- Od 2014 roku wytwarzany jest model Datsun on-Do, czyli mały sedan o długości 4.3 m
- Samochód produkowany jest na rynek rosyjski w zakładach Łady w Togliatti
- Pod maską samochodu znajdziemy rosyjskie silniki znane z różnych modeli Łady
Oto samochód japońskiej marki wyprodukowany w Rosji. I wcale nie chodzi o Toyotę Camry. Tym razem pora wspomnieć o innej marce, którą już niemal zapomniano w Europie: Datsun (chyba, że pamiętacie amerykańskie filmy z lat 80). Ta marka ze wspaniałymi tradycjami (korzenie sięgają 1914 roku, gdy powstały pierwsze samochody Hashimoto DAT) wróciła do Europy po wielu latach nieobecności. Nissan wskrzesił ją z myślą o rynkach takich jak Indie, Indonezja, Rosja czy RPA. I nie kryje się z tym, że Datsun ma być marką samochodów tanich. Czasem nawet bardzo tanich.
Z myślą o rosyjskim rynku powstał mały sedan on-Do. Podczas prezentacji Carlos Ghosn, szef koncernu Renault-Nissan nawet obiecywał, że Datsun będzie dostarczał samochody na miarę XXI wieku. Wspomniano przy tym, że za opracowanie samochodu odpowiadał międzynarodowy zespół inżynierów Avtovaz a o stylizację zadbał japoński oddział firmy. Tyle i aż tyle.
W praktyce Datsun on-Do to nic innego jak Łada Granta, czyli dzieło konstruktorów Łady. Samochód zbudowano na tej samej platformie na której zbudowano inny rosyjski produkt: Ładę Kalinę. W porównaniu z Grantą Datsun jest tylko nieznacznie dłuższy (nieco ponad o 7 cm – czyli 4.33 m). Zachowano ten sam rozstaw osi (2.47 m), szerokość (1.7 m) oraz wysokość (1.5 m). I wygospodarowano ogromny bagażnik o pojemności 530 l. Nowy on-Do nie jest jednak kompaktem. To tylko samochód o klasę niższy, który w teorii może konkurować w obrębie rodziny z Dacią Logan (dłuższa, szersza i z większym rozstawem osi od Datsuna).
Pod maską rosyjski silnik znany z innych modeli Łady. To czterocylindrowa jednostka benzynowa 1.6 l w dwóch wariantach mocy: 87 KM i 106 KM. Tyle wystarczy by rozpędzić samochód odpowiednio do 172 km/h i 184 km/h. Przyśpieszenie do „setki” zajmuje zaś odpowiednio 11.5 s lub trwa o sekundę krócej. Do wyboru nawet dwie przekładnie: manualna 5 biegowa oraz 4 biegowy automat.
Wydawać by się mogło, że pomysł na rosyjski samochód pod japońską marką to szaleństwo. Okazało się, że chętnych na Datsuna nie brakuje – przynajmniej w Rosji. Od czasu rozpoczęcia produkcji w 2014 roku Datsun sprzedał prawie 80 000 samochodów (do października 2017 r). Jesienią ubiegłego roku on-Do znalazł się w pierwszej 20 najchętniej kupowanych nowych samochodów w Rosji. W Polsce można go czasami zobaczyć na drogach – zwykle jednak na rosyjskich numerach rejestracyjnych.