- Nowe paliwo jest czystsze od oleju napędowego na bazie ropy naftowej i oferuje taką samą wydajność
- Kierowca powinien sprawdzić, czy silnik jest z nim kompatybilny, żeby nie narazić się na problemy
- Paliwo HVO można już zatankować w Polsce, choć w znacznej mierze występuje w Niemczech, Austrii i Czechach
Uwodorniony olej roślinny HVO (z ang. Hydrogenated Vegetable Oil) to biopaliwo produkowane z surowców odnawialnych: z odzyskiwanych tłuszczów posmażalniczych, tłuszczów zwierzęcych i olejów roślinnych. Nowe paliwo jest czystsze od oleju napędowego na bazie ropy naftowej i oferuje taką samą wydajność.
Alternatywa dla standardowego diesla obniża emisję gazów cieplarnianych nawet o 90 proc., może być dystrybuowana poprzez obecną infrastrukturę oraz nie powinna wpływać negatywnie na silniki. W ostatnim przypadku kierowcy powinni jednak zachować ostrożność i sprawdzić, czy jednostka danego producenta rzeczywiście jest z nim kompatybilna.
Nowe paliwo a silniki Diesla koncernu Stellantis
Powodów do niepokoju nie powinni mieć właściciele większości samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych marek należących do Stellantisa. Koncern poinformował, że cała gama została dopuszczona do użytkowania hydrorafinowanego oleju napędowego HVO (nazywany też HVO100 lub "green diesel").
Ekodiesel został zatwierdzony do użytku w eksploatowanych już obecnie wielu pojazdach Stellantis z silnikami Euro 5 i Euro 6 oznaczonymi symbolem "XTL" na klapce wlewu paliwa.
Z paliwem HVO kompatybilne są również niektóre pojazdy z silnikami wysokoprężnymi Euro 6 bez symbolu XTL, wyposażone w następujące silniki:
- 1.3 MultiJet;
- 1.6 MultiJet;
- 2.0 MultiJet;
- 2.2 MultiJet ;
- nowy 2.2 MultiJet 4.0;
- 3.0 V6 MultiJet;
- 2.3 MultiJet (F1A – Fiat Ducato).
HVO: kiedy w Polsce?
W połowie tego roku informowaliśmy, że paliwo HVO jest już dostępne w Polsce. Pierwszą stacją, na której się pojawiło, jest Avia w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina (woj. lubuskie).
Spółka Unimot, zarządzająca marką w Polsce, podkreślała wówczas, że paliwo HVO skierowane jest głównie na rynek hurtowy. Zainteresowaniem nim wśród klientów indywidualnych jest śladowe. Zapewne głównym powodem jest wysoka cena — litr HVO kosztuje 8,99 zł, znacznie więcej niż standardowego oleju napędowego.
Do wprowadzenia paliwa HVO na polski rynek szykuje się Orlen. Polski koncern wyjaśnia, że będzie to możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych dotyczących wymagań jakościowych. W październiku br. rozpoczął sprzedaż tego paliwa na dwóch stacjach w Niemczech. W rafinerii w Płocku mocno zaawansowana jest budowa instalacji do produkcji HVO.