Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jak dużo trzeba wydać na czołg? To ogromne koszty

Jak dużo trzeba wydać na czołg? To ogromne koszty

Czołgi znane są już od ponad 100 lat. Dziś jednak są to zdecydowanie bardziej zaawansowane maszyny, które potrafią zmienić losy bitwy. Sprawdziliśmy, ile kosztuje jeden taki pojazd i jak droga jest jego eksploatacja. Jest ekstremalnie drogo.

Czołg Abrams
Czołg AbramsŹródło: Shutterstock / Karolis Kavolelis
  • Wartość czołgów wynosi od ok. 2 mln dol za pojazdy rosyjskie
  • Najnowsze modele czołgów dysponują rozbudowanym uzbrojeniem i wyposażeniem jak na przykład niezależny celownik termowizyjny
  • Czołgi wcale nie są tak trwałe, na jakie wyglądają. Gąsienice wystarczają na ok. 3 tys. km, a używane kosztują około 30 tys. zł
  • Czołgi mogą mieć nawet kilkanaście lat, a i tak będą uważane za nowe

Zastanawialiście się kiedyś, ile jest wart czołg i jak drogie jest jego utrzymanie? Przyjrzeliśmy się kwestii zakupu i eksploatacji tego pojazdu. Liczby są zaskakujące i różnią się w zależności od modelu, podobnie jak w przypadku samochodów. I podobnie jak w autach, różne dodatkowe urządzenia zwiększają koszty napraw. W czołgu jednak urządzenia te służą do wspomagania załogi podczas walki na polu bitwy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Rosyjski czołg T-90

Zaczęto go produkować w 1993 r. i od tego czasu jest stale modernizowany. Ten czołg to głęboka modernizacja T-72. Pojazdy widziane na polach bitew w Ukrainie to wersja T-90A, która może się rozpędzić do około 65 km na godz. Jego uzbrojenie to armata gładkolufowa 125 mm, karabin maszynowy 7,62 mm i karabin przeciwlotniczy 12,5 mm. Rosja posiada jeszcze nowsze czołgi T-90M, choć pierwsze sztuki trafiły do armii w 2021 r. Wartość tej maszyny po ostatnich modernizacjach to około 4 mln 600 tys. dol.

T-90
T-90Źródło: Shutterstock / Degtyaryov Andrey

Rosyjski czołg T-72

Czołg nieco wiekowy, bo jego produkcja trwa od 1973 r. Jest jednak podstawowym czołgiem na wyposażeniu Rosji. Polska miała również sporą liczbę tych maszyn i ich głęboko zmodernizowanych wersji PT-91 Twardy, ale zostały one wysłane na front do Ukrainy. To także pojazd, który był bardzo chętnie kupowany przez wiele innych krajów na świecie. W Ukrainie można zauważyć najnowsze czołgi tego typu, czyli T-72B3 służące Rosji od 2013 r. Ważą one 44,5 tony, a ich prędkość maksymalna na drodze wynosi ok. 60 km na godz. Czołg T-73B3 kosztuje około 2 mln dol.

T-72
T-72Źródło: Shutterstock / Degtyaryov Andrey

Jeden z czołgów T-72 jest w posiadaniu muzeum Bornym Sulimowie. Jak się dowiedzieliśmy, tamten pojazd wyceniany jest na ok. milion zł, a roczne koszty jego eksploatacji to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Co ciekawe, przeglądy wykonuje się po każdej jeździe, a gąsienice do tego pojazdu wystarczą na ok. 3000 km, po czym trzeba je wymienić. Używane gąsienice to koszt 30 tys. zł.

Amerykański czołg Abrams

Jego zdolności mogliśmy zobaczyć m.in. w Afganistanie oraz Iraku. Produkcja pierwszych Abramsów rozpoczęła się w 1980 r. Czołg ma masę 55,5 tony i napędzany jest turbiną gazową, czyli silnikiem, jaki stosuje się w śmigłowcach. To powoduje, że jego spalanie wynosi około 1500 l/100 km. Konstrukcja jest na tyle przemyślana, że w sytuacji uszkodzenia silnika jego wymiana może trwać jedynie około 25 min, oczywiście przy założeniu, że na miejscu są wszystkie potrzebne części. Dla porównania w Leopardzie trwa to około 3-4 godz., a w T-72 niemal cały dzień. Najnowszy M1A2 produkowany jest od 1993 r. Ma on niezależny celownik termowizyjny i możliwość oddawania krótkich sekwencji strzałów do dwóch celów jednocześnie. Wartość tego czołgu to około 8,5 mln dol.

Abrams M1A2
Abrams M1A2Źródło: Shutterstock / Karolis Kavolelis

Niemiecki czołg Leopard 2

Najnowsze modernizacje tego czołgu to Leopardy 2A7+. Potrafią one rozpędzić się do 72 km na godz., dzięki silnikowi wysokoprężnemu o mocy 1500 KM. Jego pancerz jest stworzony z nanoceramiki i stali stopowej, które zapewniają odporność na ataki pocisków rakietowych, min oraz innych ładunków wybuchowych. Pojazd waży 64 tony i dysponuje armatą kalibru 120 mm. Koszt najnowszego leoparda to około 6-7 mln dol.

Leopard 2
Leopard 2Źródło: Shutterstock / Rasmus Christopher Franck

Brytyjski czołg Challenger 2

Produkowany od 1993 r., a w brytyjskiej armii służy od 1994 r. Pojazd ma silnik o mocy 1200 KM, który potrafi rozpędzić ważący 62 tony czołg do 59 km na godz. i ma armatę 120 mm. Jest głównym czołgiem Brytyjczyków. Koszt Challengera 2 wynosi ok. 8 mln dol.

Challenger 2
Challenger 2Źródło: Shutterstock / Martin Hibberd
Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków