• Parkowanie przed sklepem nie zawsze jest bezpłatne. Niektóre znane sieci wprowadziły parkomaty przy swoich sklepach
  • Nawet jeśli pierwsze 60-90 minut jest bezpłatne, należy pobrać bilet i umieścić za szybą samochodu
  • W okresie pandemii część parkomatów wyłączono. Obecnie stopniowo są uruchamiane

Wybierając się na zakupy do popularnych marketów (m.in. Aldi, Biedronka, Lidl) czy galerii handlowych, lepiej zachować ostrożność i zwrócić uwagę na informacje dotyczące płatności za parkowanie (nawet jeśli parkowanie przez pierwsze 60-90 minut jest bezpłatne!). Podobnie należy się zachować, gdy wybierzemy się samochodem do barów znanych sieci fast food (np. McDonald's). Wszędzie tam, gdzie w pobliżu ustawiono parkomaty, warto upewnić się czy nie należy pobrać biletu lub uiścić opłaty za dłuższy postój. Jeśli tego nie zrobimy grozi nam bardzo wysoka opłata sięgająca nawet 150 zł!

Okazuje się, że operatorzy parkingów stopniowo przywracają płatności za parkowanie przed wybranymi obiektami handlowymi i barami. Parkomaty wyłączono bowiem czasowo wraz z rozpoczęciem pandemii i wprowadzeniu ograniczeń w przemieszczaniu. Kierowcy zostali wówczas zwolnieni z obowiązku pobierania biletu i zostawiania go za szybą.

Sprawą parkomatów i wysokich opłat zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Już kilka miesięcy temu wszczęto postępowanie w sprawie (do urzędu wpłynęło ponad 100 zgłoszeń i skarg od klientów sklepów i rzeczników konsumentów). Kontrolerzy zwrócili wówczas uwagę na firmę TD System, która zarządza niektórymi parkingami przy sklepach sieci Aldi oraz Biedronka.

„Konsument nie może być wprowadzany w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi” – wyjaśniał wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Cóż zatem zrobić, gdy wybieramy się na zakupy? Lepiej podejść do parkomatu na przysklepowym parkingu i sprawdzić nie tylko czy działa, ale także zastosować się do instrukcji. Pobranie bezpłatnego biletu (albo wpisanie numeru rejestracyjnego auta w terminalu) i umieszczenie za szybą naszego auta może nas uchronić przed kłopotami.