Na skutek podpisanej z Węgrami umowy już wkrótce z polskiego krajobrazu znikną żółto-białe stacje paliw Lotos. Sprzedając je grupie MOL, Orlen wypełnia postanowienia Komisji Europejskiej decydujące o fuzji z Lotosem. Płocki koncern podpisał także umowy przedwstępne z trzema innymi partnerami biznesowymi, dzięki czemu na przełomie czerwca i lipca br. ma dojść do finalizacji przejęcia Lotosu.

Stacje Lotos będą (w większości) węgierskie

Czterech partnerów biznesowych zdecydowało się zainwestować w gdański koncern Lotos. Saudi Aramco przejmie 30 proc. udziałów w rafinerii, biopaliwa trafią do Rossi Biofuel Zrt, biznesem asfaltowym i logistyką zajmie się Unimot, a 417 stacji paliw trafi do węgierskiej grupy MOL. Ponad 100 pozostałych punktów przejdzie rebranding na markę Orlen. W zamian MOL sprzeda Orlenowi 144 stacje na Węgrzech i 41 punktów na Słowacji.

Czytaj także: Benzyna znowu po 5 zł za litr?

"Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej mamy zbyć ok. 400 stacji. Te 400 stacji zbywamy na rzecz MOL-a, ale MOL zbywa na rzecz koncernu 200 stacji: 150 stacji na Węgrzech, a 40 stacji na Słowacji. Te 400 stacji w zetknięciu z tymi 200 stacjami, które przejmujemy, ma podobny poziom EBITDA" – przedstawił na środowej konferencji Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

W czwartek na antenie "jedynki" Polskiego Radia zaznaczył, że nie są planowane żadne zwolnienia grupowe, bo firmy nie są "w złej sytuacji finansowej i nie trzeba robić programów restrukturyzacji i zwalniać ludzi". Pracownicy przejdą do nowych podmiotów i utrzymają swoje dotychczasowe prawa.

Orlen planuje dalszą ekspansję poza Polską

"(...) Za pozostałe środki, które otrzymujemy za sprzedaż stacji, negocjujemy, jesteśmy bliscy końca negocjacji, na pozyskanie następnych ponad 100 stacji w regionie. Oprócz stacji, które odsprzedajemy i kupujemy, zostaje ponad 100 stacji Lotosu. Tam, gdzie w mikrorynkach nie mamy koncentracji, te 100 stacji przejdzie rebranding na markę Orlen" – wyjaśnił Obajtek.

Transakcje związane z wymianą stacji z Węgrami opiewają na setki mln dol. i oczekują jeszcze na akceptację Brukseli. Według przekazanych przez koncerny informacji MOL zapłaci Orlenowi za stacje Lotosu 610 mln dol., a polski koncern zapłaci Węgrom 259 mln dol. Jeśli chodzi o inne ustalenia, to przejęcie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii będzie kosztowało Saudi Aramco ok. 1,15 mld zł, a Unimot zapłaci co najmniej 450 mln zł za biznes asfaltowy i logistyczny.