Od 4 stycznia, zgodnie z uchwałą Rady Warszawy, opłata za parkowanie w SPPN jest droższa niż wcześniej. Pierwsza godzina postoju kosztuje 3,9 zł zamiast 3 zł; druga 4,6 zł zamiast 3,60 zł; trzecia 5,5 zł zamiast 4,2 zł. Za czwartą i każdą kolejną godzinę kierowcy zapłacą 3,9 zł, a nie, jak do tej pory, 3 zł. Opłaty ponadto obowiązują w dni powszednie od godz. 8 do 20, a nie - jak do tej pory - do godziny 18.

Rzecznik ZDM Jakub Dybalski podał PAP, że średni dzienny przychód ze strefy w styczniu wyniósł nieco ponad 400 tys. złotych. Jak zaznaczył, to "mniej więcej tyle, ile rok temu, przed pandemią". Zastrzegł przy tym, że wyciąganie wniosków na podstawie liczb jest bardzo trudne zarówno z powodu zmian, jak i pandemii. Trudno, jego zdaniem, porównać też efekt zmiany stawek, bo grudzień był miesiącem świątecznym, a w listopadzie był lockdown.

Dłuższe płatne parkowanie i wyższe kary

Rzecznik ZDM poinformował, że od stycznia do połowy lutego wystawiono 30 099 dokumentów opłaty dodatkowej naliczonej tym, którzy nie uiścili wymaganej kwoty za postój. Stołeczny ratusz wyjaśnił, że 5 187 spośród tych kar naliczono w "nowych" godzinach, czyli między godz. 18 a godz. 20.

We wrześniu ub. roku stawka opłaty dodatkowej wzrosła z utrzymywanej od 2003 r. kwoty 50 zł do 250 zł. Osobom, które uiszczą opłatę w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej, przysługuje stawka 170 zł.

Tylko w styczniu naliczono 21 213 takich kar. Jak wyliczył rzecznik ZDM, w tym miesiącu średnio dziennie wystawiono 1 179 kar. We wrześniu, czyli od zmiany, dziennie było to 1 391 kar, w październiku - 1 341, w listopadzie 967, a w grudniu 1 050.

Dybalski zapewnił, że o styczniowych zmianach w SPPN warszawiacy byli informowani intensywnie w grudniu, jeszcze przed ich wprowadzeniem. Jak tłumaczył, informacje były m.in. na stronach i w mediach społecznościowych ZDM. - Wreszcie informacje są na parkomatach i znakach informujących o strefie - dodał.

Według danych, które w styczniu przekazała PAP rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka, opłaty za postój w SPPN przyniosły Warszawie w 2020 r. ponad 75 mln złotych wpływów. Na parkujących bez wniesienia należytej opłaty wystawiono zaś blisko 326 tys. kar.

Samochód do automatycznej kontroli opłat parkingowych Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat
Samochód do automatycznej kontroli opłat parkingowych