• Minister infrastruktury Alvin Gajadhur proponuje zmiany w przepisach dotyczących służb mundurowych
  • Kontrole mają być możliwe nawet 7 dni w tygodniu, a funkcjonariusze będą mogli reagować szybciej niż teraz
  • Zmiany te mają poprawić bezpieczeństwo na drogach i zwalczać nieuczciwą konkurencję

Alvin Gajadhur to świeżo upieczony minister infrastruktury, który wcześniej był szefem Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego (GITD). Po objęciu nowego stanowiska w rządzie chce zmienić przepisy dotyczące służb mundurowych, by ITD miało większe możliwości do kontrolowania kierowców i transportów.

Inspektorzy ITD z większymi uprawnieniami

Inspektorzy mają dostać uprawnienia jak inne służby mundurowe. Minister proponuje znowelizować dwie ustawy: ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw i ustawę o Inspekcji Transportu Drogowego.

Według Gajadhura zmiany te doprowadzą do znacznego zwiększenia efektywności kontroli na polskich drogach.

— Państwo polskie musi nadążać za rzeczywistością, a ta wymaga od nas zdecydowanych działań. Walczymy z nieuczciwą konkurencją w polskim sektorze transportu drogowego i będziemy w tym jeszcze skuteczniejsi — powiedział minister i dodał, że przedstawiciele branży transportowej od dawna zabiegali o takie zmiany.

Projekt zakłada m.in. takie zmiany w strukturze organizacji ITD, które umożliwią szybką reakcję na lokalnie powstające negatywne zjawiska związane z ruchem samochodów ciężarowych. Duże znaczenie będzie miało także zapewnienie spójności zadań kontrolnych realizowanych przez poszczególnych wojewódzkich inspektorów.

ITD ma sprawniej reagować na nagłe sytuacje

Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że zmiany będą miały pozytywny wpływ na efektywność wykonywanych przez ITD zadań. Możliwe ma być sprawniejsze reagowanie na nagłe sytuacje, przez przenoszenie większej liczby inspektorów do dokonywania kontroli w innych miejscach w kraju.

Co więcej, inspektorzy transportu drogowego pod względem prawnym zostaną zrównani z funkcjonariuszami innych służb kontrolnych.

Kierowcy osobówek też mogą być zatrzymani przez ITD

Choć zmiany te z pozoru dotyczą raczej kierowców zawodowych, to warto pamiętać, że ITD posiada także samochody do pomiaru prędkości "cywilnych" kierowców. Ponadto mogą oni zatrzymywać każdego kierującego, który rażąco złamał przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dodatkowo za naruszenie przepisów, które zostało zarejestrowane na urządzeniach kontrolno-pomiarowych. To oznacza, że kierując osobówką, wcale nie jesteśmy bezkarni w oczach inspektorów ITD.