Aż 9 lat wytrzymała w produkcji ostatnia generacja Volkswagena Polo.
W międzyczasie jednak otrzymał nowocześniejszy design, bogatsze wyposażenie i nowe silniki. W Genewie prezentowana jest zupełnie nowa generacja, która powstała na identycznej płycie podłogowej jak najnowszy Seat Ibiza.
Design jak można było się spodziewać, naśladuje najnowszą wersję Golfa. Zmieniły się wymiary, których porównanie ukazuje poniższa tabelka.Volkswagen Polo – porównanie generacjiModelNowe PoloStare PoloRóżnica [mm]Długość [mm]3952391636Szerokość [mm]1682165032Wysokość [mm]14541467-13Rozstaw kół z przodu [mm]1464143430Rozstaw kół z tyłu [mm]1456142630Rozstaw osi [mm]-2465-Pojemność bagażnika [l]28027010
Wymiary całkowite są mniejsze od najgroźniejszych konkurentów w segmencie. Dla przykładu Fabia, która powstała na starszej platformie koncernowej, pozostaje najwęższym, ale i najwyższym modelem.Volkswagen Polo - porównanie z konkurentamiModelVW PoloSEAT IbizaŠkoda FabiaFiat Grande PuntoOpel CorsaPeugeot 207Długość [mm]395240523992403039994030Szerokość [mm]168216931642168717371748Wysokość [mm]145414451498149014881479Rozstaw osi [mm]-24692462251025112540Pojemność bagażnika [l]280292300275285267
Zupełnie nowa deska rozdzielcza na pierwszy rzut oka przypomina tą z Golfa, chociaż drobnych różnic można się w niej doszukać. Tym samym, kogo nie stać na Golfa, ton może kupić sobie Polo.
Zawieszenie odpowiada standardom tej klasy. Nowa platforma przynosi jednak większy rozstaw kół oraz inną geometrię przedniego zawieszenia.W ofercie jednostek benzynowych dostrzegamy niewiele nowości. Podstawowym jest czeski silnik trzycylindrowy 1,2 8V HTP o mocy 63 kW, który znamy z Ibizy i Fabii. Nowością jest czterocylindrowy 1,2 TSI o mocy 77 kW z sześciostopniową przekładnią manualną.Także po raz pierwszy silnik 1,4 16V o mocy 63 kW będzie dostępny za dopłatą z siedmiostopniową przekładnią DSG.Volkswagen Polo – jednostki napędoweSilniki benzynowe1,2 6V1,2 12V1,4 16V1,2 TSIPojemność skokowa [cm3]119811981390-Cylindry/zawory3/23/44/44/4Moc [kW/obr./min]44/520051/540063/500077/-Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]108/3000112/3000132/3800-Prędkość maksymalna [km/h]157165177190Przyspieszenie 0-100 km/h [s]----Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,55,55,95,5
Znów do gry wchodzę trzycylindrowe jednostki wysokoprężne. W Genewie Volkswagen prezentuje prototyp BlueMotion II z nowym silnikiem trzycylindrowym 1,2 TDI. W Polo już nie znajdziemy silnika z pompowtryskiwaczami.Volkswagen Polo – jednostki napedoweSilniki wysokoprężne1,6 TDI CR1,6 TDI CR1,6 TDI CR BM1,6 TDI CRPojemność skokowa [cm3]1598159815981598Cylindry/zawory4/44/44/44/4Moc [kW/obr./min]55/-66/-66/-77/4400Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]---250/1900Prędkość maksymalna[km/h]170180180189Przyspieszenie 0-100 km/h [s]----Średnie zużycie paliwa [l/100 km]4,24,23,84,2
Standardem nowego VW Polo na rynkach europejskich obok poduszek czołowych i bocznych, będzie także ESP. Nie wiemy, czy ta zasada obejmie również Polskę. Za dopłata będzie można zamówić m.in. przednie światła mgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, poduszki powietrzne ochraniające głowę, system, nawigacji satelitarnej zintegrowany z zestawem głośnomówiącym, a w późniejszym okresie także reflektory bi-ksenonowe i dach panoramiczny.
Początek produkcji nowego Volkswagena Polo zaplanowany został na koniec marca 2009 roku. W czerwcu pierwsze egzemplarze trafią na rynek niemiecki, a dwa tygodnie później samochód ten będzie dostępny już w całej Europie.
Piąta generacja Volkswagena Polo należy do największych tegorocznych premier salonu genewskiego. Auto, które będzie walczyło o prymat w swoim segmencie, możemy określić jako coś pośredniego pomiędzy nową Ibizą a nowym Golfem.
Z Ibizą nowe Polo ma nie tylko wspólną platformę, ale także podstawową linię tylnej części nadwozia. Bardzo podobne jest ułożenie tylnych słupków oraz świateł zespolonych. Z przodu auto nawiązuje do najnowszej tendencji, która prezentuje Golf i Sirocco.
Pozycja za kierownicą odpowiada standardom VW.
Wśród jednostek napędowych ciekawym wyborem będzie 1,6 TDI CR BlueMotion ze średnim zużyciem 3,8 l/100 km oleju napędowego. Lepsze parametry ma tylko prototyp 1,2 TDI, który oferuje zużycie na poziomie 3,3 l/100 km.
Obok oszczędnych silników, zmiany objęły także opony, które mają mniejszy współczynnik tarcia. Zoptymalizowana również zderzaki, progi, a to wszystko po to, by uzyskać jak najmniejszy opór powietrza, co w konsekwencji powinno doprowadzić do zmniejszenia zużycia paliwa.