- Niektóre stacje benzynowe wymagają zdjęcia kasku przed tankowaniem, co umożliwia monitoring twarzy dla identyfikacji w razie problemów
- Warto wsunąć pistolet głęboko do otworu wlewowego i tankować ręcznie do pierwszego odbicia, unikając przepełnienia zbiornika
- Podczas tankowania należy uważać na rozlanie paliwa, informując obsługę stacji i odpowiednio zabezpieczając motocykl oraz odzież
Pierwsza i najważniejsza zasada: zawsze wyłącz silnik przed tankowaniem. Ciepły silnik w połączeniu z łatwopalnymi oparami paliwa to mieszanka, która może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Warto pamiętać, że ta zasada obowiązuje na każdej stacji benzynowej, niezależnie od kraju.
Zejdź z motocykla podczas tankowania
Choć może się to wydawać zbędne, większość stacji wymaga, by motocyklista zszedł z pojazdu podczas tankowania. Dlaczego? Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo. Tankowanie na stojącym jednośladzie daje większą kontrolę nad procesem i minimalizuje ryzyko przewrócenia motocykla. Nawet jeśli przechylony na stopce motocykl nie pozwala w pełni napełnić zbiornika, to niewielka niedogodność w porównaniu z potencjalnymi konsekwencjami.
Zdejmij kask przy tankowaniu. Nie tylko z grzeczności
Coraz więcej stacji benzynowych wymaga od motocyklistów zdjęcia kasku przed tankowaniem. Powód? Kamery monitoringu mogą skutecznie zarejestrować wizerunek klienta tylko wtedy, gdy jego twarz jest widoczna. To środek zapobiegawczy przeciw kradzieżom paliwa, które niestety zdarzają się coraz częściej. Warto wiedzieć, że obsługa stacji ma prawo zablokować dystrybutor, jeśli motocyklista nie zdejmie kasku.
To też ciekawe: Mechanicy uczulają kierowców. Jeden błąd podczas wymiany i zniszczysz silnik
Jak poprawnie zatankować motocykl?
Sam proces tankowania może ułatwić przestrzeganie kilku zasad. Podjazd do dystrybutora najlepiej wykonać z jego prawej strony – większość motocykli ma wlew paliwa właśnie po tej stronie. Warto wsunąć pistolet głęboko do otworu wlewowego, by uniknąć rozlania paliwa. Motocykliści powinni pamiętać, że w przeciwieństwie do samochodów, tutaj lepiej nie blokować spustu pistoletu – tankowanie ręczne daje większą kontrolę nad poziomem paliwa.
Czytaj także: Koniec z zakazem nagrywania kamerką. Idą nowe przepisy dla kierowców
Ważną zasadą jest unikanie tankowania "pod korek". Paliwo zwiększa swoją objętość pod wpływem temperatury, zwłaszcza gdy zbiornik znajduje się blisko rozgrzanego silnika. Najlepiej zakończyć tankowanie po pierwszym "odbiciu" pistoletu, a ewentualnie dolać niewielką ilość paliwa ręcznie.
Należy też pamiętać, że tankowanie ma wpływ na zachowanie motocykla. Pełny zbiornik paliwa zwiększa masę motocykla i podnosi jego środek ciężkości. Może to wpłynąć na prowadzenie, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. Początkujący motocykliści mogą odczuć różnicę w zachowaniu pojazdu, szczególnie tuż po zatankowaniu. Dlatego warto zachować ostrożność, wyjeżdżając ze stacji i wracając na drogę.
Czytaj także: Jest decyzja UE w sprawie prawa jazdy i seniorów. Mądre rozwiązanie. Część większych zmian
Problemy przy tankowaniu motocykla. Co zrobić w razie rozlania paliwa?
Nawet najbardziej ostrożnym motocyklistom może zdarzyć się rozlanie paliwa na motocykl, odzież lub nawierzchnię stacji. W takiej sytuacji należy niezwłocznie poinformować obsługę stacji. Motocykl warto odsunąć na bezpieczną odległość, dokładnie wytrzeć do sucha i odczekać chwilę, aż resztki paliwa odparują. Podobnie należy postąpić z odzieżą – impregnowany strój motocyklowy z pewnością ułatwi zadanie.