożliwia sterowanie równocześnie przednimi i tylnymi kołami.

Dzięki temu możliwy jest ruch pojazdu nie tylko do przodu i do tyłu, ale także bokiem, a nawet obrót prawie w miejscu, wokół promienia zawracania wynikającego ze skrętu kół osi przedniej i tylnej.

Aby zwiększyć zwrotność, mobilność, bezpieczeństwo pojazdu i przewożonych w nim osób, konstruktorzy zmodyfikowali klasyczny układ hamulcowy o dodatkowe funkcje. Aktywacja specjalnego trybu podczas jazdy w ciężkim terenie pozwala zahamować każdym kołem osobno, osobno kołami na danej osi lub kołami po danej stronie pojazdu, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne dotarcie do każdego celu.

W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji została skonstruowana specjalna rama nośna. Inspiracją dla konstruktorów były pojazdy sportowe, w których szczególnie ważne jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całego nadwozia i zagwarantowanie odpowiednich stref bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów pojazdu.

Funter 4x4 - podstawowe dane techniczne:

Silnik Cummins
Pojemność skokowa 6700 cm3
Moc 286 KM
Przekładnia Allison AT-6
Masa własna pojazdu 7000 kg
Dopuszczalna masa całkowita 10 000 kg
Długość 4800 mm
Szerokość 2450 mm
Wysokość 2300 mm
Rozstaw osi 3600 mm
Głębokość brodzenia 900 mm
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków