- BMW XM zmaga się z problemami sprzedażowymi
- W USA, kluczowym rynku dla tego segmentu, sprzedaż modelu XM spadła o 30.7 proc. w trzecim kwartale 2024 roku
- Inne niszowe modele BMW, takie jak Z4, notują wzrost sprzedaży
BMW to luksusowy SUV, który wymiarami przyćmiewa konkurencję. Ma 5,1 m długości i rozstaw osi wynoszący 3,1 m. BMW XM debiutowało jako hybryda typu plug-in, której układ generuje 653 KM. Taka łączna liczba koni mechanicznych to efekt zastosowania benzynowego silnika o mocy 489 KM oraz 197-konnej jednostki elektrycznej. Wszystko to umożliwia rozpędzenie się do "setki" po 4,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Na pokładzie samochodu znalazła się bateria o pojemności 25,7 kWh (netto). Po naładowaniu jej na 100 proc. w trybie czysto elektrycznym można przejechać maksymalnie 88 km.
Później do oferty dołączyła wersja słabsza i tańsza, a także... jeszcze mocniejsza i droższa. Okazuje się, że przewidywania ludzi, którzy krytykowali kontrowersyjny projekt mogą się sprawdzać.
Ile BMW XM kosztuje w Polsce?
- BMW XM 50e M xDrive 3.0 M Hybrid 476 KM - od 665 000 zł
- BMW XM M xDrive 4.4 M Hybrid 653 KM - od 950 000 zł
- BMW XM Label M xDrive 4.4 M Hybrid 748 KM - od 1 100 000 zł
Przy takich cenach nie może być oczywiście mowy o wykręcaniu wielkich liczb, jeśli chodzi os sprzedaż. BMW ma jednak inny problem. Na wielu ważnych rynkach sprzedaż wyraźnie spadła rok do roku. Tak jest właśnie w USA, kraju, gdzie duże, mocne i luksusowe SUV-y są wręcz uwielbiane. Nie brakuje też klientów z odpowiednio grubym portfelem.
Dalsza cześć artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoUSA to bardzo ważny rynek dla dużych i drogich SUV-ów. BMW XM ma tam problem
Najnowsze dane dotyczące sprzedaży samochodów BMW wskazują na wyraźny spadek zainteresowania modelem XM. Ten potężny SUV typu plug-in, który wszedł na rynek w grudniu 2022 roku, nie spełnia oczekiwań niemieckiego producenta pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy. W trzecim kwartale bieżącego roku odnotowano spadek sprzedaży o 30,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku, co przełożyło się na zaledwie 307 sprzedanych pojazdów.
W kontekście innych modeli BMW, sytuacja modelu XM wydaje się być jeszcze bardziej niepokojąca. W tym samym okresie, w którym XM zanotował spadek, model Z4 – dwumiejscowe cabrio z segmentu niskonakładowych roadsterów – osiągnął wzrost sprzedaży o niemal 64 proc., co przekłada się na 543 egzemplarze. Tym samym, model XM okazał się mniej popularny niż sportowy Z4.
Przeczytaj także: Škoda Elroq. Oto nowa broń Czechów w walce z chińską motoryzacją. Jeszcze Europa nie zginęła
Ogólnie BMW radzi sobie za Oceanem dużo lepiej
Marka jako całość w Stanach Zjednoczonych radzi sobie znacznie lepiej i bawarska firma nie ma powodów do paniki.
Analizując dane od początku roku, sytuacja BMW wydaje się być znacznie lepsza. Ogólny spadek sprzedaży wynosi jedynie 2,1 proc., co oznacza różnicę zaledwie 5 740 samochodów w stosunku do ubiegłego roku. Niektóre modele, takie jak Z4, seria 5, seria 2 i X4, mogą pochwalić się znacznymi wzrostami. Jednak większość modeli, w tym cała gama Mini, odnotowuje spadki, z Countrymanem na czele, który stracił 16,4 proc. sprzedaży. Może to być związane z wprowadzaniem na rynek zupełnie nowej generacji.
A w Polsce? Nad Wisłą Excel świeci się na zielono
Trzecią pozycję na koniec września 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 19 972 zarejestrowane samochody, o 19,19 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023. Najczęściej rejestrowane od początku roku modele w gamie BMW to: seria 3 (2 889 szt.), drugi był model X5 (2 626 szt.) oraz seria 5 (2 356 egzemplarzy)
- podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w najnowszym raporcie dotyczącym sprzedaży samochodów. BMW ma nad Wisłą powody do zadowolenia, choć też pewnie będzie chciało w czwartym kwartale jeszcze poprawić wyniki. Straty do drugiego Mercedesa i pierwszego Audi jest niewielka. Niemiecka wielka trójka rozstrzygnie swój pojedynek w trzech ostatnich miesiącach 2024 r.
Raport omówiliśmy dokładnie w tym miejscu: Jestem w szoku, jakie sukcesy odnosi ten segment w Polsce, choć teoretycznie powinien mieć umiarkowane znaczenie