Auto Świat Wiadomości Aktualności O tej funkcji kierowcy nie wiedzą. Hamulec postojowy ma dodatkowy tryb. Ratuje życie

O tej funkcji kierowcy nie wiedzą. Hamulec postojowy ma dodatkowy tryb. Ratuje życie

Hamulec ręczny, czy też postojowy przez lata został unowocześniony i z dużej wajchy zmienił się w elegancki przycisk. Pod nim ukryto także funkcję, mogącą uratować życie, ale prawie nikt o tym nie wie. Tłumaczymy, czym charakteryzują się hamulce postojowe nowej generacji.

Elektryczny hamulec postojowy
Elektryczny hamulec postojowyTomasz Okurowski / Auto Świat
  • Elektroniczny hamulec postojowy zastąpił tradycyjny ręczny, oferując bardziej nowoczesne i wygodne rozwiązanie
  • System może działać automatycznie, m.in. przy włączeniu trybu P, funkcji auto hold lub odpięciu pasów
  • Hamulec ten działa bardziej efektywnie niż tradycyjny ręczny, zapewniając większe bezpieczeństwo

W dobie zaawansowanych technologii tradycyjny hamulec ręczny niemal zawsze ustępuje miejsca nowocześniejszemu rozwiązaniu – elektronicznemu hamulcowi postojowemu. Ten system z łatwością rozpoznamy po charakterystycznym przycisku lub małej dźwigni z symbolem hamulca ręcznego, umiejscowionym na konsoli środkowej lub w desce rozdzielczej pod lewym kolanem. Jednak to, co może umknąć uwadze wielu kierowców, to dodatkowa funkcja, jaką kryje w sobie ten nowoczesny mechanizm. Może ona uratować życie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Elektroniczny ręczny. Znasz jego wszystkie funkcje?

Jego podstawowe działanie jest proste i intuicyjne – po zatrzymaniu lub podczas parkowania samochodu, aktywuje hamulce tylnych kół, chroniąc pojazd przed niekontrolowanym stoczeniem się. Może być obsługiwany manualnie lub działać automatycznie, np. przy użyciu funkcji auto hold, ale też, gdy włączymy tryb P na skrzyni biegów, czy odepniemy pasy. To jednak nie wszystko.

Elektroniczny hamulec postojowy wyposażony jest w system hamowania awaryjnego. W sytuacji krytycznej jego aktywacja podczas jazdy jest interpretowana przez system jako potrzeba natychmiastowego zatrzymania pojazdu i hamulec zostaje zaciągnięty tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Wystarczy dużej trzymać przycisk, by system zrozumiał, że chcemy hamować tym hamulcem podczas jazdy.

Z elektronicznego ręcznego skorzysta pasażer

W przypadku przekroczenia prędkości marszowej (bardzo wolnej jazdy) system rozpoznaje zamiar awaryjnego hamowania i inicjuje pełne hamowanie, z maksymalnym zachowaniem stabilności. W zależności od modelu może dojść również do automatycznego włączenia świateł awaryjnych, informujących innych uczestników ruchu o niebezpieczeństwie.

W sytuacji, gdy kierowca nie jest w stanie kontrolować pojazdu, pasażer również może uruchomić funkcję awaryjnego hamowania. To rozwiązanie może okazać się nieocenione w przypadku nagłej niedyspozycji osoby prowadzącej. Elektroniczny hamulec postojowy może również służyć jako zabezpieczenie w przypadku awarii głównego układu hamulcowego, umożliwiając bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

Tradycyjny ręczny miał taką samą funkcję, ale tylko w teorii

Oczywiście tradycyjny hamulec ręczny miał dokładnie taką samą funkcję jak elektroniczny. Jest on jednak mniej skuteczny ze względu na mniejszą siłę, która jest używana do zaciągnięcia hamulca. Trudno też wyobrazić sobie, że pasażer jest w stanie z wyczuciem użyć hamulca awaryjnego. To w przypadku tradycyjnego ręcznego jest praktycznie niemożliwe, a przy elektronicznym hamulcu awaryjnym zdaje egzamin.

Szczegółowe informacje na temat działania elektronicznego hamulca postojowego, w tym jego awaryjnego zastosowania, znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Warto zapoznać się z tym rozdziałem, aby w pełni wykorzystać potencjał tego systemu.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków