Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Zły nawyk kierowców, który może uszkodzić silnik. Zwłaszcza teraz, kiedy jest zimno

Zły nawyk kierowców, który może uszkodzić silnik. Zwłaszcza teraz, kiedy jest zimno

Nadszedł najtrudniejszy czas dla samochodów. Późną jesienią i zimą, kiedy temperatury spadają do zera lub niżej, na wierzch wychodzi sporo problemów, a także łatwo o awarię. Z zimnymi temperaturami nie lubi się silnik samochodu, a wielu kierowców jeszcze pogarsza sprawę swoimi zachowaniami. Jednym z głupszych nawyków jest ostra jazda "na zimnym".

Silnik samochodu Mazda 3
Silnik samochodu Mazda 3Źródło: Shutterstock / Everyonephoto Studio
  • Zimowe temperatury mogą powodować problemy z silnikiem samochodu i prowadzić do awarii
  • Podczas rozgrzewania silnika zaleca się unikanie zbyt wysokich obrotów. Należy unikać gwałtownych i ostrych manewrów oraz dynamicznego przyspieszania na zimnym silniku
  • Odpowiednia eksploatacja i cierpliwość w chłodne dni pozwolą uniknąć awarii silnika

Tekst zawiera linki reklamowe naszego partnera

Zima potrafi dać się we znaki nie tylko kierowcom, ale i ich pojazdom. W szczególności silnikom, które w niskich temperaturach mogą pracować głośniej i być bardziej narażone na uszkodzenia. Kluczowa jest więc ostrożność w pierwszych minutach jazdy, by uniknąć kosztownych napraw wiosną. Nawet w ciepłe dni ostra jazda od pierwszych km trasy to zły i szkodliwy pomysł, ale w zimę tym bardziej trzeba wyzbyć się tego nawyku. To prosta droga do warsztatu, a mechanicy tylko zacierają ręce. Tak jak wulkanizatorzy, którzy za prostą wymianę kół potrafią zainkasować około 200 zł. Tymczasem sama wymiana jest prosta, a klucze można kupić za grosze.

Zostańmy jednak przy usterkach silnika.

Zimny start silnika – co musisz wiedzieć?

Podczas zimowego rozruchu silnika, nie tylko temperatura na zewnątrz może sprawić kłopot. Olej, który jest niezbędny do smarowania ruchomych części silnika, w niskich temperaturach traci na swojej płynności. Nowoczesne oleje są odporne na działanie mrozu, ale nawet one potrzebują chwili, aby osiągnąć odpowiednią gęstość i zapewnić optymalną ochronę silnika.

Silnik osiąga swoją temperaturę roboczą, czyli zakres między 80 a 100 stopni Celsjusza, w różnym czasie w zależności od modelu. Czas ten może być wydłużony, szczególnie w zimowe dni. Warto pamiętać, że długie stanie na postoju nie przyspieszy za bardzo procesu rozgrzewania silnika – lepsza będzie spokojna jazda. No właśnie, podkreślamy raz jeszcze, "spokój" to słowo klucz. Zwłaszcza na pierwszych km.

Przeczytaj także: Badania techniczne w 2025 r. będą droższe. Nowelizacja niemal gotowa

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak jeździć, by nie uszkodzić silnika zimą?

Podczas rozgrzewania silnika zaleca się, by nie przekraczać pewnych wartości obrotów – dla diesla będzie to około 2 tys. obr./min, a dla benzyniaka do 2,5 tys. obr./min. Zbyt wysokie obroty mogą prowadzić do przegrzania i uszkodzenia kluczowych części silnika, co w konsekwencji może skutkować drogimi naprawami.

Zadbanie o silnik wcale nie jest trudne. Z ręczną skrzynią po prostu nie przeciągajmy zmiany biegu na wyższy zbyt długo i do momentu, kiedy temperatura silnika nie osiągnie optymalnego poziomu, nie utrzymujmy wysokich obrotów. W automatycznej skrzyni także mamy na to wpływ. Po prostu trzeba unikać mocnego obchodzenia się z gazem. Przy spokojnej jeździe automatyczna przekładnia będzie doskonale wiedzieć, co robić.

O ile nie wymaga tego sytuacja drogowa i bezpieczeństwo, warto też unikać gwałtownych i ostrych manewrów. Zwłaszcza dynamicznego przyspieszania. Tego zimny silnik bardzo nie lubi. Sporadyczne takie zachowania nie powinny go skrzywdzić, ale regularna ostra jazda na "zimnym" to proszenie się o awarię.

Przeczytaj także: Nieprawidłowe ogrzewanie wnętrza auta. W Niemczech to sporo kosztuje

Zima to najgorszy czas dla kierowcy i jego samochodu

Pamiętajmy, że zimowy start wymaga od kierowcy dodatkowej uwagi i cierpliwości. Odpowiednia eksploatacja w chłodne dni pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w postaci awarii silnika. Dbajmy więc o nasze pojazdy, szczególnie gdy rtęć w termometrze spada poniżej zera.

Co ważne, większość zimowych porad jest banalnie prosta do wprowadzenia. Poczekanie z ostrzejszą jazdą aż silnik się rozgrzeje, to żadna wiedza tajemna. Kierowca musi tylko świadomie zmienić trochę swoje nawyki i dać silnikowi więcej czasu.

Tekst zawiera linki reklamowe naszego partnera

Powiązane tematy:SilnikiKierowcyPoradyMróz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków