W pracy kierowcy jeżdżącego po europejskich drogach pojawia się sporo komplikacji. Musi, na przykład, dokonywać płatności za autostradę, naprawy serwisowe czy zużyte płyny eksploatacyjne.

O ile wszystkie one są dokonywane w jednej walucie, problem jest stosunkowo niewielki. Sprawa robi się trudniejsza, gdy trasa podróży nie przebiega wyłącznie przez kraje, w których płaci się w euro. Wiele różnych walut w portfelu, to duża niewygoda. Problem ten łatwo można jednak rozwiązać - remedium jest karta paliwowa.

Po pierwsze: do płacenia

Karty paliwowe rzadko zapewniają wyłącznie tańsze paliwo. Oferują one pakiet dodatkowych usług. Umożliwiają rozliczanie innych wydatków powiązanych z transportem, a także pomagają w procesie zarządzania kosztami związanymi z samochodem firmowym. Najbogatszy pakiet usług dodatkowych oferują tzw. karty paliwowo-serwisowe wydawane przez niezależnych emitentów - DKV i UTA. Chcąc płacić nimi zarówno za paliwo, jak i usługi serwisowe poza granicami Polski, nie trzeba dokonywać żadnych formalności. Możliwość płacenia za paliwo za granicą dają także karty oferowane przez niektóre koncerny paliwowe - najczęściej wiąże się to jednak z koniecznością wyrobienia dodatkowej karty.

Oczywistą zaletą niezależnych emitentów jest fakt, że mają oni podpisane umowy z większością liczących się stacji w krajach całej Europy. Za pomocą DKV Card można zatankować w ramach sieci ponad 33 tys. stacji paliw wszystkich liczących się marek na świecie.

Tak rozbudowaną siecią nie mogą pochwalić się konkurenci. Karta UTA akceptowana jest na 25 tys. stacji. Podobnymi wynikami mogą pochwalić się największe koncerny paliwowe. Przykładowo, karta BP Plus jest akceptowana na ponad 20 tys. stacji benzynowych w 36 krajach. W tej liczbie jest 8,5 tys. stacji przystosowanych do tankowania dużych samochodów ciężarowych. Karta Statoil EuroFirma umożliwia tankowanie także na ponad 20 tys. stacji w 36 europejskich krajach Europy. Kartę tę akceptują sieci: Statoil, BP, OMV, Aral, Agip.

Po drugie: dla usług

Karty paliwowe już dawno przestały być opłacalne tylko z powodu otrzymywania rabatów na paliwo. Oferują one w chwili obecnej bogaty wachlarz usług dodatkowych: m.in. serwis, pogotowie awaryjne, możliwość płacenia kartą za autostrady, tunele czy przeprawy promowe. Możliwe usługi, wraz z kalkulacją korzyści, obrazuje tabela.

Obniżenie kosztów związanych z paliwem możliwe jest nie tylko z powodu dawanych przez emitentów kart rabatów, których wysokość zależna jest od ilości kupowanego przez klienta paliwa. Oszczędnościom sprzyjają także narzędzia oferowane przez emitentów, np. serwisy internetowe powiązane z kartami, dające możliwość wyboru tras przejazdu w całej Europie na podstawie rozmieszczenia najtańszych stacji benzynowych - mówi Tomasz Majchrowicz, doradca DKV Euro Service Polska. Oszczędności z tego tytułu wynoszą ok. 7-10% kosztów paliwa - przekonuje.

Skuteczność taka możliwa jest z racji tego, że różnice w cenie paliwa między stacjami leżącymi w pobliżu sięgają nawet 20 groszy na litrze. Narzędzia przydatne do zaplanowania trasy według kryterium jak najtańszego paliwa wyszukują stacje na wybranej trasie w określonym promieniu (np. 2 km), podając przy tym opis stacji z aktualną ceną paliwa i dostępnymi na niej serwisami oraz zapleczem sanitarno- technicznym.

Po trzecie: by oszczędzać

Dzięki usługom internetowym, oferowanym przez emitentów, możliwe jest planowanie wydatków z wyprzedzeniem, a także ograniczenie nadużyć ze strony kierowców. Oszczędności możliwe są także z racji tego, że płacąc kartą za wybrane usługi (serwisy albo płatne odcinki drogi) kierowca korzysta z preferencyjnych rabatów wynegocjowanych przez emitenta. Negocjuje on bowiem z usługodawcami wysokość stawek, np. za opłaty serwisowe. Stawki te są znacząco niższe niż w przypadku indywidualnego rozliczania z firmą. Posiadacz karty paliwowej przejmuje bowiem rabaty wynegocjowane przez emitenta.

Podczas transakcji zagranicznych niezwykle ważna jest eliminacja ryzyka kursowego, czyli zagwarantowanie posiadaczowi karty rozliczenia faktur według kursu z dnia transakcji. Dodatkowo kierowca może wybrać walutę transakcji. Brak ryzyka kursowego pozwala zaoszczędzić w skali roku ok. 10 groszy na 1 euro. Równie ważne jest to, że kierowca nie musi wozić ze sobą gotówki, a księgowość rozliczać pojedynczych kwitów. Średnie roczne wydatki z tego tytułu na jeden samochód zmniejszają się o ok. 1300 zł.

Po czwarte: łatwiej rozliczać

Ważną korzyścią jest możliwość odzyskania zapłaconego za granicą podatku VAT za paliwo i usługi. Jest to szczególnie ważne dla firm transportowych świadczących swoje usługi na terenie Europy. Usługa fakturowania netto umożliwia odzyskanie naliczonego za granicą VAT jeszcze w terminie płatności faktury. Dodatkowo UTA postanowiła poszerzyć swoją ofertę usługi fakturowania netto o tzw. faktury trzecie, czyli niewystawione przez UTA, ale np. związane ze świadczeniem usług transportowych - przekonuje Iwona Belniak, menedżer ds. produktu UTA Polska.

Iwona Belniak, menadżer ds. produktu UTA Polska

Pokonując międzynarodowe trasy, kierowcy korzystający z kart paliwowo-serwisowych cenią sobie komfort i poczucie bezpieczeństwa związane z ich użytkowaniem. Dzięki kartom nie trzeba wydawać pracownikom zaliczek gotówkowych i czekać na stacji na wystawienie faktury, a zatem wpływa to zarówno na bezpieczeństwo kierowców, jak i efektywny czas pracy. Użytkowanie kart umożliwia pracę kierowcy bez konieczności każdorazowego powrotu do bazy w celu uzupełnienia gotówki lub przewożenia ze sobą dużych kwot pieniędzy.