SKIP – Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów – składa się z sieci punktów pomiarowych, instalowanych przy drogach tranzytowych i w miastach, gdzie fotografowane są wszystkie przejeżdżające pojazdy.

Kamery zapisują nie tylko numer rejestracyjny, lecz także kształt auta (czy jest to pojazd osobowy, dostawczy, czy ciężarówka), rozpoznają jego kolor i markę, rejestrują twarze kierowcy i pasażera. Stąd dane za pośrednictwem internetu są wysyłane do Centralnego Systemu Statystycznego.

System jest w stanie wyłapać auta z podmienionymi tablicami (nawet jeśli zgadzają się marka i model; wystarczy różnica w kolorze nadwozia samochodu), umożliwia śledzenie w czasie rzeczywistym przemieszczających się kradzionych (a także wszystkich innych) samochodów oraz wybranych osób. Może też, współpracując z wagami zamontowanymi w jezdni, wychwytywać przeładowane ciężarówki.

Kamery zainstalowane na skrzyżowaniu skutecznie zastępują fotoradary: rejestrują przejazdy na czerwonym świetle, niezapięte pasy i inne wykroczenia. Mało tego – kamery występują także w wersji mobilnej, mogą być montowane w samochodach „krokodyli”, policji, ABW, CBŚ i in.

Auto Świat 37/2015
Auto Świat 37/2015

Oficjalnie system, unikalny w skali Europy, został opracowany pod nadzorem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, głównie za pieniądze otrzymane z UE. Choć dane dostępne na oficjalnych stronach internetowych instytucji zaangażowanych w projekt są nadzwyczaj skromne, można się doszukać, że użytkownikami systemu są w pierwszej kolejności Instytut Badawczy Dróg i Mostów, a dalej: ABW, CBŚ, policja, GITD, izby celne, Straż Graniczna, a także... jednostki samorządu (czyt. straże gminne).

System już działa w co najmniej kilkudziesięciu punktach w Polsce, pojawiają się informacje o odzyskaniu dzięki ISKIP ok. 1000 skradzionych samochodów.

Najlepsze zaś jest to, że o ile w przypadku przestarzałych i mało skutecznych fotoradarów korzystanie z nich jest ściśle określone przepisami prawa, a do tego wiadomo, kto i na jakich zasadach może przetwarzać zdobyte dane i fotografowane są tylko pojazdy kierowców łamiących przepisy, o tyle zbieranie danych przez ISKIP nie reguluje żaden przepis.

Stowarzyszenie „Prawo na drodze” martwi się, że dane przetwarzają instytucje, które nie mogą tego robić i postępują w sposób niezgodny z prawem, a dostęp do danych ma... właściwie każda instytucja, która zgłosi zapotrzebowanie.

Naszym zdaniem

Wygląda na to, że fotoradary są już niepotrzebne, bo rozwija się o wiele „lepszy” system. Wyciągnięto wnioski z przeszłości: żółtymi skrzynkami chwalono się, co wywoływało złość kierowców. Mądre kamerki instaluje się bez hałasu – na tyle, na ile tylko jest to możliwe.

Tym felietonem kończymy najnowszy numer Auto Świata, ale tradycyjnie zdradzamy wam już dzisiaj co juto znajdziecie w kioskach i na stacjach benzynowych.

Dział aktualności zaczynamy prezentacją Auto Q6 – SUV-a coupe, który będzie rywalizować z Teslą. Następnie bierzemy pod lupę nową Astrę – dzięki czemu jeszcze przed premierą możecie dowiedzieć się jak zmieniła się Astra.

Dział testów w tym tygodniu przygotował między innymi megaporównanie aut marzeń, w którym starły się Ford Mustang, Abarth 695 Biposto, Audi TT, BMW M135i, Nissan 370z, Porsche 911 oraz Volkswagen Golf R. Jesteście ciekawi, które z nich zostało zwycięzcą naszego porównania? Odpowiedź znajdziecie w najnowszym numerze Auto Świata. Jednak nie samymi autami marzeń żyjemy dlatego w nowym numerze Auto Świata testujemy Skodę Rapid Spaceback w wersji Monte Carlo, oraz Hyundaia ix20.

Na stronie 24 znajdziecie konfigurator Toyoty Avensis, dzięki któremu poznacie jej wszystkie wersje.

Dział porad zaczynamy od informacji na temat egzaminów na prawo jazdy – czy wiecie, że od stycznia 2015 roku zmieniają się zasady egzaminowania kierowców? Zobaczcie co się zmieni już za kilka miesięcy. Sprawdzamy również jakie informacje można wydobyć ze sterownika auta? Czy dzięki temu można sprawdzić powypadkową przeszłość auta? A jeśli tak to czego dowiemy się po takiej diagnozie? Tego wszystkiego dowiecie się z nowego numeru Auto Świata. W dziale Porady przypominamy również o tym jak zgodnie z przepisami przewozić dzieci w aucie.

Dział używane w tym tygodniu przygotował porównanie popularnych modeli klasy średniej, w którym sprawdzamy, które używane auto będzie lepszym wyborem – Citroen C5, Nissan Primera, Renault Laguna czy Volkswagen Passat. Dodatkowo pod lupę bierzemy silnik 1.6 TD, radzimy jak prawidłowo go eksploatować i zdradzamy jego popularne usterki.

Kończmy fascynacjami, w których prezentujemy historię samochodu zaprojektowanego i wyprodukowanego w Afryce. Tak, władzom Ugandy zamarzyło się stworzenie auta w ich kraju – poznajcie hybrydową Kiirę Smack.

Zapraszamy do lektury.