Niestety, ta pogoń za doskonałością bardzo często kończy się klapą. Następuje przerost formy nad treścią, a wiele dobrodziejstw techniki, które teoretycznie powinny ułatwiać korzystanie z auta, w praktyce okazuje się źródłem problemów i wydania naprawdę dużych pieniędzy na naprawy.

Taki trend w motoryzacji można zaobserwować w ostatnich latach. Liczba nowoczesnych rozwiązań technicznych stosowanych w samochodach osobowych zaczęła lawinowo rosnąć. Firmy prześcigają się w wymyślaniu i wdrażaniu nowych technologii oraz niekonwencjonalnych rozwiązań, jednak często zapominają o najważniejszym – przeprowadzeniu solidnych i długotrwałych testów jakości i wytrzymałości.

Istotny wpływ na obniżenie jakości samochodów ma także globalizacja produkcji oraz oszczędności. Od połowy lat 90. XX w. wyraźnie widać, że w wielu firmach do głosu doszli księgowi, których nie interesuje jakość, liczy się tylko zysk. Zaczęto więc budować samochody z tego, co najtańsze, i tam, gdzie siła robocza jest niedroga. Efekt? Dziś te same części i podzespoły znajdziemy w Oplu i Fiacie, Fordzie i Volvo, Renault oraz Nissanie czy Fordzie i Peugeocie, a samochody (nawet tych najbardziej renomowanych producentów) wytwarzane są w Turcji, Chinach i Brazylii. Łatwo przewidzieć więc, że ich użytkownicy częściej borykają się z awariami, a nowoczesna technika podnosi koszty obsługi, a także zwiększa liczbę ewentualne napraw.

Jedną z ofiar niedopracowanej techniki jest koncern PSA (Citroën/Peugeot). W ostatnich latach mnożyły się usterki komputera komfortu BSI, wyposażenia elektrycznego i magistrali danych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć ogniste problemy Peugeota 307, których przyczyną były nieszczelności bloku ABS i wadliwe zabezpieczenie elektropompy wspomagania układu kierowniczego.

Wielu użytkowników aut francuskiego producenta skarży się też na kiepską trwałość nowoczesnych turbodiesli. Kłopoty współczesnych diesli to także problem innych producentów. Najlepszym przykładem jest Mercedes. Na początku lat 90. XX w.silniki tej firmy uznawano za najtrwalsze, a obecnie ich usterkowość niewiele odbiega od mniej renomowanych marek.

Oprócz tylko przeciętnej niezaawodności diesli w autach z gwiazdą na masce występują problemy z elektroniką oraz korozja nadwozia. Rdzę znajdziemy także na modelach Forda. W Focusie I oraz Mondeo II korozja atakowała m.in. ranty drzwi i klapę bagażnika. Również elektronika oraz turbodiesle (1.6, 2.0 i 2.2, wytwarzane we współpracy z PSA) nie są wolne od kosztownych problemów. W Alfie Romeo nasilenie kłopotów z silnikami wysokoprężnymi nie będzie tak duże, jak u konkurencji, ale np. użytkownicy częściej narzekają na niską trwałość zawieszenia. Dokuczliwe są awarie elektroniki (osprzętu silnika i wyposażenia wnętrza), nie polecamy ponadto zautomatyzowanej skrzyni Selespeed – jest nietrwała i droga w naprawach.

Przekładnię podwyższonego ryzyka znajdziemy także w ofercie Audi. Bezstopniowa skrzynia Multitronic po przebiegu pond 100 tys. km często wymaga kosztownej naprawy. Inne problemy samochodów firmy z Ingolstadt i marek należących do koncernu Volkswagena (czyli Skody i Seata) to awarie przepływomierza powietrza oraz kierownicy turbiny (dotyczy starszych turbodiesli) i mechaniki w motorze 2.5 TDI.

W nowszej, mniej udanej wersji 2.0 TDI pojawiają się luzy na wale korbowym, szwankują 2-masowe koła zamachowe i niekiedy dochodzi do pęknięcia głowicy (problem dotyczy głównie silników z początku produkcji). Po większym przebiegu konieczne bywa czyszczenie pompowtryskiwaczy, ale w najnowszych konstrukcjach stosowanych w Audi oraz VW montowany jest już wtrysk common rail. Czasami zawodzi też elektronika.

Pod względem jakości nadal dość dobrze prezentują się konstrukcje japońskie. Statystycznie najmniej zawodna okazuje się Mazda. Owszem, drobne wpadki się zdarzają (np. korozja tylnych błotników w serii 6 z początku produkcji), ale i tak na tle konkurentów producent z Hiroszimy wypada bardzo dobrze. Niewiele zastrzeżeń mamy do modeli Hondy, Suzuki i Toyoty, choć w przypadku tej ostatniej marki mechanicy narzekają na trwałość Avensisa II generacji (kłopoty z matowiejącymi soczewkami ksenonów czy z turbodieslami).

Najgorzej wśród aut pochodzących z Kraju Kwitnącej Wiśni prezentuje się Nissan. Fuzja z Renault bardzo mocno odbiła się na jakości II generacji Almery i Primery III. Problemy trapią także Note’a i Qashqaia, ale pocieszające okazuje się to, że jest ichwyraźnie mniejsze. Renault utrzymuje stały, dość przeciętny poziom jakości swych aut, choć producent stale obiecuje poprawę. Za to znacznie polepszyła się trwałość samochodów koreańskich – np. Kii. Wynika to z jednej strony z dbałości o wysoką jakość wykonania, z drugiej – braku skomplikowanej techniki.

Całkiem nieźle prezentują się modele Opla i BMW, choć koszty serwisowania bawaraczyków bywają wysokie.

Alfa Romeo

Typowe usterki: w polskich warunkach drogowych poważnym problemem jest niska trwałość elementów zawieszenia; dokuczają też częste awarie elektroniki, osprzętu silnika oraz wyposażenia wnętrza, np. klimatyzacji; w silnikach benzynowych Twin Spark 1.8 i 2.0 dochodzi do uszkodzeń wariatora zmiennych faz rozrządu, a także obserwuje się duże zużycie oleju silnikowego; awaryjna i droga w naprawie jest zautomatyzowana skrzynia biegów Selespeed; w wielu przypadkach zastrzeżenia można mieć do jakości i spasowania materiałów użytych do wykończenia wnętrza.

Ranking TÜV: w zestawieniu ujęto modele 145/146, 147 i 156.

W kategorii 10- i 11-latków Alfa 145/146 zajęła 66. miejsce, natomiast w rankingu aut 8- i 9-letnich została sklasyfikowana na ostatniej, 87. pozycji. Wśród pojazdów 6- i 7-letnich model 147 zajął 86. miejsce, a 156 uplasował się na 80. pozycji. Podobne lokaty oba auta zajęły w zestawieniu 4- i 5-latków, i w najmłodszej kategorii wiekowej.

Akcje serwisowe: możliwość zwarcia instalacji elektrycznej w dodatkowej nagrzewnicy – akcja naprawcza dotyczy niektórych egzemplarzy modelu 156 (od 12.2001 do 12.2004 r.); wyciek oleju z tylnego dyferencjału w modelach Brera, Spider i 159 z napędem 4x4 (od 02.2006do 02.2007 r.); wadliwe przewody hamulcowe – 147, GT i 159 (auta wyprodukowane pomiędzy październikiem a listopadem 2007 r.); w silniku 1.9 Multijet 16V przewód paliwowy ociera o korpus filtra powietrza, co może doprowadzić do wycieku paliwa – 147, 156 i GT (niektóre egzemplarze produkowane od 12.2005 do 06.2006 r.); wadliwe relingi dachowe w 159 SW – w Polsce akcją objęto 10 aut wyprodukowanych pomiędzy lutym a czerwcem 2006 r.

Audi

Typowe usterki: awarie bezstopniowej skrzyni biegów Multitronic; w silnikach Diesla TDI uszkodzenia turbosprężarek, w starszych również przepływomierzy powietrza i dwumasowych kół zamachowych; w jednostce 2.5 V6 TDI (popularna w A6 C5) dodatkowo zużycie wałków rozrządu i uszkodzenie pomp wtryskowych; motor 2.0 TDI z początkowego okresu produkcji (lata 2003-06) miał często problemy z pękającymi głowicami, uszkodzonymi kołami dwumasowymi, czasami też luzem na wale korbowym; w silnikach benzynowych FSI kłopoty może sprawiać nagar odkładający się na zaworach; w nowszych modelach A4 (B7) i A6 (C6) wzrosła liczba usterek elektroniki; w konfrontacji z kiepskimi nawierzchniami nietrwałe może okazać się zawieszenie, zwłaszcza w nowszych modelach – niestety, naprawy są drogie.

Ranking TÜV: samochody Audi dość dobrze uplasowały się w rankingu TÜV. W zestawieniu aut 4- i 5-letnich oraz 6- i 7-letnich najlepiej wypadł model A4 – w obu przypadkach sklasyfikowany jest w pierwszej dziesiątce! Audi A3 zajmuje miejsca w 2. lub 3. dziesiątce raportu, niezależnie od wieku. Wysoko plasuje się też model TT, zaś A6 najczęściej klasyfikowany jest w środku stawki.

Akcje serwisowe: usterka w układzie przeniesienia napędu (sprzęgła) w modelu A3 z silnikiem 2.0 TDI – problem dotyczy ok. 70 tys. egzemplarzy z lat 2003-04; aktualizacja oprogramowania airbagów w A6 wyprodukowanych w 2006 r.; nieprawidłowe działanie silniczka uruchamiającego tylną klapę, w wyniku czego może dojść do jej niespodziewanego zamknięcia – na polskim rynku kampanią objętych jest 440 egzemplarzy modeli A6 Avant, A6 Allroad oraz Q7, które wyprodukowano od lipca 2003 do lipca 2007r.

BMW

Typowe usterki: w silnikach Diesla – awarie pomp wtryskowych (najczęściej w jednostce 2.0d/136 KM, pompa VP44), w motorach z filtrem cząstek stałych niekiedy dochodzi do niebezpiecznego wzrostu poziomu oleju silnikowego (rozrzedzenie paliwem), uszkodzenie uszczelnień w turbosprężarkach, urywające się przesłony w układzie dolotowym (2.0d/150 KM), nietrwałe koło pasowe (z tłumikiem drgań) napędu osprzętu silnika; w jednostkach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim mogą wystąpić awarie wtryskiwaczy piezoelektrycznych oraz pomp wysokiego ciśnienia; krótka żywotność elementów przedniego zawieszenia (dotyczy szczególnie modeli E46 i E39) – zużywających się części jest sporo, a ich cena wysoka; uszkodzenie mocowania tylnej belki i pękające sprężyny zawieszenia w E46; awarie przetwornic reflektorów ksenonowych, niedomagania elektroniki pokładowej.

Ranking TÜV: popularne modele BMW zajmują różne pozycje w rankingu TÜV. Seria 3 dobrze wypada w młodszych kategoriach wiekowych, natomiast wśród starszych prezentuje się już zdecydowanie gorzej. Piątka plasuje się na ok. 60 pozycji, niezależnie od kategorii. Także seria 7 zajmuje miejsca raczej w środku stawki, choć tu warto odnotować, że najlepszą, 27. pozycję sztandarową limuzyna BMW zajęła w kategorii aut 4- i 5-letnich.

Serię 1 sklasyfikowano tylko w 2- i 3-latkach – auto uplasowało się na dobrym, 24. miejscu. SUV-y BMW (X3 oraz X5 ) są różnie oceniane. Mniejszy z samochodów do zadań specjalnych zajął dość dobre, 30. miejsce w najmłodszej kategorii wiekowej, natomiast BMW X5 sklasyfikowano dopiero na 86. lokacie wśród 2- i 3-latków oraz na 61. miejscu w zestawieniu samochodów 4- i 5-letnich. Sportowe BMW zajęły: Z4 – 77. miejsce w najmłodszej kategorii wiekowej oraz 21. pozycję wśród aut 4- i 5-letnich, natomiast Z3 – 49. lokatę w zestawieniu 6 i 7-latków, 32. miejsce wśród 8 i 9-latków oraz bardzo dobrą, 5. pozycję w najstarszej kategorii wiekowej. Akcje serwisowe: wadliwa śruba mocująca alternator w modelach serii 1 i 3 wyposażonych w czterocylindrowy, dwulitrowy turbodiesel – akcja naprawcza dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych do marca 2005 r.; nieprawidłowa praca tylnych amortyzatorów – problem dotyczy serii 5, 6 oraz 7 z początku 2006 r.

