- Krajem, z którego sprowadzamy najwięcej używanych samochodów, są Niemcy
- Niezmiennie zaawansowany jest średni wiek sprowadzonych do Polski używanych samochodów
- Do Polski trafia coraz więcej używanych samochodów elektrycznych
W samym czerwcu sprowadzono do Polski 76 tys. 512 używanych samochodów. jest to nieco mniej (o 2,7 proc.) niż w czerwcu 2024 r. Spośród prawie 489 tys. samochodów większość, bo 88,74 proc. stanowią samochody osobowe. Auta dostawcze odpowiadają za 9,39 proc. importu samochodów używanych, a minibusy 1,34 proc. Niewielki odsetek stanowią Pojazdy specjalne.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoIle lat ma statystyczny używany samochód z importu?
Średni wiek sprowadzanego do Polski używanego samochodu to ponad 12 lat. Odpowiadają za to głównie dość stare samochody z napędem benzynowym – ich średni wiek to dokładnie 12,59 roku.
Samar zwraca uwagę na to, że zauważalny jest rosnący popyt na używane samochody elektryczne z importu – o ponad 34 proc. Te samochody, jak łatwo się domyślić, zaniżają średni wiek importowanych używanych pojazdów.
Przeczytaj także: Chiński przekręt rozlewa się po Polsce. Auta są tanie, bo niby używane. Ostrzegamy
Skąd sprowadzamy najwięcej używanych samochodów (TOP20, dane Samar)
Od dawna rośnie znaczenie USA jako kraju, skąd ściągamy najwięcej samochodów używanych, głównie "po przejściach". USA mają już zapewnione solidne miejsce na podium. Rośnie też import z Kanady, choć na razie są to małe liczby. Maleje import samochodów z krajów skandynawskich.
1. Niemcy – 251 tys. 950 szt. (+1,0%)
2. Francja – 51 tys. 105 szt. (+1,3%)
3. Stany Zjednoczone – 36 tys. 335 szt. (+11,9%)
4. Belgia – 32 tys. 796 szt. (-8,1%)
5. Holandia – 24 tys. 874 szt. (+3,5%)
6. Włochy – 18 tys. 766 szt. (+20,7%)
7. Dania – 14 tys. 336 szt. (+10,6%)
8. Austria – 11 tys. 235 szt. (-2,3%)
9. Szwajcaria – 10 tys. 543 szt. (-5,0%)
10. Szwecja – 10 tys. 3 szt. (-22,3%)
11. Kanada – 3862 szt. (+14,4%)
12. Czechy – 3194 szt. (+5,8%)
13. Norwegia – 2298 szt. (-22,8%)
14. Wielka Brytania - 2056 szt. (-3,7%)
15. Luksemburg – 1912 szt. (+0,1%)
16. Finlandia – 1 905 szt. (+7,8%)
17. Litwa – 1338 szt. (+36,4%)
18. Hiszpania – 1112 szt. (-10,2%)
19. Japonia – 915 szt. (-2,7%)
20. Słowacja – 687 szt. (+3,9%)
W zestawieniu TOP20 Samaru nie ma jeszcze Chin, skąd do Polski zaczynają napływać samochody nowe, które jednak udają używane – są jeszcze w Chinach rejestrowane na chwilę, by ominąć wymogi stawiane przed nowymi samochodami sprowadzanymi do Europy spoza UE. Są to na razie niewielkie liczby, bo ten biznes – nie do końca zgodny z prawem – dopiero się rozkręca.