Na 3 miesiące przed oficjalnym debiutem na salonie samochodowym we Frankfurcie BMW przedstawiło informacje na temat drugiej odsłony serii 1. Nowy kompakt trafi na rynek jesienią najpierw w wersji 5-drzwiowej, natomiast odmiana 3-drzwiowa dołączy do oferty wiosną 2012 roku.
Zmiany widoczne są już na pierwszy rzut oka. Przód auta, wyraźnie inspirowany rozwiązaniami z serii 5 i 6, ma teraz bardziej elegancki i jednocześnie dynamiczny charakter, z tyłu uwagę zwracają lampy LED. W porównaniu z poprzednikiem model ma o 30 mm większy rozstaw osi, o 85 mm dłuższe i 17 mm szersze nadwozie, zwiększył się również rozstaw kół: o 51 mm z przodu i aż 72 mm z tyłu.
Dodatkowe centymetry wygospodarowano także we wnętrzu – o 21 mm więcej przestrzeni na nogi mają pasażerowie siedzący z tyłu. Wzrosła też z 330 do 360 l pojemność bagażnika (1200 l po rozłożeniu oparć asymetrycznie dzielonej w stosunku 40/20/40 tylnej kanapy).
Jakość materiałów wykończeniowych powinna zadowolić wymagających klientów klasy premium, podobnie jak lista wyposażenia standardowego i dostępnych opcji personalizacyjnych, w tym dwie nowe linie stylistyczne: Sport Line i Urban Line, oraz systemów multimedialnych (BMW ConnectedDrive zapewniający dostęp do serwisów społecznościowych i informacji z internetu) i wspomagania bezpieczeństwa. Wśród tych ostatnich znajdziemy m.in.: aktywne, adaptacyjne reflektory ksenonowe, asystenta parkowania, kamerę wsteczną, systemy ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i zagrożeniu kolizją, aktywny tempomat, układy kontroli stabilności i trakcji oraz elektroniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego.
Po raz pierwszy seria 1 dostępna będzie tylko z silnikami 4-cylindrowymi z technologią BMW TwinPower Turbo. Gama obejmie 2 benzyniaki oraz 3 diesle (patrz tabela). W przyszłym roku dołączy też superekonomiczna i ekologiczna wersja 116d z jednostką o poj. 1,6 l i mocy 116 KM, która ma spalać średnio 3,8 l oleju napędowego na 100 km i emitować 99 g CO2/km.
Wszystkie silniki będą wykorzystywać technologię EfficientDynamics, z układem odzyskiwania energii podczas hamowania, wskaźnikiem zmiany biegów, systemem start-stop oraz funkcją Eco Pro (włączana przyciskiem na kokpicie), która zmienia charakterystykę pracy silnika, ogrzewania i klimatyzacji, tak by zminimalizować zapotrzebowanie na paliwo. Standardowo do przeniesienia momentu na tylną oś stosowana będzie 6-biegowa skrzynia manualna, a opcjonalnie (po raz pierwszy w tym segmencie) – 8-biegowy „automat”.
PODSUMOWANIE - Seria 1 wydoroślała i dojrzała. Choć stylistyka modelu nie wszystkim odpowiada, to w kwestii właściwości jezdnych ten kompakt może uchodzić za wzorzec w segmencie (to jedyne auto w klasie z napędem na tylną oś). Poprzednika kupiło ponad milion klientów. Nowy, lepszy pod każdym względem, ma predyspozycje, by poprawić ten wynik.