- Elektroniczny hamulec postojowy zastąpił tradycyjny ręczny, oferując bardziej nowoczesne i wygodne rozwiązanie
- System może działać automatycznie, m.in. przy włączeniu trybu P, funkcji auto hold lub odpięciu pasów
- Hamulec ten działa bardziej efektywnie niż tradycyjny ręczny, zapewniając większe bezpieczeństwo
W dobie zaawansowanych technologii tradycyjny hamulec ręczny niemal zawsze ustępuje miejsca nowocześniejszemu rozwiązaniu – elektronicznemu hamulcowi postojowemu. Ten system z łatwością rozpoznamy po charakterystycznym przycisku lub małej dźwigni z symbolem hamulca ręcznego, umiejscowionym na konsoli środkowej lub w desce rozdzielczej pod lewym kolanem. Jednak to, co może umknąć uwadze wielu kierowców, to dodatkowa funkcja, jaką kryje w sobie ten nowoczesny mechanizm. Może ona uratować życie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoElektroniczny ręczny. Znasz jego wszystkie funkcje?
Jego podstawowe działanie jest proste i intuicyjne – po zatrzymaniu lub podczas parkowania samochodu, aktywuje hamulce tylnych kół, chroniąc pojazd przed niekontrolowanym stoczeniem się. Może być obsługiwany manualnie lub działać automatycznie, np. przy użyciu funkcji auto hold, ale też, gdy włączymy tryb P na skrzyni biegów, czy odepniemy pasy. To jednak nie wszystko.
Elektroniczny hamulec postojowy wyposażony jest w system hamowania awaryjnego. W sytuacji krytycznej jego aktywacja podczas jazdy jest interpretowana przez system jako potrzeba natychmiastowego zatrzymania pojazdu i hamulec zostaje zaciągnięty tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Wystarczy dużej trzymać przycisk, by system zrozumiał, że chcemy hamować tym hamulcem podczas jazdy.
- Przeczytaj także: Z takimi usterkami nie będzie dyskusji. Diagnosta z miejsca zabierze dowód. Mamy od nich listę
Z elektronicznego ręcznego skorzysta pasażer
W przypadku przekroczenia prędkości marszowej (bardzo wolnej jazdy) system rozpoznaje zamiar awaryjnego hamowania i inicjuje pełne hamowanie, z maksymalnym zachowaniem stabilności. W zależności od modelu może dojść również do automatycznego włączenia świateł awaryjnych, informujących innych uczestników ruchu o niebezpieczeństwie.
W sytuacji, gdy kierowca nie jest w stanie kontrolować pojazdu, pasażer również może uruchomić funkcję awaryjnego hamowania. To rozwiązanie może okazać się nieocenione w przypadku nagłej niedyspozycji osoby prowadzącej. Elektroniczny hamulec postojowy może również służyć jako zabezpieczenie w przypadku awarii głównego układu hamulcowego, umożliwiając bezpieczne zatrzymanie pojazdu.
- Przeczytaj także: Dzikie lata 90. wróciły na drogi. Kierowcy odkryli szokującą rzecz na postoju ciężarówek
Tradycyjny ręczny miał taką samą funkcję, ale tylko w teorii
Oczywiście tradycyjny hamulec ręczny miał dokładnie taką samą funkcję jak elektroniczny. Jest on jednak mniej skuteczny ze względu na mniejszą siłę, która jest używana do zaciągnięcia hamulca. Trudno też wyobrazić sobie, że pasażer jest w stanie z wyczuciem użyć hamulca awaryjnego. To w przypadku tradycyjnego ręcznego jest praktycznie niemożliwe, a przy elektronicznym hamulcu awaryjnym zdaje egzamin.
Szczegółowe informacje na temat działania elektronicznego hamulca postojowego, w tym jego awaryjnego zastosowania, znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Warto zapoznać się z tym rozdziałem, aby w pełni wykorzystać potencjał tego systemu.