Chevrolet (Daewoo)

Typowe usterki: wycieki oleju z układu napędowego, uszkodzenia aparatu zapłonowego w silniku 0.8, przerwy w zapłonie w motorze 1.4 16V (Lacetti); niska trwałość sprzęgła (Aveo), uszkodzenia panelu sterowania klimatyzacją, radia i wyświetlacza komputera pokładowego; niska jakość fabrycznie montowanych opon Kumho oraz wycieraczek szyby; w Matizie i Lanosie – korozja nadwozia, a także podwozia (szczególnie uczulamy na przerdzewienie przewodów hamulcowych!), podatny na uszkodzenia lakier akrylowy.

Ranking TÜV: ani Daewoo, ani Chevrolet nie zostały sklasyfikowane w rankingu z powodu niewielkiej liczby przebadanych egzemplarzy.

Akcje serwisowe: wadliwe przewody paliwowe i skrzynka bezpieczników – 58 egzemplarzy Aveo z silnikiem 1.4 DOHC, wyprodukowanych w Korei pomiędzy sierpniem 2005 a październikiem 2006 r.; wadliwy montaż elementów układu hamulcowego – dotyczy modelu Captiva z 2007 r.; nierówna powierzchnia styku felgi z piastą w kołach 16-calowych, co może prowadzić do poluzowania nakrętek – 100 egzemplarzy modelu Captiva (od 10.2006 do 01.2007 r.); brak zabezpieczenia trzpienia łączącego cięgno siłownika wspomagania hamulców z pedałem,co może prowadzić do trudniejszego operowania układem hamulcowym – Captiva (203 egzemplarze z roku modelowego 2007).

Citroen

Typowe usterki: przepalające się często żarówki, niedomagania elektroniki, awaryjny komputer komfortu (BSI) I generacji; nietrwałe elementy układu hamulcowego; w silnikach HDI – awarie koła pasowego i turbosprężarek, nieszczelności wtryskiwaczy, wycieki oleju; w wersji 1.6 HDI zdarza się rozciągnięty łańcuch łączący wałki rozrządu; w autach z filtrem cząstek stałych FAP – uszkodzenie czujnika ciśnień i czujnika otwarcia wlewu paliwa, w starszych silnikach benzynowych awarie silniczka krokowego i cewek zapłonowych, w nowszych zdarzają się awarie elektronicznie sterowanej przepustnicy; w Saxo i Xsarze – zużycie łożysk igiełkowych tylnej belki oraz uszkodzenie regulacji prędkości pracy wentylatora wnętrza; w C3 – uszkodzenia ograniczników otwarcia drzwi i korozja krawędzi drzwi oraz maski; w C5 – awarie pompy hydropneumatycznego zawieszenia.

Ranking TÜV: młodsze Citroëny słabo wypadają w statystykach rankingu TÜV. Modele C3 i C4 plasują się poniżej średniej w poszczególnych kategoriach wiekowych. Nieco lepiej sprawuje się C5 – sklasyfikowane w środku stawki. Najwyżej oceniano Xantię – 19. miejscewśród 8- i 9-latków oraz 16. pozycja w najstarszej kategorii wiekowej.

Akcje serwisowe: nieszczelności bloków ABS-u i ESP mogące doprowadzić do samozapłonu – C4 wyprodukowane pomiędzy wrześniem 2005 a październikiem 2006 r., a także C4 z ESP wytwarzane do października 2006 r. – kampanią objętych jest 1608 egzemplarzy C4 oraz 1206 sztuk C4 z ESP; kłopoty ze wspomaganiem hamulców w Saxo, Xsarze i Berlingo – dotyczy niektórych aut z 2000 r.

Fiat

Typowe usterki: pękająca obudowa alternatora, awaryjne elektryczne wspomaganie kierownicy (Punto II); nietrwałe sprzęgło (najczęściej Panda i Punto 1.2), usterki wariatora zmiennych faz rozrządu, cewek zapłonowych i pompy paliwa w silnikach benzynowych; nieprawidłowości układu chłodzenia – uszkodzony wentylator chłodnicy lub nieszczelna pompa wody; w jednostkach o małej pojemności, m.in. 1.0, zdarzają się usterki układu zapłonowego i wycieki oleju, pękające sprężyny (Stilo i Punto II), nietrwałe amortyzatory, szybko koroduje układ wydechowy, łatwo zarysować plastiki.

Ranking TÜV: Fiaty plasują się w dolnej części zestawienia, niezależnie od kategorii wiekowej. Wśród 2- i 3-latków oraz 4- i 5-latków najgorzej wypadło Stilo, które zajęło odpowiednio 112. i 101. miejsce. Popularne na naszym rynku Punto plasowało się nieco wyżej – głównie w 7. i 8. dziesiątce, niezależnie od kategorii wiekowej. Produkowaną w Tychach Pandę sklasyfikowano tylko w najmłodszej kategorii wiekowej – na 90. pozycji.

Akcje serwisowe: nieprawidłowo dokręcona śruba przegubu krzyżowego kolumny kierowniczej – niektóre Punto (od 07.2006 do 04.2008 r.); wada zgrzewu przewodu recyrkulacji paliwa – Panda 1.3 MJ/70 KM wyprodukowana wiosną 2008 r.; możliwość poluzowania śrub mocujących tarczę kotwiczną hamulców tylnych w Fiatach 500 i Pandach 1.3 MJ/70 KM – akcja dotyczy 316 egzemplarzy wyprodukowanych na przełomie 2008/2009 r.; możliwość uszkodzenia sprężyn, odbojów i amortyzatorów tylnego zawieszenia w modelu Doblo – kampanią objęte są 22 egzemplarze z czerwca i lipca 2008 r.; uszkodzenia wspornika mocującego piastę koła tylnego – 83 egzemplarze modelu Bravo, wyprodukowane wiosną 2007 r.; niewłaściwie zamontowana wiązka przewodów nagrzewnicy i klimatyzatora – Grande Punto (6268 egzemplarzy z 2006/2007); niestarannie wykonany zgrzew poprzecznej belki zawieszenia przedniego – Idea (wiosna 2005 r.); wadliwe przewody hamulcowe – Bravo (237 szt.), 500 (32), Seicento (309), Panda (1029), Gr. Punto (442) wyprodukowane w październiku i styczniu 2007; wadliwe połączenie górnego odcinka wałka kierownicy z przegubami krzyżakowymi – Gr. Punto (od czerwca do sierpnia 2006 r.); możliwość pęknięcia sprężyny przedniego zawieszenia – Stilo z lat 2001-06; uszkodzenia przewodu paliwowego – Panda Multijet; nieszczelności złącza przewodu ABS-u – Pandy z lat 2003-06; wadliwe koło pasowe wału korbowego – Panda, Punto, Gr. Punto, Idea, Stilo z silnikami 1.1, 1.2 oraz 1.4 i klimatyzacją z lat 2005-06.

Ford

Typowe usterki: awarie elektroniki pokładowej; w Ka, Focusie I i Mondeo II zdarza się korozja (np. rantów drzwi); wielowahaczowa oś tylna jest podatna na zmianę geometrii; pęknięcie plastikowej obudowy termostatu; awarie osprzętu i cewek zapłonowych (benz.: 1.4 i 1.6); w dieslach TDDI awarie pomp wtryskowych; w TDCi austerki wtryskiwaczy i kół 2-masowych; w 1.6 TDCi – awarie turbosprężarki i wycieki oleju, w Fusionie krótka żywotność łożysk kół tylnych, w Focusie II woda przecieka do wnętrza.

Ranking TÜV: Fordy Ka i starsze Galaxy zajmują miejsca w końcu zestawienia, Focus oraz Mondeo przeważnie klasyfikowane są w 3. i 4. dziesiątce raportu. Najwyżej oceniono Fusiona.

Akcje serwisowe: korozja na modułach wentylatora chłodnicy silnika 1.6 TDCi – Focus II kombi (od 04.2004 do 12.2006 r.) oraz C-Max (od 06.2006 do 01.2007 r.); nadmierna korozja elementów układu chłodzenia – Focus II 1.6, 1.8 i 2.0 TDCi (od 06.2006 do 01.2007 r.); nieprawidłowe działanie pompy podciśnienia układu hamulcowego – Focus II, Focus CC, C-Max, Kuga, Mondeo, S-Max i Galaxy z silnikiem 2.0 TDCi (od 11.2008 do 03.2009 r.); nieprawidłowo dokręcone śruby mocujące tylne tarcze nośne hamulcowe – Ka (od 05.2008 do 01.2009 r.); uszkodzenie przewodu układu wspomagania kierownicy – Focus II, Focus CC, Focus C-Max (04-05.2008 r.); niewłaściwe śruby mocujące piastę tylnego koła – Focus II (02-04.2007 r.); kłopoty z otwieraniem się zaworu zwrotnego w pompie podciśnienia układu hamulcowego podczas rozruchu w niskich temp.– Focus II, C-Max, S-Max i Galaxy (od 08.2005 do 12.2006 r.); rozwarstwianie się paska napędu osprzętu – Fiesta i Fusion z silnikami 1.25, 1.4 oraz 1.6 (wytwarzane od października do listopada 2007 r.); nieszczelny przewód powrotu paliwa – Fiesta, Focus i C-Max 1.6 TDCi z lat 2004-05; wada spryskiwacza tylnej szyby – Focus II i C-Max z lat 2003-05; awaria układu rozrządu – C-Max 1.6 TDCi (2004 r.); wadliwe koło zamachowe – Galaxy 1.9 TDI z lat 2002-03; nieprawidłowe zamocowanie podgrzewanej szyby przedniej – S-Max i Galaxy produkowane w Belgii w latach 2005-06.

Honda

Typowe usterki: w Civicu VII generacji przedwczesne zużycie łożysk w skrzyni biegów, uszkodzenia elektroniki układu wspomagania kierownicy, wypięcie linki sterującej temperaturą powietrza; w Jazzie skorodowane obudowy osprzętu silnika, np. wentylatora i rozrusznika, awarie automatycznej skrzyni CVT (z początku produkcji); zaparowywanie reflektorów; korozja pod listwą ozdobną w Civicu VII i Accordzie VII, awarie poziomowania reflektorów; w silnikach Diesla zdarzają się uszkodzenia turbosprężarek (częściej w 1.7 CDTi).

Ranking TÜV: wszystkie modele Hondy dość dobrze wypadają w rankingu TÜV. Najwyżej sklasyfikowano Jazza i CR-V.

Akcje serwisowe: brak śrub mocujących kurtynę boczną oraz pasy – Jazz z 2008 r.; uszkodzenie dźwigni hamulca ręcznego – Jazz z lat 2004-05; wadliwy włącznik świateł stopu – Civic sedan(rok modelowy 2007/08); nieprawidłowe działanie hamulca ręcznego – Civic 5d (rok modelowy 2006/07); możliwość samozapłonu, jeśli płyn z układu wspomagania kierownicy wycieknie na katalizator spalin – Legend (rok modelowy 2007/08); niebezpieczeństwo zwarcia w rozruszniku – Civic z 2001 r.; problemy w układzie wspomagania kierownicy – Civic z 2006 r.; korozja styków kostki zasilającej pompę paliwową – Civic wyprodukowany w Anglii w 2006 r.

Kia

Typowe usterki: starsze egzemplarze słabo zabezpieczono przed korozją, kiepska jakość wykończenia; nietrwałe zawieszenie; awarie immobilisera; w cee’dzie łuszczy się lakier, psuje się radio, źle wyregulowano hamulec ręczny; w Carnivalunietrwałe diesle, nieprecyzyjna skrzynia biegów, awarie klimatyzacji, pęknięte przewody nagrzewnicy.

