- rozdzielczość zdjęć: 4 mln pikseli, zakres pomiaru: 20-250 km/h,możliwość zabudowania w aucie, zasilanie z akumulatora 12 V lub z sieci 230 V, ustawianie różnych prędkości progowych dla samochodów osobowych i ciężarówek.
- rozdzielczość zdjęć: 4 mln pikseli, zakres pomiaru: 20-250 km/h,zasilanie 12 V lub 230 V,różne prędkości progowe dla małych i dużych samochodów.
- maksymalny zasięg pomiaru: 60 m,zakres pomiaru: 5-300 km/h,dokładność pomiaru: od 5 do 20 km/h: +/– 1 km/h, od 20 do 100 km/h: +/– 3 km/h, powyżej 100 km/h: +/– 3 proc.,różne prędkości progowe dla małych i dużych samochodów (rozróżnianie typów pojazdów),możliwość zamontowania na słupie, trójnogu lub w pojeździe.
- maksymalny zasięg pomiaru: 60 m,zakres pomiaru: 5-300 km/h,możliwość wykonywania pomiarów i rejestrowania wykroczeń nie tylko w czasie postoju, lecz także podczas jazdy, w trybie wideorejestratora!
- maks. zasięg pomiaru: 300 m,zakres pomiaru: 30-220 km/h,moc nadajnika: 5 mW,masa urządzenia: 1,2 kg (bez kabla zasilającego),możliwość podłączenia drukarki drukującej potwierdzenie wykonania pomiaru wraz z danymi urządzenia.
Jak uniknąć mandatu? Niektórzy nieuczciwi albo niedouczeni sprzedawcy antyradarów twierdzą, że ich urządzenia wykrywają nawet "suszarki" leżące bezczynnie na masce radiowozu. To bzdura! Szanse na zadziałanie (nielegalnych) urządzeń ostrzegawczych są nieco mniejsze niż w przypadku Rapida-1A.Iskra 1Mimo że kraj pochodzenia tego urządzenia nie kojarzy nam się z cudami nowoczesnej technologii, to w tym przypadku Rosjanie pokazali, że jak chcą, to mogą opracować produkt na najwyższym światowym poziomie. Waga radaru to zaledwie 710 gramów i to z baterią wystarczającą na 16 (!) godzin polowania na piratów drogowych. Mimo niewielkiego ciężaru metalowa obudowa wytrzyma pracę nawet w skrajnych warunkach. Skuteczność działania: radar ma zasięg dochodzący do nawet 800 metrów, zakres pomiaru od 10 do 220 km/h, możliwość wykonywania pomiarów w czasie jazdy, a nawet sprzężenia "suszarki" z modułem rejestrującym obraz i przekształcenia jej w ten sposób w wideorejestrator, który – w przeciwieństwie do innych urządzeń tego typu – można swobodnie przenosić między różnymi autami. Możliwości: należy wymienić funkcję wybierania z "tłumu" pojazdu najszybszego – wystarczy, że jego prędkość będzie wyższa o 4 km/h od pozostałych aut, a masa będzie stanowiła 1 proc. masy pojazdów znajdujących się w polu pomiaru. To jedno z niewielu urządzeń mogących zmierzyć prędkość motocykla na tle aut dostawczych. Iskra potrafi też wykonywać pomiary z jadącego radiowozu, szacując własną prędkość.Nowy, jeszcze mniejszy model Iskra Radis ma pod niektórymi względami nawet większe możliwości! Na szczęście dla piratów drogowych ten sprzęt rzadko trafia w ręce policji. Jak uniknąć mandatu? Ze względu na niezwykle krótkie impulsy używane do pomiarów Iskra jest niemal niezauważalnanawet przez wiele drogich wykrywaczy. Krótkie impulsy mikrofalowe są interpretowane jako zakłócenia i następnie ignorowane. W miarę skuteczny okazuje się m.in. Beltronics RX 65e.Videorapid 2 Najnowszy wideorejestrator z Zuradu. W samochodzie zamontowana jest jedna lub dwie kamery (skierowane do przodu i do tyłu) oraz urządzenie rejestrujące obraz. Dane o prędkości jazdy pobierane są z pojazdu, w którym zamontowano urządzenia. Z tej zasady wynika podstawowa wada wideorejestratora – w celu wykonania pomiaru radiowóz musi jechać tak szybko, jak nagrywany pojazd, a więc popełniać takie same wykroczenia. Obsługa auta z wideorejestratorem ryzykuje życie własne i innych ludzi. Skuteczność działania: przednia, stabilizowana kamera może mieć 20-krotny zoom, więc obsługa radiowozu potrafi nagrywać ścigany pojazd nawet z odległości kilkuset metrów, i to zarówno znajdujący się przed nim, jak i za nim. Czasy, kiedy dla uniknięcia spotkania z załogą wideorejestratora wystarczyło być czujnym i często spoglądać w lusterko, minęły. Co gorsza, poza "oklepanymi" Oplami Vectra czy Fordami Mondeo sprzęt nagrywający montowany jest coraz częściej do aut niekojarzących się z radiowozami! Pojemność dysku wystarcza na ok. 2 tygodnie pracy, a sposób zapisu uniemożliwia wycinanie "niewygodnych" scen. Nagrania są wyrywkowo sprawdzane przez przełożonych, więc na pobłażliwość nie ma co liczyć. Bardzo ważne: załogi obsługujące wideorejestrator interesują się głównie najpoważniejszymi wykroczeniami, ignorując mniejsze. Szanse, że nas nagrają, gdy przekroczymy prędkość o 20 km/h, są znikome. Jak uniknąć mandatu? Wideorejestrator jest niewykrywalny dla antyradarów, a jeżeli ktoś twierdzi, że jest inaczej, to kłamie. Nie da się zakłócić jego wskazań. Osłonięcie tablic rejestracyjnych może tylko wzmóc czujność policjantów. O grasującym na trasie patrolu dowiedzieć się można z CB-radia. Antyradary i zagłuszaczeTzw. antyradary to urządzenia w większości przypadków mocowane przyssawką do przedniej szyby. Obsługują różne pasmai tak jak radary pracują na różnych częstotliwościach (X, K i Ka), a więc jeden antyradar powinien wykrywać każdy miernik prędkości. Za ich używanie możemy dostać mandat. Wygodniejsze i bardziej dyskretne są antyradary rozdzielne: odbiornik mikrofal montuje się za przednim grillem, a włącznik, wskaźnik sygnału i brzęczyk znajdują się w kabinie. Jeszcze jedną zaletą antyradarów rozdzielnych jest to, że odbiornik mikrofal umieszczony jest na zewnątrz kabiny, a więc – nawet jeśli mamy szybę atermiczną (z metaliczną warstwą) – nic nie ogranicza jego działania. Atermiczna szyba (stosowana np. w autach francuskich, mieniąca się często kolorami) ogranicza działanie nawet najlepszych antyradarów. Zwykła szyba nie stanowi natomiast bariery dla mikrofal. OXON RFD-56XK z firmy Micom.net to urządzenie służące do testowania radarów, które według producenta ma także zakłócać ich pracę. Miało zmniejszać (lub zwiększać) wskazania radarów policyjnych (ta druga funkcja byłaby przydatna, jeśli chcielibyście pozbawić kogoś prawa jazdy).Tak przebiegał test: specjaliści uprzedzali nas, że niezwykle trudno zakłócić "gęsty" sygnał radaru pracującego w paśmie Ka (bardziej prawdopodobne jest zakłócenie używanego dawniej pasma X), jednak ciekawość wzięła górę. Urządzenie umieściliśmy na zewnątrz auta. Fotoradarem Ramer AD9 robiliśmy pomiary naszego samochodu, jadącego z prędkością 70 i 90 km/h. Efekt? Żaden! Radar wykonał poprawne pomiary i zrobił zdjęcia. Tę samą operację wykonaliśmy przy użyciu fotoradaru Zurad. Efekt taki sam. Przykro...Czy to coś emituje? Tak, ale siła sygnału jest za słaba i częstotliwość "nie trafia" w odbiornik radaru. "Sekcja zwłok”:jakość wykonania wnętrza jest skandaliczna, "groźne" antenki wyglądają na atrapę wykonaną z lasek kleju do "glue guna".Źle montowane fotoradaryCzy wiecie, skąd się biorą zdjęcia z fotoradarów, na których ciężarówka Liaz pędzi 120 km/h? Wiele fotoradarów zamontowanych jest m.in. w okolicach "inteligentnych" skrzyżowań, na których czujniki mikrofalowe wykrywają obecność pojazdów po to, żeby światła zmieniały się, gdy to potrzebne. Działanie radaru może zakłócać także automatyczna tablica informująca o prędkości aut. Zastanówcie się, czy na "waszym" zdjęciu nie ma prędkości "z księżyca".