- Wartość czołgów wynosi od ok. 2 mln dol za pojazdy rosyjskie
- Najnowsze modele czołgów dysponują rozbudowanym uzbrojeniem i wyposażeniem jak na przykład niezależny celownik termowizyjny
- Czołgi wcale nie są tak trwałe, na jakie wyglądają. Gąsienice wystarczają na ok. 3 tys. km, a używane kosztują około 30 tys. zł
- Czołgi mogą mieć nawet kilkanaście lat, a i tak będą uważane za nowe
Zastanawialiście się kiedyś, ile jest wart czołg i jak drogie jest jego utrzymanie? Przyjrzeliśmy się kwestii zakupu i eksploatacji tego pojazdu. Liczby są zaskakujące i różnią się w zależności od modelu, podobnie jak w przypadku samochodów. I podobnie jak w autach, różne dodatkowe urządzenia zwiększają koszty napraw. W czołgu jednak urządzenia te służą do wspomagania załogi podczas walki na polu bitwy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRosyjski czołg T-90
Zaczęto go produkować w 1993 r. i od tego czasu jest stale modernizowany. Ten czołg to głęboka modernizacja T-72. Pojazdy widziane na polach bitew w Ukrainie to wersja T-90A, która może się rozpędzić do około 65 km na godz. Jego uzbrojenie to armata gładkolufowa 125 mm, karabin maszynowy 7,62 mm i karabin przeciwlotniczy 12,5 mm. Rosja posiada jeszcze nowsze czołgi T-90M, choć pierwsze sztuki trafiły do armii w 2021 r. Wartość tej maszyny po ostatnich modernizacjach to około 4 mln 600 tys. dol.
Rosyjski czołg T-72
Czołg nieco wiekowy, bo jego produkcja trwa od 1973 r. Jest jednak podstawowym czołgiem na wyposażeniu Rosji. Polska miała również sporą liczbę tych maszyn i ich głęboko zmodernizowanych wersji PT-91 Twardy, ale zostały one wysłane na front do Ukrainy. To także pojazd, który był bardzo chętnie kupowany przez wiele innych krajów na świecie. W Ukrainie można zauważyć najnowsze czołgi tego typu, czyli T-72B3 służące Rosji od 2013 r. Ważą one 44,5 tony, a ich prędkość maksymalna na drodze wynosi ok. 60 km na godz. Czołg T-73B3 kosztuje około 2 mln dol.
Jeden z czołgów T-72 jest w posiadaniu muzeum Bornym Sulimowie. Jak się dowiedzieliśmy, tamten pojazd wyceniany jest na ok. milion zł, a roczne koszty jego eksploatacji to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Co ciekawe, przeglądy wykonuje się po każdej jeździe, a gąsienice do tego pojazdu wystarczą na ok. 3000 km, po czym trzeba je wymienić. Używane gąsienice to koszt 30 tys. zł.
- Przeczytaj także: Wrócił. Głupi nawyk kierowców może uszkodzić silnik. Mechanicy już zacierają ręce, bo jest zimno
Amerykański czołg Abrams
Jego zdolności mogliśmy zobaczyć m.in. w Afganistanie oraz Iraku. Produkcja pierwszych Abramsów rozpoczęła się w 1980 r. Czołg ma masę 55,5 tony i napędzany jest turbiną gazową, czyli silnikiem, jaki stosuje się w śmigłowcach. To powoduje, że jego spalanie wynosi około 1500 l/100 km. Konstrukcja jest na tyle przemyślana, że w sytuacji uszkodzenia silnika jego wymiana może trwać jedynie około 25 min, oczywiście przy założeniu, że na miejscu są wszystkie potrzebne części. Dla porównania w Leopardzie trwa to około 3-4 godz., a w T-72 niemal cały dzień. Najnowszy M1A2 produkowany jest od 1993 r. Ma on niezależny celownik termowizyjny i możliwość oddawania krótkich sekwencji strzałów do dwóch celów jednocześnie. Wartość tego czołgu to około 8,5 mln dol.
- Przeczytaj także: Wielka irytacja obsługi drogi S12 na skandaliczne zachowanie kierującej. "Bezmyślność"
Niemiecki czołg Leopard 2
Najnowsze modernizacje tego czołgu to Leopardy 2A7+. Potrafią one rozpędzić się do 72 km na godz., dzięki silnikowi wysokoprężnemu o mocy 1500 KM. Jego pancerz jest stworzony z nanoceramiki i stali stopowej, które zapewniają odporność na ataki pocisków rakietowych, min oraz innych ładunków wybuchowych. Pojazd waży 64 tony i dysponuje armatą kalibru 120 mm. Koszt najnowszego leoparda to około 6-7 mln dol.
- Przeczytaj także: Odcinkowy pomiar prędkości błysnął na czerwono. Czy to oznacza, że przyjdzie mandat?
Brytyjski czołg Challenger 2
Produkowany od 1993 r., a w brytyjskiej armii służy od 1994 r. Pojazd ma silnik o mocy 1200 KM, który potrafi rozpędzić ważący 62 tony czołg do 59 km na godz. i ma armatę 120 mm. Jest głównym czołgiem Brytyjczyków. Koszt Challengera 2 wynosi ok. 8 mln dol.