Ranking TÜV: nowsze modele Kii nie są klasyfikowane w rankingu, a starsze wypadają kiepsko –Carnival zajmuje ostatnią pozycję wśród 2- i 3-latków, 4- i 5-latków oraz 6- i 7-latków. Picanto sklasyfikowano tylko w najmłodszej kategorii wiekowej – auto zajęło 86. miejsce.

Akcje serwisowe: nieprawidłowe poprowadzenie przewodów do elektrycznie sterowanych foteli, co może spowodować ocieranie o metalowy element fotela i w konsekwencji uszkodzenie instalacji elektrycznej – Carnival z lat 2002-04; awaria włącznika świateł stopu – Sportage, Carnival, Carens, Sorento, wyprodukowane od września do października 2006 r.; wymiana śruby i podkładki koła pasowego na wale korbowym – dotyczy modelu Picanto.

Hyundai

Typowe usterki: w starszych modelach z końca lat 90. XX wieku możliwe ogniska korozji, a także niezbyt trwałe materiały, np. łuszczy się lakier na plastikach; w nowszych modelach znacznie poprawiono jakość wykonania, od czasu do czasu dochodzi jednak do zużycia gum i łączników stabilizatora oraz łożysk kół jezdnych; w silnikach benzynowych – uszkodzenie przewodów zapłonowych i hydrauliki zaworów, wycieki oleju; nieszczelne reflektory;w modelu Terracan może zdarzyć się zacięcie elektrozaworu blokadyprzedniego mostu lub usterka elektrycznego włączania reduktora; w silnikach Diesla z common railem ryzyko szybszego zużycia wtryskiwaczy paliwa.

Ranking TÜV: Modele Hyundaia nie są często spotykane na niemieckich drogach, a to sprawia, że nie wszystkie modele koreańskiego producenta znalazły się w rankingu TÜV. W najmłodszej kategorii wiekowej najwyżej sklasyfikowano model Tucson (42. lokata), Getz zajął 56. miejsce, Santa Fe – 65. pozycję, a Matrix – 81. lokatę. W 4- i 5-latkach najlepsze, 14. miejsce zajął Getz, najsłabsze, 66. – Matrix, natomiast model Santa Fe uplasował się w środku stawki (na 43. pozycji). W starszych kategoriach wiekowych modele Hyundaia nie zostały sklasyfikowane.Akcje serwisowe: nie było.

Mazda

Typowe usterki: w modelu 6 i czasami też w „trójce” pojawia się korozja na połączeniu progu z tylnym błotnikiem; w silnikach benzynowych występują awarie sondy lambda, w dieslach zdarzają się błędy w oprogramowaniu, usterki turbosprężarek, układu wtryskowego i zaworu recyrkulacji spalin.

Ranking TÜV: wszystkie modele Mazdy plasują się na wysokich miejscach. Najwyższe(drugie) zajęła Mazda 2 wśród aut 2- i 3-letnich. W pozostałych kategoriach wiekowychw czołówce znalazły się także inne modele Mazdy: 3, Demio oraz MX-5.

Akcje serwisowe: awarie napędu rozrządu w samochodach z 1998 i 2000 r. Korozja tylnych błotników – seria 6 (do 2004 r.)

Mitsubishi

Typowe usterki: awarie przekładni (Colt i Carisma); niska trwałość zawieszenia (Carisma); urywające się łączniki stabilizatora oraz skrzypiące tylne zawieszenie (Lancer); zużyte sprzęgła i uszkodzone synchronizatory skrzyni biegów (Lancer Evo); po większych przebiegach problemy z pracą silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Ranking TÜV: najlepiej wypadają starsze Pajero, ale dobrze prezentuje się także Space Wagon i Colt. Carisma – przeciętnie.

Akcje serwisowe: możliwość pęknięcia przewodu powrotnego paliwa – Lancer Evo X z 2008 r.; ryzyko zakłóceń pracy zaworu zwrotnego wspomagania hamulców – Lancer i Outlander z aut. skrzynią (produkowane od 12.2008 r.); ryzyko pęknięcia osłony termicznej wydechu – Grandis (do 03.2006 r.); nieprawidłowe działanie włącznika świateł stopu z diodami LED – Grandis i Outlander (do 04.2008 r.); ryzyko uszkodzenia wewnętrznej przepony akumulatora ciśnienia wspomagania hamulców – Pajero V60W i V70W z lat 2000-02; możliwość poluzowania nakrętek śrub łączących wały napędowe – Pajero produkowane przed 09.2007 r.; pęka śruba zespołu sterowania aut. przekładni – Pajero (do 15 grudnia 2006 r.); wadliwe mocowanie foteli w drugim rzędzie – Grandis z 2006 r.

Mercedes

Typowe usterki: obecnie najpoważniejszym problemem użytkowników najnowszych modeli Mercedesa jest awaryjna elektronika, obecna niemal w każdym zespole auta; wariujące zestawy wskaźników i urządzeń pokładowych z powodu usterki komputera komfortu, magistrali danych lub skorodowanego połączenia wiązki elektrycznej z masą; awaria tylnych świateł (W211); zdarzają się usterki elektrohydraulicznych hamulców SBC; występują usterki systemów ABS oraz ESP; błędy w oprogramowaniu jednostek napędowych, awarie układów zasilania paliwem typu common rail; usterki turbosprężarek w silnikach Diesla, a także zużycie rolek pasków osprzętu; kłopoty z układem recyrkulacji spalin, uszkodzone pompy paliwa (zamontowane w zbiorniku); w nowszych modelach usterki automatycznych skrzyń biegów oraz nietrwałe elementy zawieszenia i układu hamulcowego; stosunkowo często spotykane są uszkodzenia systemu kierującego obiegiem powietrza wewnątrz samochodu; zdarzają się kłopoty z centralnym zamkiem; w starszych modelach (głównie W202 i W210) pojawia się korozja nadwozia, podwozia oraz w komorze silnika; wycieki z przekładni kierowniczej oraz tylnego dyferencjału; problemy z pracą silników benzynowych zasilanych LPG,

Ranking TÜV: Klasa A dość dobrze wypada w rankingu (najlepsze miejsce – 23., najgorsze – 64.). Model B sklasyfikowano tylko w najmłodszej kategorii wiekowej na dobrym, 27. miejscu. Popularna na naszym rynku klasa C im starsza, tym lepsza. Auto wśród 2- i 3-latków zajęło nie najlepsze, 67. miejsce, natomiast w najstarszej kategorii wiekowej wysoką, 19. lokatę. Rozczarowują pozycje Mercedesa klasy E, który najczęściej okupował dość odległe pozycje niezależnie od kategorii wiekowej – najlepsze miejsce to 45. lokata wśród aut 4- i 5-letnich.

Akcje serwisowe: wada układu aktywnego zawieszenia ABC (Active Body Control), w którym pod wpływem wysokiej temperatury i wilgoci stalowy oplot przewodu rozdzielającego układ ABC może ulec korozji – klasa S W220 (w Polsce akcja dotyczy 122 samochodów); przerwy w dopływie paliwa podczas jazdy oraz kłopoty z uruchomieniem, spowodowane błędami produkcyjnymi modułu bezpieczników i przekaźników – Sprinter (od 12.2006 do 01.2007 r.).; w wyniku nadtopienia izolacji przewodu wiązki alternatora może dojść do zwarcia, co w konsekwencji powoduje rozładowanie akumulatora i zanik napięcia w układzie elektrycznym pojazdu – Vito i Viano z silnikiem OM 624 wyprodukowane w Hiszpanii; nieszczelność przewodu paliwowego – Viano i Vito (od 03.2003 do 09.2006 r. – w Polsce 24 auta).

Opel

Typowe usterki: kłopoty z eksploatowanymi w mieście dieslami z filtrami cząstek stałych – praca silnika w trybie awaryjnym, konieczność częstej wymiany oleju, duże koszty związane z wymianą filtra DPF; w silniku benzynowym 1.0 szybko rozciąga się łańcuch rozrządu (czasem wymaga wymiany już po 40 tys. km); usterki elektroniki pomp wtryskowych w silnikach 1.7 CDTi; szybko korodujący układ wydechowy; luzy w układzie kierowniczym (najczęściej w Corsie C); nietrwałe sondy lambda i termostat w silnikach benzynowych 1.4 i 1.6; wycieki oleju z układu napędowego; przypadki zerwania pasków rozrządu (motory 1.6 16V i diesel 1.7); po większych przebiegach ciężej pracuje skrzynia biegów, a także zaciera się mechanizm wycieraczek; awarie skrzyni Easytronic.

Ranking TÜV: wysokie miejsca zajmuje model Meriva. Także Agila wypada zadowalająco. Astra, Corsa i Vectra raczej plasują się w środku stawki. Najgorzej prezentuje się Omega B oraz Frontera.

Akcje serwisowe: wyciek oleju na osłonę termiczną kolektora wydechowego – Astra G i H z silnikiem Z16XEP z lat 2003-05; możliwa utrata panowania nad autem z powodu błędnie wykonanego wałka pośredniego układu kierowniczego – Antara z lat 2006-07; obluzowanie się nakrętek mocujących koło – Antara z 2007 r. wyposażona w stalowe felgi 6.5x16; niewłaściwe umiejscowienie pierścienia zabezpieczającego wałek zębaty w obudowie przekładni kierowniczej – Combo, Tigra B, Meriva (2007 r.); wadliwy uszczelniacz wałka napędowego przekładni głównej – GT (2007 r.); usterka zamków pasów siedzeń 2. i 3. rzędu oraz awaria hamulca ręcznego – niektóre Vivaro; nieprawidłowe zamocowanie wiązki przewodów tablicy rozdzielczej – Vivaro z lat 2006-07; zwarcia w podgrzewaczach spryskiwaczy przedniej szyby – Vectra C i Signum z lat 2004-06; nieprawidłowy montaż silentblocków – Corsa D z 2007 r.;

wadliwe łożysko piasty tylnego koła – Vectra C i Signum z 2006 r.; nieprawidłowy montaż przedniego dolnego wahacza – Astra H z lat 2005-06; brak rygla blokującego w zwijaczu pasa bezpieczeństwa – Vectra z 2006 r.

Renault

Typowe usterki: częste problemy z elektroniką pokładową; niedziałająca elektr. podnoszenia szyb; wycieki oleju z układu napędowego; awarie wtryskiwaczy, turbosprężarek i kół 2-masowych w dieslach dCi; uszkodzenie cewek zapłonowych w silnikach 1.4 i 1.6; błędy w oprogramowaniu; problemy z pracą motoru 2.0 IDE; usterki systemu śledzenia ciśnienia powietrza w kołach, awaryjny system ze zdalnym kluczykiem (karta „hands free”); luzy w układzie kierowniczym; nieprecyzyjna praca skrzyni biegów, szybko zużywające się elementy przednich wahaczy i stabilizatora; nietrwałe poduszki w tylnej belce (Mégane II, Laguna II), pękające sprężyny tylnego zawieszenia (Clio II); szybko zużywające się elementy układu hamulcowego; korozja wydechu.

Ranking TÜV: niezależnie od segmentu niemal wszystkie modele Renault słabo wypadają w rankingu TÜV. Najgorzej – Twingo I generacji.

Akcje serwisowe: ryzyko pęknięcia spawu łączącego pedał hamulca z jego dźwignią – Scénic III i Mégane III (06-07.2009 r.); nieprawidłowo zespawane elementy zagłówka ze stelażem przednich foteli – Modus (10.2004 r.); usterki komputera sterującego elektrycznym wspomaganiem kierownicy – Scénic II (od 01.2006 do 03.2009) i Kangoo II (do 01.2009 r.); ryzyko odkręcenia się nakrętki mocującej kolumnę kierowniczą do przekładni – Koleos (do 08.2009 r.); możliwość zwolnienia blokady położenia fotela kierowcy w prowadnicach

