Auto Świat Wiadomości Aktualności GDDKiA będzie budować drogi z odzysku. "Byłoby grzechem, gdybyśmy nie wykorzystali ich ponownie"

GDDKiA będzie budować drogi z odzysku. "Byłoby grzechem, gdybyśmy nie wykorzystali ich ponownie"

Już cztery lata temu szacowano, że dzięki temu rozwiązaniu można zaoszczędzić aż 400 mln zł. Teraz GDDKiA wdrożyła je na ponad dwudziestu odcinkach dróg ekspresowych i obwodnic.

Budowa S17 Lublin - Piaski, wbudowywanie destruktu jako mieszanki MCE
GDDKiA
Budowa S17 Lublin - Piaski, wbudowywanie destruktu jako mieszanki MCE
  • GDDKiA wprowadza innowacyjne rozwiązania w budowie dróg ekspresowych i obwodnic
  • Dzięki wykorzystaniu materiału recyklingowego oszczędności mogą wynieść ponad 400 mln zł
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska ułatwia wykorzystanie asfaltu z recyklingu
  • Wprowadzono kryterium premiujące wykorzystanie destruktu asfaltowego w przetargach na realizację dróg

Rosnące potrzeby ochrony środowiska i efektywności finansowej sprawiają, że branża budowlana skupia się na innowacjach wpisujących się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Poszukuje i stosuje technologie związane z wykorzystaniem materiału recyklingowego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

GDDKiA wykorzystuje w tym celu nowe regulacje prawne, które umożliwiają ponowne użycie destruktu asfaltowego w konstrukcji dróg, przyczyniając się do redukcji negatywnego wpływu na środowisko i zmniejszenia kosztów.

Destrukt może zaoszczędzić setki milionów złotych

W 2020 r. Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad podkreślał, że — "Już w 2019 roku zainicjowaliśmy rozmowy z ówczesnym Ministerstwem Środowiska, deklarując gotowość do współpracy zmierzającej do wprowadzenia regulacji pozwalającej na pełne wykorzystanie destruktu asfaltowego.

Chcemy doprowadzić do zmian w wykorzystaniu destruktu, widząc olbrzymi potencjał zaoszczędzenia olbrzymich środków finansowych. Tym bardziej że zbliżamy się do uruchomienia programu wymiany nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych oddanych do użytku przed 2012 rokiem. Potencjalne oszczędności zastosowania materiału z recyklingu jako substytut materiału nowego oraz oszczędności przy transporcie kruszyw mogą wynieść w przybliżeniu, w kilkuletniej perspektywie ponad 400 mln zł".

Budowa S17 Lublin - Piaski, w głębi po prawej hałda destruktu
Budowa S17 Lublin - Piaski, w głębi po prawej hałda destruktuGDDKiA

Prof. dr hab. inż. Antoni Szydło, zastępca przewodniczącego Rady Naukowej podkreślał za to, że — "Kiedyś mieliśmy nawierzchnie, w których stosowano smołę, teraz stosujemy asfalty modyfikowane i dobrej jakości kruszywo. Byłoby grzechem, gdybyśmy nie wykorzystali ich ponownie".

Destrukt można wykorzystać na mocy obowiązujących przepisów

Dzięki współpracy środowiska drogowego i aktywnemu udziałowi GDDKiA, w życie weszło rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego, które ułatwia wykorzystanie asfaltu z recyklingu. Działanie podjęte przez GDDKiA pozwalają na dużo łatwiejsze wykorzystanie tego materiału. A to z kolei przekłada się na wymierne korzyści. Zarówno ekonomiczne, jak i środowiskowe.

Tak wygląda procedura wykorzystania destruktu

Aby destrukt asfaltowy mógł znaleźć ponowne zastosowanie, już na etapie przygotowania inwestycji GDDKiA podejmuje działania dotyczące rozpoznania możliwości jego pozyskania i wykorzystania.

