O sprzedaży Volvo Cars mówi się już od dawna, ale do wczoraj żaden z zainteresowanych swoich intencji oficjalnie nie potwierdził. Pierwszym z nich jest chińska grupa Geely Holding Group, która na rynku motoryzacyjnym reprezentowana jest przez markę Geely Automobile.
Chińczycy są poważnie zainteresowani kupnem całej firmy, która aktualnie produkuje samochody w Szwecji i Holandii. Know-how Szwedów, możliwości rozwoju i aktualny program produkcji pomógł by Geely w ekspansji na rodzimym rynku. W najbliższej przyszłości oczekuje się znacznego wzrostu zainteresowania luksusowymi towarami, do których należą także szwedzkie samochody.
Według wcześniejszych informacji Geely na podstawie porozumienia z Fordem może zyskać większość udziałów za 2 mld dolarów.
Jednak Ford chciałby nadal zatrzymać przez najbliższych 7-8 lat udziały w wysokości 10-15 proc. Takie rozwiązanie zapewne ułatwiłoby wprowadzeniem nowych modelu Volvo na rynek. Definitywne decyzje spodziewane są w ciągu najbliższych tygodni.
Przeciwne sprzedaży Volvo chińskiemu partnerowi są związki zawodowe konstruktorów Volvo, które liczą 1800 członków. Ich zdaniem lepszy byłby partner z Europy.
Szef tego związku Magnus Sundemo powiedział: ” Czy możemy oczekiwać, że mniej doświadczony chiński właściciel postawi Volvo na nogi, skoro nie powiodło się to nawet koncernowi Ford?”. Kontrahenta z Europy chętnie by powitał także szwedzki rząd.
Sprzedaż jest ryzykowna także według chińskich analityków, którzy zwracają uwagę na trzy aspekty. Zapłacenie 2 mld dolarów, to duży wydatek dla chińskiego producenta, Geely zyskałoby markę, która wymaga nakładów na restrukturyzację. Trzecim problemem może okazać się obsadzenie stanowisk kierowniczych, lokalizacja produkcji, rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych i technologie produkcji.
O Volvo Cars zamierza także ubiegać inny chiński inwestor - Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Jednak w tym przypadku decyzje uzależnione są od rezultatu transakcji związanej z zakupem marki Opel.
Nie wyklucza się, iż w ostatnim momencie mogą pojawić się także inni kontrahenci.
Amerykański koncern Ford kupił w 1999 roku Volvo za 6,54 mld dolarów.