Auto Świat Wiadomości Aktualności Tak Chiny podbiją Europę. Produkcja tutejszych firm moto ma spaść o kilkaset tysięcy aut rocznie

Tak Chiny podbiją Europę. Produkcja tutejszych firm moto ma spaść o kilkaset tysięcy aut rocznie

Globalna firma konsultingowa AlixPartners właśnie opublikowała już 22. edycję corocznej kompleksowej analizy rynku motoryzacyjnego, czyli "AlixPartners Global Automotive Outlook". Są tam świetne wieści dla chińskich producentów i marne dla europejskich. Oto szczegóły.

Statek BYD Explorer No.1: transportuje auta na eksport, także do Europy
BYD
Statek BYD Explorer No.1: transportuje auta na eksport, także do Europy
  • Europa przeżywa właśnie bezprecedensową ekspansję chińskich marek motoryzacyjnych
  • Analitycy AlixPartners szacują, czym to się może skończyć dla europejskich producentów samochodów
  • Raport mówi też o gigantycznych kosztach nowych ceł w USA. To 11-cyfrowa kwota. W dolarach

Już ten rok zapowiada się kiepsko dla całej branży moto — wynika z "2025 AlixPartners Global Automotive Outlook", czyli 22. edycji corocznej analizy rynku samochodowego. W 2025 r. na całym świecie sprzedaż samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych wzrośnie o mizerny 1 proc. Przy czym w Europie i Stanach Zjednoczonych przewidywane są spadki. A dalej jest jeszcze bardziej nieciekawie — przynajmniej dla europejskich producentów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Te marki aut mają największe spadki w 2025 r. W Polsce jest większy przegrany od Tesli. Zaskoczenie na 6. miejscu

Chiny zwiększą produkcję aut w Europie. Kosztem unijnych marek

Nawet Chiny przestały być nieprawdopodobnie dynamicznym rynkiem: AlixPartners przewiduje, że w 2025 r. sprzedaż aut osobowych i lekkich dostawczaków wzrośnie tam zaledwie o 3 proc. Najlepszym wyjściem z tej sytuacji i jednocześnie gwarantem rozwoju jest zatem zagraniczna ekspansja — głównie do Europy.

Przeczytaj także: Obejrzałem najnowszego SUV-a MG. Powstał z pomocą dwóch niemieckich gigantów

Z najnowszego raportu AlixPartners wynika, że w ciągu pięciu najbliższych lat chińskie firmy motoryzacyjne zwiększą produkcję samochodów w Europie aż o 800 tys. sztuk rocznie. A to będzie musiało oznaczać spadki dla unijnych koncernów, ponieważ rynek nie wzrośnie w takim tempie, żeby zyskali wszyscy.

Cła Trumpa będą kosztować firmy dziesiątki miliardów dolarów

AlixPartners szacuje, że do 2030 r. łączna produkcja europejskich firm motoryzacyjnych na Starym Kontynencie spadnie aż o 400 tys. samochodów rocznie. To duży cios. Zwłaszcza że jest jeszcze jedno: do 2030 r. udział chińskich marek w europejskim rynku nowych aut wzrośnie aż do 10 proc. To aż dwa razy więcej niż obecnie.

Przeczytaj także: Jeździłem SUV-em Mazdy z największym dieslem na rynku. Ten zasięg i zużycie paliwa to na serio?

I Chiny, i Europę czeka jeszcze jeden cios: cła nałożone na import pojazdów do Stanów Zjednoczonych. AlixPartners szacuje, że nowe przepisy forsowane przez prezydenta USA Donalda Trumpa będą w 2026 r. kosztować wszystkich producentów aut łącznie aż 30 mld dol.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków