Kurów koło Nowego Sącza - to tam powstaje jedna z największych przepraw mostowych typu extradosed w Polsce o długości 602 m. Na trzech pylonach powstaje konstrukcja o szerokości ponad 17 m, która posłuży kierowcom podróżującym drogą krajową nr 75 (trasa klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego).

Czym jest extradosed? GDDKiA wyjaśnia, że to połączenie "konstrukcji wantowej z belkową sprężoną". Nie zabraknie zatem specjalnych lin, ale też i niższych pylonów (w porównaniu do typowych mostów wantowych). Drogowcy przekonują, że połączenie obu konstrukcji oznacza niższe koszty (w porównaniu z wantowym) i bardziej atrakcyjny wygląd (w odniesieniu do mostu belkowego).

Mosty extradosed można już podziwiać w naszym kraju. Najdłuższe tego typu konstrukcje oddano do ruchu w Kwidzynie (przeprawa przez Wisłę o długości 804,4 m) oraz w Ostródzie (konstrukcja o długości 677 m). Nowy obiekt nad Dunajcem będzie zatem trzecim co do długości w Polsce (wśród konstrukcji extradosed).

Przeprawa na Dunajcu została wyposażona w cztery przęsła ze stałymi podporami zlokalizowanymi już poza nurtem rzeki. Na potrzeby budowy postawiono także tymczasowe podpory w nurcie. Już po zakończeniu kluczowych prac podpory zostaną rozebrane.

Pod koniec maja zaawansowanie prac mostowych sięgnęło 86 proc., a drogowych - 66,2 proc. GDDKiA przewiduje, że wszystkie zaplanowane prace zostaną ukończone w kwietniu 2022 r. Most zostanie jednak otwarty dla ruchu wcześniej, bo już w październiku 2021 r.