Auto Świat Wiadomości Aktualności Ile państwo płaci za autostrady i dlaczego to jest tajne?

Ile państwo płaci za autostrady i dlaczego to jest tajne?

Poseł Paweł Szramka stara się znaleźć odpowiedzi na trudne pytania dotyczące finansowania polskich autostrad. Zdaniem polityka kluczowe umowy na budowę i obsługę koncesjonowanych odcinków autostrad A1 i A2 są tajne i dlatego postanowił zapytać resort infrastruktury, jakie są zasady rozliczania Krajowego Funduszu Drogowego ze spółkami GTC i Autostrada Wielkopolska SA II.

Bramki autostradowe
Łukasz Bieniecki / Onet
Bramki autostradowe
  • Do Ministerstwa Finansów wpłynęły dwie interpelacje przedłożone przez posła Pawła Szramkę
  • Oba dokumenty dotyczą finansów polskiego systemu autostrad
  • Zdaniem posła zapoznanie się z zasadami, wg. których opłacane są spółki obsługujące autostrady A1 i A2, jest niemożliwe
  • Szramka pyta o raporty finansowe i plany resortu dotyczące istniejących odcinków autostrad

Szramka podaje, że zawarte w umowach sporządzonych za czasów rządów SLD oraz PO-PSL zapisy są tajne. Chodzi o umowy podpisane z prywatnymi spółkami GTC i Autostrada Wielkopolska SA II. Zrozumienie ich treści jest kluczowe do zracjonalizowania tego, jak finansowane jest ok. 250 km odcinków autostrad A1 oraz A2. Jego zdaniem społeczeństwo ma prawo wiedzieć, na jakich zasadach przekazywane są środki publiczne do spółek GTC i AWSA II.

Poseł zauważa, że umowy obowiązujące do 2039 r. są podstawą prawną, według której państwo polskie musi płacić tym spółkom co roku pieniądze, które określane są mianem opłaty za dostępność. Szramka przytacza, że w 2013 r. wpłaty wyniosły nieco ponad 1,2 mld zł, a rok później było to już 1,271 mld zł. Są to kwoty blisko dziesięciokrotnie wyższe niż suma wszystkich opłat pobranych na bramkach wjazdowych płatnych odcinków. Dlaczego tak jest?

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poseł Paweł Szramka pyta o finanse polskich autostrad

Z treści interpelacji wynika, że do tej pory próby zapoznania się z zapisami tych umów były skutecznie uniemożliwiane, a ich treści były niedostępne ze względu na to, "iż całość zapisów stanowiących umowę, a także dokumentów finansowych związanych z realizacją autostrady płatnej podlega ochronie na podstawie przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i handlowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i dostępie do informacji publicznej i nie będzie wykorzystywana przez strony do celów innych niż wykonanie umowy". Czy w związku z tym treść wspomnianych umów zostanie kiedykolwiek udostępniana publicznie? Aby się tego dowiedzieć, musimy poczekać na odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury.

Więcej pytań (jeszcze) bez odpowiedzi

Tajność dokumentacji stojącej za autostradami to nie jedyny temat poruszany przez Pawła Szramkę. Poza wspomnianą interpelacją poseł zdecydował się też wnieść kolejną, w której pyta o to, dlaczego polskie autostrady są takie drogie. Oto jej treść:

Niniejszą interpelację składam w związku z kosztami przejazdów polskimi autostradami. Obecnie przejazd autostradą A2 w obie strony jest droższy niż roczna winieta na przejazd wszystkimi autostradami w Szwajcarii. W związku z powyższym proszę o przedstawienie odpowiedzi na pytania:

1. Jakie są obecne koszty przejazdów płatnymi odcinkami autostrad w Polsce? Proszę o podanie danych dla samochodów osobowych na wszystkich płatnych odcinkach autostrad.

2. Kiedy planowane jest objęcie opłatami obecnie bezpłatnych odcinków autostrad? Czy znane są już konkretne daty?

3. Czy planowane jest wprowadzenie rocznych winiet za przejazd wszystkimi autostradami na preferencyjnych warunkach na wzór Szwajcarii?

W tym przypadku również poseł nie otrzymał jeszcze odpowiedzi od Ministerstwa Infrastruktury na postawione przez siebie pytania.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków