Obecnie testowana jest wersja dwuosobowa, ale w planie jest budowa większego wariantu z kabiną dla czterech osób. Funter 4x4 jest innowacyjną konstrukcją polskich inżynierów, przystosowaną do przewozu dwóch osób i ładunków w ekstremalnie trudnych warunkach - tereny wyżynne, nizinne, piaszczyste, bagienne czy utwardzone. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym łączy on w sobie z jednej strony siłę pojazdów ciężarowych, a drugiej lekkość oraz zwrotność samochodów sportowych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPojazd wyposażony został w sprawdzoną już w wielu autobusach, pojazdach specjalnych i wojskowych sieć multipleksową KIBES 32- elastycznie rozwiązania w zakresie oprogramowania i sprzętu, które w pełni integrują się z sieciami CAN. Składowymi całego systemu, które zastosowano w tej konstrukcji, są komputer centralny ZR32A - inteligentny i wszechstronny sterownik, którego można użyć z różną ilością węzłów multipleksowych (max. 16), multiplekser ogólnego zastosowania MUX 2B, stworzony dla decentralizacji systemu, a także deska wskaźników MOKI 3, opracowana zgodnie z życzeniami klienta.
Oprócz elektroniki pokładowej w pojeździe zamontowano dodatkowo 7-calowy wyświetlacz MFV do sterowania nawiewami, oświetleniem oraz system pełnego podglądu wokół pojazdu ProViu.
Specjalnie do tego pojazdu zaprojektowany układ zawieszenia przedniego i tylnego pozwala na swobodne poruszanie pojazdem w skrajnie ciężkich warunkach terenowych. Niezależne zawieszenie umożliwia poruszanie każdym kołem oddzielnie, a zmienna sztywność kątowa ułatwia dostosowanie pojazdu do zmieniającego się podłoża. Konstruktorzy zastosowali nowoczesny system skrętu 4WS, który umożliwia sterowanie równocześnie przednimi i tylnymi kołami.
Dzięki temu możliwy jest ruch pojazdu nie tylko do przodu i do tyłu, ale także bokiem, a nawet obrót prawie w miejscu, wokół promienia zawracania wynikającego ze skrętu kół osi przedniej i tylnej.
Aby zwiększyć zwrotność, mobilność, bezpieczeństwo pojazdu i przewożonych w nim osób, konstruktorzy zmodyfikowali klasyczny układ hamulcowy o dodatkowe funkcje. Aktywacja specjalnego trybu podczas jazdy w ciężkim terenie pozwala zahamować każdym kołem osobno, osobno kołami na danej osi lub kołami po danej stronie pojazdu, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne dotarcie do każdego celu.
W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji została skonstruowana specjalna rama nośna. Inspiracją dla konstruktorów były pojazdy sportowe, w których szczególnie ważne jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całego nadwozia i zagwarantowanie odpowiednich stref bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów pojazdu.
Funter 4x4 - podstawowe dane techniczne:
Silnik | Cummins |
Pojemność skokowa | 6700 cm3 |
Moc | 286 KM |
Przekładnia | Allison AT-6 |
Masa własna pojazdu | 7000 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 10 000 kg |
Długość | 4800 mm |
Szerokość | 2450 mm |
Wysokość | 2300 mm |
Rozstaw osi | 3600 mm |
Głębokość brodzenia | 900 mm |