- Dwa nowe odcinki drogi S7 na północ od Warszawy zostały otwarte 19 grudnia
- Pierwszy odcinek, Modlin-Załuski, ma 12 km długości, kosztował 635 mln zł
- Drugi odcinek, Załuski-Płońsk Południe, ma 12,9 km długości, kosztował 692 mln zł
- Nowe odcinki skrócą czas podróży z Warszawy do Gdańska o około 30 minut
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji prasowej, która odbyła się na placu budowy, podkreślił, że już w piątek kierowcy będą mogli korzystać z drogi S7 pomiędzy Płońskiem a Modlinem. Dostępne tam będą trzy pasy ruchu w każdą stronę. Podczas konferencji podkreślał, że nowa trasa pozwoli na bezpieczniejszą podróż w okresie świątecznym.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Zaskakująca prawda o odległościach do miast na tablicach drogowych. Dokąd liczone są kilometry?
Jak wyglądają nowe odcinki trasy S7?
Pierwszy z oddanych do użytku odcinków biegnie się pomiędzy węzłami Modlin a Załuski. Trasa ma 12 km i prowadzi trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Wybudowano na niej wa Miejsca Obsługi Pasażerów oraz dwa węzły: Załuski i Ostrzykowizna. Koszt budowy wyniósł 635 mln zł. Zgodnie z pierwotną umową prace miały zakończyć się do sierpnia 2025 r.
Drugi otwarty dziś fragment drogi ekspresowej S7 to odcinek Załuski — Płońsk Południe. Ma długość 12,9 kmi kosztował 692 mln zł. Początkowo planowano oddanie drogi wiosną tego roku, jednak prace rozpoczęły się później z powodu opóźnień administracyjnych.
W związku z tym wykonawca uzyskał zgodę na wydłużenie terminu do marca 2026 r. Mimo trwającej budowy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wymogła na firmie udostępnienie trasy kierowcom.
Dla kierowców oznacza to, że na poboczach nowo otwartej trasy będą jeszcze prowadzone prace wykończeniowe. Kierowcy mogą korzystać z trzech pasów ruchu w każdą stronę, dwóch węzłów: Poczernin i Przyborowice oraz jednego MOP-u. W przyszłości węzeł Płońsk Południe połączy S7 z planowaną drogą S10 w kierunku Bydgoszczy.
Dzięki nowej trasie S7 będzie szybciej nad morze?
Oddane do użytku dla kierowców odcinki zostały połączone z trasą Modlin-Czosnów, która została w pełni oddana do użytku w październiku 2025 r. Łącznie trzy budowane jednocześnie fragmenty S7, o łącznej długości 35 km i wartości 2,8 mld zł, zastąpiły dotychczasową drogę krajową nr 7. Prace prowadzone były przy utrzymaniu ruchu. Przez ostatnie miesiące na większości trasy obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km na godz., a miejscami nawet do 50 km na godz. Dzięki nowym odcinkom podróż z Warszawy do Gdańska skróci się nawet o pół godziny.
Jakie są plany rozbudowy trasy S7?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oczekuje obecnie na decyzję ZRID, która pozwoli rozpocząć prace na kolejnym fragmencie S7, bliżej Warszawy. W latach 2026-2028 planowana jest budowa odcinka od Czosnowa do Kiełpina. Nowa droga powstanie w miejscu obecnej, a kierowcy zyskają po jednym dodatkowym pasie w każdym kierunku. Ostatnim etapem będzie budowa tzw. "wylotówki" z Warszawy, której zakończenie przewidziano na 2032 r.