- 19 grudnia zostanie otwarty 12-kilometrowy odcinek trasy S1 od Dankowic do Bielska-Białej
- Cały odcinek S1 z Bielska-Białej do Brzeszcz liczy 17 km i kosztował ponad 1,5 mld zł
- Budowa głównej części trasy S1 Mysłowice — Bielsko-Biała rozpoczęła się w październiku 2022 r.
- Trasa S1 jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Południową
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Rzecznik oddziału, Marcin Twardysko, powiedział w wypowiedzi dla PAP, że fragment drogi będzie przejezdny już w godzinach południowych. Odcinek S1 z Bielska-Białej do Brzeszcz liczy w sumie 17 km. Kosztował ponad 1,5 mld zł, z czego ponad 1 mld zł stanowiły środki unijne.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Otworzyli. Kierowcy mogą już jeździć nową S7. Będzie szybciej nad morze
Kiedy zostanie otwarty nowy odcinek trasy S1?
Budowę głównej części ekspresowej trasy S1 Mysłowice — Bielsko-Biała rozpoczęto w październiku 2022 r. Chodzi o odcinki o łącznej długości ponad 27 km. Pierwszy z nich, 10-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze (wraz z ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 od węzła Oświęcim do ronda w Pławach), został otwarty w sierpniu tego roku.
Pozostała część tego fragmentu, do Dankowic, zostanie oddana do ruchu w piątek 19 grudnia 2025 r. Umożliwi to zniesienie ograniczeń dla pojazdów powyżej 3,5 tony na już otwartym odcinku S1. Wraz z odcinkiem Dankowice — Bielsko-Biała powstanie w pełni funkcjonalne połączenie węzła Oświęcim z istniejącą od Bielska-Białej trasą S1 w stronę Słowacji.
Dla nowego przebiegu S1 (Mysłowice Kosztowy — Oświęcim, ok. 13 km), gdzie pojawiły się problemy przetargowe, w sierpniu ubiegłego roku wydano decyzję ZRID dla odcinka S1 Bieruń — Oświęcim o długości około 2,9 km oraz ok. 2,7 km odcinka obwodnicy Bierunia na trasie DK44. W lutym wydano ZRID dla odcinka Mysłowice Kosztowy — Bieruń (ok. 10 km).
Według GDDKiA wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia (z końca 2026 r. do połowy 2027 r.) wynika z przeciągających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli też roszczenia dotyczące terminów z powodu warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.
Jak będzie wyglądać cała trasa S1?
Docelowo, w pełni ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej obowiązuje obecnie na odcinkach: Pyrzowice — Dąbrowa Górnicza — Tychy oraz Bielsko-Biała — Zwardoń.
S1 to droga o kluczowym znaczeniu. Stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje nadbałtyckie z państwami Europy Południowej. Przedłużeniem S1 na południe od granicy Polski jest słowacka autostrada D3 prowadząca ze Skalitego do Żyliny.