Niemcy z  12 410 do 12 560 km

Równe 150 kilometrów nowych autostrad przybędzie w Niemczech, w kraju, który dysponuje obecnie najbardziej rozwiniętą siecią dróg w Europie. Wydawać się może, że taka liczba kilometrów też nie jest imponująca jednak w przeciwieństwie do Polski, która potrzebuje tysięcy nowych kilometrów autostrad, w Niemczech istnieją one od dawna. Według monachijskiego automobilklubu ADAC tamtejszy rząd wziął się do roboty i w porównaniu z rokiem ubiegłym gdzie w Niemczech powstało zaledwie 18 km! dróg spełniających "normy autostradowe", dzięki nowym inwestycjom drogowym całkowita ich długość zwiększy się z 12 410 do 12 560 kilometrów.

Najwięcej prac zostanie zakończonych w drugiej połowie roku. Jesienią 2008 do użytku zostanie oddany między innymi odcinek końcowy autostrady A6 łączącej Norymbergię z Waidhaus pomiędzy miejscowościami Amberg Ost i Oberpfaelzer Waldsoll. To jedna z kluczowych inwestycji niemieckiego ministerstwa infrastruktury drogowej, dzięki któremu kompletna będzie 300-kilometrowa autostrada łącząca Niemcy ze stolicą Czech, Pragą. Rozbudowana zostanie także trasa A7 w stronę austriackiego Tyrolu oraz A38 na odcinku Goettingen-Halle. Zostanie rozładowany ruch pomiędzy Turyngią i Bawarią na skutek modyfikacji w obu kierunkach autostrady A73 na odcinku pomiędzy miejscowościami Suhl i Bamberg.

Francja z drobną kosmetyką

W ubiegłorocznym plebiscycie zorganizowanym wspólnie przez międzynarodową firmę MW Group oraz naukowców Uniwersytetu Wilhelma w Westfalii (IVM), francuskie autostrady zostały uznane za najlepsze w całej Europie. Na korzyść kraju położonego nad Sekwaną zdecydowały takie czynniki jak uzyskiwanie najwyższych średnich prędkości podczas pokonywania konkretnie ustalonej trasy z punktu A do punktu B oraz stopień przystosowania dróg i autostrad do przyszłych, ewentualnych modernizacji.

Korzystając z tych przywilejów Francuzi postanowili nieco odpocząć w tym roku i dla kierowców mają zamiar przygotować tylko 18 kilometrów nowych autostrad. Będą to jednak kilometry istotne, bowiem usprawnią dotarcie dużej liczbie turystów wybierających się na wakacje nad wybrzeże Oceanu Atlantyckiego. Pod koniec stycznia otwarty zostanie ostatni odcinek A 89, będący częścią 330-kilometrowej autostrady z Lyonu do Bordeaux, łączącej wschodnie i zachodnie granice kraju.

Wszystkie drogi prowadzą do Budapesztu

Węgry, które do Unii Europejskiej przystąpiły podobnie jak Polska w 2004 roku, w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy zakończą budowę 35-kilometrowego odcinka autostrady M7 biegnącej od Budapesztu, po wschodniej stronie jeziora Balaton do przejścia granicznego z Chorwacją w Letenye.

Budowa tej najważniejszej autostrady na Węgrzech według planów ma zakończyć się w maju br. Jednak nie jest to jedyna inwestycja w tej części Europy. Stolica Węgier, Budapeszt zostanie połączonymi szybką trasą także od swojej południowo-zachodniej stronie. Podróżujący przez Słowenię w stronę Węgier będą mogli bowiem skorzystać pod koniec roku z drogi A5 (jest także częścią europejskiego szlaku E653), łączącej ze sobą Maribor z węgierskim przejściem granicznym Pince. W ten sposób zarówno Maribor jak i Budapeszt zostaną jedną autostradą znacznie ułatwiającą dojazd do wspomnianego wcześniej jeziora Balaton.

2008 - Polska bez przełomu

W roku obecnym w naszym kraju według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do użytku zostanie oddanych kolejne 69 kilometrów autostrad. Porównując ten wynik z prezentowanymi danymi wyżej wymienionych państw europejskich, nasz kraj plasuje się mniej więcej po środku zestawienia. Jednak do euforii daleko. Te zaplanowane 69 kilometrów to i tak dwa razy mniej niż zawierały plany programu budowy autostrad na 2008 rok. Budżet GDDKiA w roku obecnym co prawda zwiększył się dwukrotnie w stosunku do roku 2007 i wyniesie według szacunków ponad 20 mld zł jednak to i tak nie przyspieszy budowy autostrad i dróg ekspresowych. Choć na ten rok planowane jest rozpoczęcie budowy kolejnych 625 km autostrad i ponad 500 km dróg ekspresowych to wiele inwestycji zostało wstrzymanych ze względów formalno-prawnych. Z będących obecnie w stanie budowy 197 km autostrad do użytku zostanie oddanych wspomniane 69 km.

Ponadto ilość dostępnych już kilometrów autostrad w porównaniu z pozostałymi państwami Starego Kontynentu może powodować jedynie zawstydzenie na twarzach polityków. Pomijając już takie kraje wysokorozwinięte jak Niemcy czy Francja, Polska posiada niewiele więcej autostrad (699 km) niż mniejsze ludnościowo i powierzchniowo kraje, Węgry (646,5 km) czy Czechy (627 km).  O ponad 230 kilometrów mniej autostrad ma Słowenia (dokładnie 464,7 km), jednak jest to kraj niemal sześciokrotnie mniejszy od Polski.

Jedziesz do Zakopanego na Puchar Świata? Zobacz serwis specjalny