– Twingo II (od 09.2008 do 02.2009 r.); nieprawidłowy montaż elementów kolumny kierowniczej – Kangoo II (do 03.2008 r.); brak spawów na wspornikach łączących stelaż oparcia z siedziskiem – Mégane II z lat 2003-06 i Scénic II z 2003 r.;

możliwość stopienia się włącznika świateł stopu – Clio III i Modus z lat 2005-06; złe poprowadzenie przewodów elektrycznych – Clio II (od 05.2003 do 11.2004 r.); nieprawidłowe działanie zwijaczy pasów bezpieczeństwa – Kangoo II (do 01.2008 r.); możliwość usterki układu kierowniczego – Scénic II (od 13 do 17.06.2006 r.);

Peugeot

Typowe usterki: często przepalające się żarówki, nietrwałe elementy układu hamulcowego, usterki wyposażenia elektronicznego i magistrali danych (problemy ze stacyjką, migającymi kontrolkami); awarie komputera komfortu BSI (dotyczy pierwszych generacji urządzenia); wycieki oleju z układu napędowego; nietrwałe łożyskowanie tylnych wahaczy (106, 306); zużyte drążki zbieżności (406), w silnikach benzynowych awarie elektronicznej przepustnicy; w silnikach Diesla uszkodzenia wtryskiwaczy, turbosprężarek (najczęściej w 1.6 HDI) i dwumasowych kół zamachowych; nieprawidłowości w pracy układu recyrkulacji i systemu oczyszczania spalin z filtrem FAP; przerwy w obwodzie poduszek powietrznych; w modelu 307 usterki układu wspomagania kierownicy i układu ABS mogące doprowadzić do pożaru.

Ranking TÜV: wszystkie modele Peugeota, które znalazły się w rankingu(m.in. 106, 206, 306, 307, 406, 407 i 806) prawie zawsze zajmują dalekie miejsca. Jedynie model 406 w najstarszej kategorii wiekowej został sklasyfikowany na dobrej, 21. pozycji.

Akcje serwisowe: nieszczelności bloku systemu ABS mogące powodować pożar – 307 produkowane od lutego 2002 do września 2005 r.; wadliwe zabezpieczenie elektropompy wspomagania układu kierowniczego, co może spowodować zwarcie obwodu elektrycznego i zaprószenie ognia – 307 wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1.6 oraz 2.0 o numerach VIN od 82001728 do 83046212; nieprawidłowe zamocowanie kurtyny lewej poduszki powietrznej, co w przypadku zderzenia bocznego może powodować niewłaściwe rozłożenie lewego airbagu – 307 hatchback wyprodukowane od listopada 2004 do marca 2005 r. (numery VIN od 83864643 do 84061314); nieszczelności bloku ABS prowadzące do zwarcia instalacji, a w konsekwencji nawet do pożaru pojazdu – 307 z ABS wyprodukowanych od 09.2005 do 11.2006 r. (numery VIN od VF 33A9HVC84695467 do VF 33HRHYB84011810).

Seat

Typowe usterki: zawilgocone reflektory, zamarzające zimą zamki drzwi (Ibiza); łuszczący się lakier na plastikach wnętrza; awarie alternatora, w motorach benzynowych uszkodzenia cewek zapłonowych, w silniku 1.4 występuje niedrożność odmy; szybkie zużycie łączników stabilizatora; w silnikach TDI awarie turbosprężarki, dwumasowych kół zamachowych oraz znaczne zużycie oleju; usterki fabrycznego radia.

Ranking TÜV: najwyżej sklasyfikowanym Seatem jest model Altea, który w najmłodszej kategorii wiekowej uplasował się na dobrej, 25. pozycji. Natomiast najgorsze miejsca zajęła Arosa (113. lokata wśród 4- i 5-latków). Pozostałe modele Seata (Ibiza/Cordoba oraz Leon/Toledo) najczęściej plasowały się w środku stawki, niezależnie od kategorii.

Akcje serwisowe: może dojść do awarii koła zamachowego(i w konsekwencji unieruchomienia auta) z powodu gwałtownego załączania sprzęgła – Altea/Toledo, Leon z silnikami 2.0 TDI i 6-stopniową skrzynią biegów (kod CN: 8703 3219).

Skoda

Typowe usterki: awarie włącznika świateł stopu; luzy na prowadnicach foteli, korozja tylnej klapy (Fabia), szwankuje hydraulika zaworów w czeskich silnikach 1.4/60 i 68 KM; wycieki oleju z układu napędowego, w silnikach Diesla awarie przepływomierzy powietrza, turbosprężarek i dwumasowych kół zamachowych: w silniku 2.5 TDI zużywają się wałki rozrządu i zawodzi pompa wtryskowa (Superb), nagar na zaworach w silnikach FSI, korodujący układ wydechowy; łuszczący się lakier na przyciskach; zacinające się klamki (Octavia); zaśniedziałe styki w wiązce elektrycznej; awarie kierunkowskazów w lusterkach bocznych (Superb).

Ranking TÜV: sklasyfikowane w rankingu TÜV popularne modele Skody (Fabia i Octavia) zajmują pozycje w środku stawki, niezależnie od kategorii wiekowej. Natomiast bardzo słabo wypada Skoda Felicia.

Akcje serwisowe: ocieranie koła zamachowego o obudowę skrzyni biegów – Octavia II 2.0 TDI produkowana w Czechach od 2004 do 2005 r.; niewłaściwa praca sterownika skrzyni biegów – Superb II i Octavia II z DSG (od 09.2008 do 08.2009 r.); ryzyko przegrzania przewodu masowego od ogrzewania dodatkowego – Superb II TDI bez Webasto (od 07.2008 do 02.2009 r.); element tylnego środkowego pasa bezpieczeństwa niezgodny zdokumentacją techniczną – Roomster z roku modelowego 2010.

SuzukiTypowe usterki: zużycie łączników stabilizatora; awarie turbosprężarek w silnikach Diesla; usterki „elektryki”.Ranking TÜV: modele Suzuki są dość dobrze oceniane.Akcje serwisowe: usterka „ręcznego” – SX4; wadliwy montaż przewodu chłodzenia powietrza – Gr. Vitara z lat 2005-07 i linki hamulca ręcznego – Swift z lat 2005-06; ryzyko wystrzelenia prawego airbagu i korozja styków lampki bagażnika – Swift.

Toyota

Typowe usterki: krótka żywotność tarcz hamulcowych; w dieslach D-4D awarie turbosprężarek i dwumasowych kół zamachowych; pęknięte przegrody w kolektorze ssącym (silnik 1.4); nietrwałe wahacze poprzeczne w tylnym zawieszeniu i zaparowujące reflektory (Avensis II); hałasujące uszczelki drzwi i ciężka praca skrzyni biegów (Yaris I); usterki sondy lambda, przepalające się żarówki oświetlenia, zużycie łączników stabilizatora.

Ranking TÜV: wszystkie modele Toyoty zajmują czołowe miejsca. W pierwszej dwudziestce najmłodszej kategorii wiekowej znalazły się: Corolla Verso (1. miejsce!), Avensis, Yaris i Corolla. Wśród 4- i 5-latków, 6 i 7-latków oraz w kategorii aut 8- i 9-letnich najlepsze miejsce zajął RAV4 (odpowiednio: 8., 4. i 3.). W najstarszej kategorii wiekowej w pierwszej dziesiątce znalazły się: RAV4, Starlet, Corolla oraz Carina.

Akcje serwisowe: wadliwy montaż zagłówków i wada bocznego airbagu – Yaris (od 4.11.2005 r. do 31.07.2006 r.); wadliwy czujnik położenia wału korbowego – Corolla, Prius oraz Yaris i Yaris Verso, wyprodukowane w Japonii od 31.1.2001 do 29.10.2001 r.; wymiana komputera układu SRS – Corolla Verso (od 01.2004 do 05.2006 r.); poluzowane połączenie między kolumną a przekładnią kierowniczą – Avensis II (od 01.2003 do 12.2005 r.), Corolla (od 10.2001 do 05.2004 r.), Prius z elektrycznym wspomaganiem (od 04.2004 do 10.2005 r.); usterka przegubów kulowych w przednim zawieszeniu – Land Cruiser (od 04.2001 do 04.2002 r.); zły materiał użyty do budowy ramienia tarczy koła – RAV4 z dieslem z 2001 r.; ryzyko samozapłonu napinacza pasa bezpieczeństwa – Yaris (od 06.2005 do 04.2007); poluzowanie śrub w zacisku hamulcowym – Corolla (01-05.2008 r.).

Volkswagen

Typowe usterki: niedomagania elektroniki, np. w Polo IV z powodu zawilgocenia wiązki elektrycznej, awaryjny włącznik świateł stopu, nietrwałe przednie zawieszenie (Polo IV, Passat B5); pęknięcia głowic w silniku 2.0 TDI; w motorach TDI uszkodzenie przepływomierza powietrza, turbosprężarek, 2-masowych kół zamachowych; w 3-cylindrowym silniku 1.2 szybkie rozciągnięcie łańcucha rozrządu; w silniku 1.4 16V zamarzające odmy; zużyte przeguby półosi napędowych; niska trwałość automatu Multitronic; awarie pompy paliwa, nietrwałe powłoki na przełącznikach.

Ranking TÜV: Golf dość dobrze wypada w najmłodszej kategorii wiekowej, wśród aut 4- i 5-letnich oraz 6- i 7-letnich (odpowiednio 20., 21. i 24. pozycja). Passat zajmuje miejsca w 3. i 4. dziesiątce. W najstarszej kategorii wiekowej najwyżej oceniane jest Polo.

Akcje serwisowe: nieprawidłowy montaż przewodu masowego od dodatkowego powietrznego urządzenia grzewczego – Golf i Golf Plus TDI bez Webasto; deformacja zaczepu maski silnika – Fox; oberwanie wspornika chłodnicy oleju – Passaty TDI z lat 2005-07; wadliwy mechanizm sprzęgła – Passat 2.0 TDI z 2005 r.; układ kierowniczy i zawieszenie– Passat B6; niewłaściwy montaż elementów koła zamachowego – Sharan 1.9 TDI/130 KM z lat 2003-04; uszkodzenie sterownika układu kierowniczego – Passat i Passat CC (od 08-09.2008 r.); ryzyko powstania płomienia z powodu niedostatecznego dokręcenia przewodu w układzie dodatkowego ogrzewania – Jetta i Golf Variant (od01.2007 do 01.2008 r.); podczas uruchamiania zimnego silnika może dojść do przeciążenia pompy oleju i w konsekwencji uszkodzenia silnika – akcja dotyczy niektórych Touaregów i Passatów (od 2006 do 2007 r.).

Volvo

Typowe usterki: nietrwałe zawieszenie, awarie „elektryki” i turbosprężarek; usterki „automatów”; w wersjach AWD wycieki z przekładni kątowej.

Ranking TÜV: modele Volvo najczęściej zajmują miejsca w środku stawki.

Akcje serwisowe: hamulec ręczny – S40 i V50 z lat 2004-06; końcówki drążków kierowniczych – XC90 z lat 2003-06; usterki przewodów paliwa – V50 i S40 z dieslami; osprzęt silnika – S80 i XC90 z lat 2005-06; zwarcie w module sterującym wentylatorem silnika – C30, S40 i V50 z 2007 r.; ryzyko wycieku wody z klimatyzacji i zwarcia w nagrzewnicy – S80, XC70 i V70 z lat 2007-09; nieprawidłowe działanie hamulców – S40, V50 i C30 z lat 2006-07.

Podsumowanie

Jedno jest pewne: dziś już nie buduje się samochodów na długie lata. Przełomowa okazały się lata 90. XX w., kiedy wzrosły koszty produkcji i szukano oszczędności, a także sukcesywne wprowadzanie zaawansowanej iniedopracowanej techniki. To głównie te dwa czynniki spowodowały, że jakość współczesnych samochodów nie jest taka, jakiej można by się spodziewać.

Poza obniżeniem lotów pod względem jakości można zauważyć także zdecydowane zatarcie się różnic w trwałości pomiędzy markami. Dziś np. produkty niemieckie nie świecą przykładem tak, jak 20 lat wcześniej, a np. pojazdy włoskie czy francuskie nie są tak złe, jak głosi obiegowa opinia o nich. Dość wysoki poziom jakości zachowują „japończycy”, choć i w ich przypadku znajdą się czarne owce. Natomiast całkiem pozytywnie zaskakują nowe konstrukcje Kii i Hyundaia.