Po pierwsze, pomimo tego, że Goodyear Blimp znane są na całym świecie jako sterowce, to precyzyjnie mówiąc, są to Zeppeliny. Sterowce (żeby było ciekawiej nazywane także aerostatami, czyli statkami lżejszymi od powietrza, które, w odróżnieniu od balonu mogą się samodzielnie poruszać) dzielą się bowiem na szkieletowe, pół szkieletowe oraz ciśnieniowe. Konstrukcje oparte na ramie powszechnie określa się mianem Zeppelinów, od nazwiska ich konstruktora, Ferdinanda von Zeppelina, który zamiast powłoki wypełnionej gazem, która zmieniała swój kształt, zastosował szkielet obciągnięty impregnowaną tkaniną, dzięki czemu sterowiec stanowił solidną konstrukcję.

Z technicznego punktu widzenia sterowce Goodyear Blimp są zatem Zeppelinami, choć także oczywiście należą do sterowców, więc używanie takiej nazwy jest całkowicie poprawne. Statki Blimp są zbudowany na ramie z bardzo wytrzymałego, lekkiego włókna węglowego i aluminium. Konstrukcja pokryta jest trójwarstwowym laminatem ze specjalnych tworzyw sztucznych.

Obecnie w Ameryce Północnej i Europie działają cztery statki powietrzne Goodyear Blimp. Każdy z nich ma 75 m długości, czyli prawie trzy czwarte długości boiska do piłki nożnej i blisko 18 m wysokości. Objętość powłoki każdego ze sterowców to 8425 m3. Gdyby tę objętość przeliczyć na puszki z napojami, byłoby ich ponad 25,5 mln.

Sterowiec Goodyear Blimp Foto: Goodyear
Sterowiec Goodyear Blimp

Goodyear Blimp jest wypełniony niepalnym helem, który zapewnia mu nośność. Powłoka maszyny zapewnia jej nie tylko szczelność, lecz także ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym, zanieczyszczeniami i rozerwaniem. Konstrukcja powłoki uszczelniona jest za pomocą technologii zgrzewania pochodzących z sektora kosmicznego.

Napęd sterowcom Goodyear Blimp zapewniają trzy czterocylindrowe, 200-konne silniki umieszczone po obu stronach powłoki oraz na ogonie. Zapewniają one wszystkim maszynom maksymalną prędkość 125 km/h. W razie potrzeby Goodyear Blimp może lecieć przez maksymalnie 22 godziny. Optymalny pułap dla tych maszyn to ok. 300 m. Najczęściej poruszają się one więc na wysokości nieco poniżej szczytu Wieży Eiffla.

Goodyear Blimp wyposażone są w system redukcji wagi podczas lotu. Wykorzystywany jest do tego balast wodny, mieszczący do 700 l wody.

Sterowiec Goodyear Blimp
Sterowiec Goodyear Blimp

Każda z maszyn na pokład może zabrać 14 pasażerów. Pilotowana jest przez dwuosobową załogę — pilotów. Sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Jest ono maksymalnie uproszczone z punktu widzenia pilota — wydaje on tylko polecenie, resztę pracy wykonuje komputer, ustawiając silniki i płetwy sterowe. W dniach 31 lipca 2 sierpnia będzie latał w okolicach Wrocławia, by później udać się do Kopenhagi na wyścigi serii PURE ETCR.