Opracowywane są m.in. bilanse destruktu asfaltowego dla danej budowy. Oparte są one o możliwości zagospodarowania go, przy czym GDDKiA uwzględnia przy tym wymagania techniczne i jakościowe. Celem takiego opracowania jest bowiem maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego w inwestycji, w której został pozyskany. Takie działania są oczekiwane w zasadzie w każdym typie prac — od wzmocnień przez podbudowy aż do mieszanek mineralno-asfaltowych włącznie z warstwą ścieralną, czyli tym, po czym finalnie poruszają się pojazdy.

Budowa S17 Lublin - Piaski, wbudowywanie destruktu jako mieszanki MCE
Budowa S17 Lublin - Piaski, wbudowywanie destruktu jako mieszanki MCEGDDKiA

Dla ponownego wykorzystanie destruktu asfaltowego konieczne są wstępne badania m.in. wykluczające obecność smoły. W dalszym kroku wymagana jest decyzja administracyjna (kierowana do właściwego organu — marszałka województwa lub starosty), której uzyskanie leży w gestii wykonawców – chyba że specyfika kontraktu wskazuje na GDDKiA jako wnioskodawcę.

Recykling asfaltu w praktyce

GDDKiA już teraz w przetargach na realizację ponad 20 zadań z dwóch kluczowych programów drogowych (Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030) wprowadza pozacenowe kryterium oceny ofert, które premiuje wykorzystanie destruktu asfaltowego. Ta praktyka znajduje zastosowanie zarówno w dużych projektach, jak i mniejszych inwestycjach.

Kryterium wykorzystania destruktu asfaltowego wprowadzono w takich inwestycjach, jak:

  • S7 Czosnów — Kiełpin,  
  • S10 osiem odcinków między węzłami Szczecin Kijewo i Piła Północ, 
  • S11 Oborniki — Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik, 
  • S11 Bobolice — Szczecinek,  
  • S11 Przygodzice — Ostrzeszów Północ, 
  • S11 Ostrzeszów Północ — Kępno Północ, 
  • S16 Olsztyn – Barczewo (budowa drugiej jezdni), 
  • S16 Barczewo — Biskupiec (budowa drugiej jezdni),  
  • S19 Sokółka Północ — Czarna Białostocka, 
  • S74 gr. woj. świętokrzyskiego i łódzkiego — Przełom/Mniów,  
  • DK20 obwodnica Stargardu, 
  • DK22 obwodnica Szwecji, 
  • DK22 obwodnica Rusinowa, 
  • DK22 obwodnica Wałcza, 
  • DK28 obwodnica Zatora 
  • DK9 Skaryszew – Iłża wraz z budową obwodnicy Skaryszewa, 
  • DK25 Biskupice Ołoboczne — Ostrów Wielkopolski. 

Oraz do mniejszych zadań — m.in. na poprawę układu komunikacyjnego na odcinku DK7 Kraków — Libertów — Gaj.

Wspieranie innowacji drogowych

W ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, GDDKiA angażuje się w projekty mające na celu opracowanie wytycznych do ponownego wykorzystania destruktu asfaltowego. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad współpracuje z Dyrektorem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia (II konkurs Rozwój Innowacji Drogowych). Celem tej współpracy jest wsparcie badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. Jeden z takich wspólnych projektów dotyczy opracowania wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego z warstw SMA (mieszanka mineralno-asfaltowa) do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii, czego rezultatem będzie znacząco ulepszona technologia ponownego wykorzystania destruktu. Rezultaty tych działań mają przyczynić się do optymalizacji procesów remontowych i utrzymaniowych dróg krajowych.

Budowa S17 Lublin - Piaski, produkcja mieszanki MCE
Budowa S17 Lublin - Piaski, produkcja mieszanki MCEGDDKiA

Nowe przepisy i praktyki wprowadzane przez GDDKiA mają przynieść kolosalne korzyści nie tylko dla środowiska naturalnego i podatników, ale także dla branży drogowej. Mają ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras i stanowić jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej.

Destrukt
DestruktGDDKiA
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków