W Rajdzie Wielkiej Brytanii 2002 mogliśmy podziwiać rywalizację aż 32. samochodów klasy WRC. Widzieliśmy po raz pierwszy na najwyższym stopniu podium rundy MŚ Pettera Solberga. Przywracamy w pamięci triumf Peugeota w Mistrzostwach Producentów oraz spektakularny wypadek Marcusa Grönholma i Jani Paasonena, ówczesnych Rajdowych Mistrzów Świata.
Na tym samym zakręcie przygodę z rajdem zakończył François Delecour. Wspominamy także występ wielokrotnego Mistrz Świata Moto GP, Valentino Rossi, który również nie osiągnął mety. Niewiele osób jednak pamięta albo nawet i wie, że pewien 17-letni sympatyczny Fin zajął w Rajdzie Wielkiej Brytanii 2002 17. miejsce w klasyfikacji generalnej. Był nim Jari-Matti Latvala. Za młody by startować w rodzimej Finlandii, ale wystarczająco „dorosły”, żeby zdać egzamin na prawo jazdy w Wielkiej Brytanii.
Z pomocą Pentti Airikkala młody Latvala przeniósł się na Wyspy i 5 czerwca 2002 zdobył upragniony dokument. Cztery dni później w N-grupowym Renault Clio sięgnął po swoje pierwsze zwycięstwo w jednym z brytyjskich rajdów. Łącznie wystartował w 16 imprezach tego roku, a najważniejszą był Rajd Wielkiej Brytanii stanowiący rundę WRC.
Jari-Matti w Wales Rally GB usiadł za kierownica A grupowego Lancera EVO VI. Jego pilotem był Karl Williamson. Fińsko-brytyjska załoga zaprezentowała świetną dyspozycją, a prawdziwym wyczynem był przejazd słynnego odcinka „Resolfen” liczącego 55 kilometrów bez... hamulców! Debiut młodego zawodnika w WRC zakończył się 17. pozycją w klasyfikacji generalnej wśród mocniejszych aut klasy WRC.
Był to początek rajdowej kariery Latvali. W sezonie 2003 Fin uczestniczył aż w trzech cyklach (Mistrzostwa Estonii, Włoch oraz Wielkiej Brytanii), gdzie startował m.in. Toyotą Corollą WRC, Fordem Focusem WRC po Colinie McRae oraz N-grupową Subaru Imprezą.
W 2004 roku Jari-Matti zaliczył 11. rajdów w Mistrzostwach Świata Juniorów. Również i w tym sezonie zmieniał dość często samochody, przesiadając się z Forda Pumy S1600 do Forda Fiesty S1600, a następnie doSuzuki Ignisa S1600, w którym zakończył zmagania na 4. pozycji w punktacji JWRC.
Lata 2005 i 2006 to różnorodne starty za kierownicą Corolli WRC oraz N-grupowej Imprezy. Mimo przejawów szybkości na poszczególnych odcinkach specjalnych, fiński kierowca nie osiągnął większego sukcesu.
Przełom nastąpił w sezonie 2007, kiedy Latvala został regularnym kierowcą zespołu Stobart. Wraz z dwoma innymi kierowcami, Matthew Wilsonem i Heningiem Solbergiem, walczył o punkty dla szefa teamu Malcolma Wilsona w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Fin rozpoczął od dwóch nieudanych rajdów. W Monte Carlo uległ wypadkowi, a w Szwecji odmówiła posłuszeństwa skrzynia biegów. Później było już tylko lepiej i Jari-Matti dowoził punkty dla zespołu. Na sukces musiał poczekać do listopadowego Rajdu Irlandii, gdzie po raz pierwszy stanął na podium WRC zajmując trzecie miejsce. Przed byli tylko Sebastien Loeb i Dani Sordo.
Początek roku 2008 był dla Latvali spełnieniem marzeń każdego kierowcy rajdowego. Fin podpisał kontrakt z fabrycznym zespołem Forda, z którym współpracuje już 5 sezon. Wspólnie z „Błękitnym owalem” przeżywał pierwszego zwycięstwa, srogie porażki oraz poważne wypadki.
Dziś Jari-Matti ma 27-lat i ogromny bagaż doświadczeń w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Zaliczył 113 rund i jest zwycięzcą 6. z nich. Niestety „numerowi 1” w zespole Forda wciąż brakuje najważniejszego tytułu - Rajdowego Mistrzostwa Świata.
W nadchodzącym Rajdzie Wielkiej Brytanii (13-16 września) Latvala chcę powtórzyć ubiegłoroczny sukces i znów wygrać. Jego morale z pewnością wzrosło po tym jak zdobył 2. miejsce w minionym Rajdzie Niemiec i jest pełen zapału do walki.