- Ministerstwo przejazdu analizuje koszty paliwa na przykładzie przeciętnego samochodu segmentu C oraz SUV-a
- Wyniki analiz prezentowane są raz na kwartał
- W aktualnym zestawieniu najtańszym paliwem okazał się autogaz
W najnowszej analizie kosztów paliw alternatywnych, przeprowadzonej przez Ministerstwo Przemysłu, autogaz uznano za najbardziej ekonomiczne źródło napędu w III kwartale bieżącego roku. Koszty eksploatacji pojazdów zasilanych LPG okazały się najniższe w porównaniu do tradycyjnych paliw i innych alternatyw energetycznych.
Pod uwagę brane są SUV-y i auta segmentu C
Badanie skupiło się na popularnych kategoriach pojazdów ľ samochodach segmentu C oraz średnich SUV-ach i crossoverach. Ministerstwo Przemysłu wyliczyło średnie zużycie paliwa na dystansie 100 kilometrów, uwzględniając różne rodzaje napędów. Dla aut segmentu C przyjęto następujące poziomy spalania:
- auta zasilane benzyną 95 – 5,81 litra na 100 km
- diesle – 4,71 litra na 100 km
- samochody zasilane autogazem (LPG) – 7,91 litra na 100 km
- auta zasilane CNG (sprężonym gazem ziemnym) – 5,6 metra sześciennego na 100 km
- samochody elektryczne – 16,3 kWh na 100 km
Koszty przejazdu na tle konkurencji
Z przeprowadzonych obliczeń wynika, że przejechanie 100 km samochodem zasilanym LPG to wydatek zaledwie 21,96 zł. To znacznie mniej w porównaniu z dieslem, który uplasował się na drugiej pozycji z kosztem 29,80 zł. Benzyna 95-oktanowa i CNG z wynikami odpowiednio 36,71 zł i 43,36 zł zajęły kolejne miejsca w zestawieniu.
Ratowanie planety musi kosztować
Mimo wielu zalet ekologicznych i rosnącej popularności, samochody elektryczne okazały się według analizy Ministerstwa Przemysłu – najdroższe w eksploatacji. Koszt przejechania 100 km dla aut na prąd wyniósł 43,36 zł, co stawia je na końcu rankingu ekonomicznej jazdy w III kwartale.
Reasumując...
Autogaz, jako najtańsze źródło napędu, może przyciągnąć uwagę kierowców szukających sposobów na obniżenie kosztów jazdy, niemniej – szczególnie w przypadku nowych samochodów – rynkowa oferta dotyczy głównie modeli segmentu budżetowego. Z kolei montaż instalacji do używanego samochodu pociąga za sobą ryzyko wystąpienia usterek i pogorszenie osiągów.
Jeśli chodzi o samochody na prąd, to są one obecne praktycznie w każdym segmencie. Niestety, niezależnie od segmentu, jazda na prądzie nie jest tania – drogie są i auta, i paliwa.