Porozumienie pozwoli w końcu GM i SAIC zaoferować pojazdy elektryczne, które kwalifikują się do chińskich subsydiów ekologicznych. Nie obejmują one natomiast elektryczno-hybrydowego Chevroleta Volt GM, ponieważ nie jest on budowany w Chinach, powiedział rzecznik GM, Jay Cooney.

Volt wejdzie do sprzedaży w Chinach pod koniec tego roku, ale bez subsydiów, które mogą obniżyć cenę o blisko 30 procent.

Analitycy branży i amerykańscy deputowani twierdzą, że ograniczając subsydia do modeli budowanych lokalnie chiński rząd wywiera presję na firmy takie jak GM, by dzieliły się zaawansowanymi technologami ze swoimi chińskimi partnerami. Przedstawiciele GM zaprzeczają temu.

- Mogę wam kategorycznie powiedzieć, że nie odczuwaliśmy presji ze strony chińskiego rządu, by podzielić się technologią Volta - powiedział Cooney, który dodał, że nie ma planów budowania Volta w Chinach.

Chiny mają ambitny cel posiadania miliona ekologicznych pojazdów na drogach do 2020 roku wobec w najlepszym wypadku kilku tysięcy obecnie.

W ubiegłym roku chiński rząd przedstawił program pilotażowy wręczania subsydiów nabywcom paliwooszczędnych samochodów w pięciu chińskich miastach, ponieważ chce ograniczyć emisję spalin w najludniejszym kraju świata, który jest również największym na świecie producentem gazów cieplarnianych.

Jednak te subsydia, które faworyzują pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in, obejmują jedynie lokalnie produkowane ekologiczne modele. Pokazuje to determinację Pekinu, by promować rodzime marki i lokalnie budowane produkty.

To może oznaczać potencjalnie znaczący problem dla Volta i produkowanego przez Nissana modelu Leaf, bo ich pojazdy mogą się okazać za drogie dla wielu chińskich nabywców.

Nissan, który rozpocznie sprzedaż Leafa w Chinach w dalszej części tego roku, podał, że zbuduje elektryczny pojazd wraz ze swoim chińskim partnerem z przeznaczeniem na ten rynek do 2015 roku.

GM i SAIC podały, że działy inżynieryjny i projektowy ich chińskiego joint-venture przygotują architekturę elektrycznego pojazdu, a także kluczowe części.

Firmy, które po równo zainwestują w projekt, podały, że szczegóły i terminarz projektu zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.

"Nasze porozumienie pozwoli SAIC i GM wykorzystać ekonomikę skali i wprowadzić nową technologię na rynek szybciej, niż gdybyśmy to robili w pojedynkę", napisał w oświadczeniu prezes SAIC, Chen Hong.

Szanghajskie joint venture GM wprowadziło pod koniec ubiegłego roku elektryczny samochód koncepcyjny Chevy Sail. Pojazdy produkowane w ramach tego partnerstwa będą sprzedawane w Chinach pod markami Shanghai GM i SAIP. GM wykorzysta również ich architekturę do budowy elektrycznych pojazdów na całym świecie.

Porozumienie finalizuje niewiążące memorandum w sprawie współpracy przy rozwoju ekologicznych pojazdów, które SAIC i GM podpisały w listopadzie ubiegłego roku. Wówczas SAIC zgodził się kupić jednoprocentowy udział w GM w ofercie publicznej, która miała ponownie uczynić z koncernu spółkę publiczną i obniżyć udział amerykańskiego Departamentu Skarbu w firmie.

Joint venture Shanghai GM produkuje w Chinach marki Chevy, Buick i Cadillac.

Internetowa giełda samochodów